UPPGIFTER: Oväntad effekt sker med folk som kör elbil

2024 02 15

Vilken bil man väljer att köra tycks påverka betydligt mer än bara miljö, klimat och den egna plånboken.

Att bestämma sig för att köpa en elbil är inte alltid ett beslut som sker utan motgångar och besvikelser.

Bland annat klagar många på den dyra prislappen – medianpriset för en bättre begagnad elbil på köp- och säljsajten Blocket var för ett drygt år sedan 429 000 kronor.

Bristen på laddstolpar har också lyfts fram som ett återkommande problem där Sverige släpar efter rejält.

– Laddinfrastrukturen behöver bli bättre i hela landet, inte bara i storstäderna, sade Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på Riksförbundet M Sverige, i höstas.

Oväntad effekt

Men trots de ibland tuffa förutsättningarna blir folk som kör elbil lyckligare än dem som kör exempelvis diesel- eller bensindriven bil.

Det menar professorn Micael Dahlén, som forskar i lycka vid Handelshögskolan i Stockholm.

– Man blir lyckligare av att köra elbil för att man känner att man gör något, förhoppningsvis gott, för miljön, samhället och framtiden, säger han till Sveriges Radio.

Förlängd effekt: Gladare i allmänhet

Micael Dahlén är säker på sin sak.

Han har studerat mängder med trafikanter och deras humör.

Att köra elbil leder dessutom till att man i allmänhet kan bli trevligare och gladare i helt andra sammanhang än i trafiken.

– Det sker förlängda effekter av att man mår lite bättre och känner att man gör något gott. Då beter man sig lite bättre, säger professorn.

Bromsar in

Antalet personer som kör elbil växte kraftigt mellan 2020 och 2023. 

År 2022 utgjorde elbilar 32 procent av alla nyregistrerade elbilar, enligt Statistiska centralbyråns statistik. 

Men efter 2023 har elektrifieringstakten plötsligt bromsat in.

– Det är för tidigt att dra för stora slutsatser efter årets första inledande månad, men den långsiktiga trenden med en iskall privatmarknad för elbilar håller i sig, säger Sofia Linder, chefsekonom på Mobility Sweden. 

Branschorganisationen vädjar nu till regeringen om att vända trenden och öka elektrifieringstakten.

– Här behövs styrmedel från regeringen för att återigen få fart på marknaden, understryker Sofia Linder.

Foto: Precious Madubuike

Text: Redaktionen


Stora problem på Willys – tvingas stänga butiker

2025 05 15

Axfood upplever stora problem med betalningar i sina butiker just nu.

Just nu går det inte att betala kontaktlöst på varken Willys eller Hemköp.

Den svenska matjätten Axfood drabbas just nu av driftstörningar, och väljer därför nu att tillfälligt stänga vissa butiker.

Magnus Törnblom är pressansvarig på Willys. Han uppger att problemen ligger hos en underleverantör.

– Problemet ligger tidigare i kedjan, hos en leverantör som tillhandahåller vår betaltjänst, uppger Törnblom enligt Expressen.

“Jobbar så snabbt man kan”

Problemen ska dock bara gälla kontaktlösa betalningar, så kallade “blippbetalningar”.

Ännu finns heller ingen prognos för när problemen kan ha löst sig, rapporterar Aftonbladet.

Enligt tidningen arbetar man dock “så snabbt man kan” med att lösa strulet, samtidigt som man beklagar problemen.

Läs mer: Obehaglig upptäckt på Willys – bland grönsaker och bröd

Ännu en smäll för Hemköp

Enligt Barometern gäller problemen både för Willys- och Hemköpbutiker, vilka båda ägs av Axfood.

Detta innebär ytterligare en tuff smäll för Hemköp på senare tid. 

För bara några veckor sedan utnämndes nämligen butikens kundklubb till “Sveriges sämsta”, trots över två miljoner medlemmar.

– Vi fortsätter arbetet med att förbättra Klubb Hemköp och strävar så klart efter att bli ännu fler medlemmar, sade Joel Bergman, CRM-chef på Hemköpskedjan, i ett tidigare uttalande.

Läs också: Matjätte i botten – har “sämsta” kundklubben av alla

Foto: Axfood 

Text: Redaktionen


EKONOMI: Tungt bakslag för Ryssland – “De vill inte”

2025 05 15

Västerländska företag är ointresserade av att återvända till Ryssland.

Sedan Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina har majoriteten av de västerländska länderna kapat ekonomiska kontakter med landet.

Sanktioner införs på löpande band och många välkända internationella varumärken har lämnat Ryssland.

Nu framgår att det inte finns något som helst intresse från de västerländska företagen att komma tillbaka till landet.

Det rapporterar ryska oberoende Moscow Times.

Kan öppna upp

Ryssland planerar att lätta på kapitalkontrollerna för nya utländska investeringar, enligt en högt uppsatt tjänsteman vid finansdepartementet.

Det öppnar dörren för företag – inklusive västerländska sådana – som vill återvända till den ryska marknaden, rapporterar Reuters.

Inget intresse

Problemet med ett sådant beslut är att det inte finns något intresse hos de västerländska företagen att återuppta verksamhet i Ryssland.

Inget av de internationella varumärken som lämnade den ryska marknaden efter utbrottet av det fullskaliga kriget i Ukraina har ansökt om att få återvända.

Det säger Roman Chekushov, vice industri- och handelsminister i Ryssland. 

– Återkomsten av varumärken bör vara ett initiativ från de utländska företagen själva, säger Chekushov enligt Moscow Times.

– För närvarande känner jag inte till att något varumärke eller något företag som äger ett varumärke har lämnat in någon ansökan om något till exempelvis industri- och handelsministeriet.

Vill få in utländskt kapital

Tidigare i år kom besked om att Ryssland vill öppna upp för nytt kapitalinflöde.

Landet försöker nu locka tillbaka investerare och få in nya. 

“Har redan beslutats”

Alexei Yakovlev, chef för ministeriets avdelning för finanspolitik, förklarar.

– Ramverket för att reglera inflödet av nya pengar och säkerställa möjligheten att dessa pengar och de inkomster som genereras av dem kan tas ut har redan beslutats, säger han.

Läs mer: Massivt ryskt budgetunderskott – överväger drastiska åtgärder

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen