UPPGIFTER: Oväntad effekt sker med folk som kör elbil

2024 02 15

Vilken bil man väljer att köra tycks påverka betydligt mer än bara miljö, klimat och den egna plånboken.

Att bestämma sig för att köpa en elbil är inte alltid ett beslut som sker utan motgångar och besvikelser.

Bland annat klagar många på den dyra prislappen – medianpriset för en bättre begagnad elbil på köp- och säljsajten Blocket var för ett drygt år sedan 429 000 kronor.

Bristen på laddstolpar har också lyfts fram som ett återkommande problem där Sverige släpar efter rejält.

– Laddinfrastrukturen behöver bli bättre i hela landet, inte bara i storstäderna, sade Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på Riksförbundet M Sverige, i höstas.

Oväntad effekt

Men trots de ibland tuffa förutsättningarna blir folk som kör elbil lyckligare än dem som kör exempelvis diesel- eller bensindriven bil.

Det menar professorn Micael Dahlén, som forskar i lycka vid Handelshögskolan i Stockholm.

– Man blir lyckligare av att köra elbil för att man känner att man gör något, förhoppningsvis gott, för miljön, samhället och framtiden, säger han till Sveriges Radio.

Förlängd effekt: Gladare i allmänhet

Micael Dahlén är säker på sin sak.

Han har studerat mängder med trafikanter och deras humör.

Att köra elbil leder dessutom till att man i allmänhet kan bli trevligare och gladare i helt andra sammanhang än i trafiken.

– Det sker förlängda effekter av att man mår lite bättre och känner att man gör något gott. Då beter man sig lite bättre, säger professorn.

Bromsar in

Antalet personer som kör elbil växte kraftigt mellan 2020 och 2023. 

År 2022 utgjorde elbilar 32 procent av alla nyregistrerade elbilar, enligt Statistiska centralbyråns statistik. 

Men efter 2023 har elektrifieringstakten plötsligt bromsat in.

– Det är för tidigt att dra för stora slutsatser efter årets första inledande månad, men den långsiktiga trenden med en iskall privatmarknad för elbilar håller i sig, säger Sofia Linder, chefsekonom på Mobility Sweden. 

Branschorganisationen vädjar nu till regeringen om att vända trenden och öka elektrifieringstakten.

– Här behövs styrmedel från regeringen för att återigen få fart på marknaden, understryker Sofia Linder.

Foto: Precious Madubuike

Text: Redaktionen


JUST NU: USA hotar två Natoländer

2025 09 16

USA:s president Donald Trump har meddelat att han är beredd att införa ”massiva sanktioner” mot Ryssland om samtliga Natoländer inför lika hårda sanktioner och stoppar importen av rysk olja.

Nu ökar USA trycket på Ungern och Slovakien – de länder i försvarsalliansen som står för majoriteten av oljeimporten från Ryssland.

"Kommer få konsekvenser" 

Den republikanske senatorn Lindsey Graham hotar de centraleuropeiska länderna med ”konsekvenser” om de inte slutar att köpa rysk olja.

– Presidenten har helt rätt när han kräver att Europa ska sluta köpa rysk olja. När det gäller importen av rysk olja ligger ansvaret i praktiken nu hos Ungern och Slovakien, skriver Graham på X.

– Jag hoppas och förväntar mig att de snart kommer att gå med på vårt krav och hjälpa oss att få ett slut på detta blodbad. Om de inte gör det kommer det få konsekvenser, fortsätter senatorn, som är en nära allierad till president Trump. 

Graham specificerar inte vilka ”konsekvenser” länderna kan vänta sig.

Starka band till Ryssland

Trots den ryska invasionen av Ukraina har Ungern och Slovakien bibehållit sin starka relation med Ryssland. 

Länderna, som styrs av Kremvänliga regeringar, har upprepade gånger kritiserat och motsatt sig västvärldens sanktioner mot Ryssland.

Slovakien och Ungern är dessutom fortfarande starkt beroende av rysk olja och har nära samarbete med Ryssland i flera energifrågor.

Länderna är de enda inom EU som fortfarande importerar rysk olja via den stora oljeledningen Druzhba.

EU har förbjudit import av rysk olja. Men leveranser via Druzhba är undantagna från förbudet, vilket både Ungern och Slovakien utnyttjar.  

LÄS MER: Trump har bestämt sig: ”Massivt” besked om Ryssland

Foto: 

Text: Redaktionen


Lågprisjätte utklassar konkurrenter – ”26 procent billigare”

2025 09 16

Lågpriskedjan Lidl utklassar konkurrenterna i en ny prisundersökning.

En prisjämförelse av ekologiska livsmedel från Matpriskollen visar att Lidl är det billigaste alternativet. Kedjans matkasse är 26 procent billigare än Coop, som har den dyraste matkassen.

Lidls matkasse kostar 1 065 kronor jämfört med 1 346 kronor hos konkurrenten.

– Vi vill göra det möjligt för fler att göra hållbara val, därför är det väldigt roligt att se att vår kasse var undersökningens mest prisvärda, säger Anneli Bylund, hållbarhetschef på Lidl Sverige.

Vanliga produkter 

I den undersökta matkassen ingick flera varor, bland annat:

- Spannmål

- Frukt och grönt

- Mejeriprodukter

- Pasta och ris

LÄS MER: Lidl går ut med viktigt meddelande till kunder

Många vill ha ekologiskt

Matpriskollens undersökning visar också att många kunder vill handla ekologiskt. Hela 25 procent uppger att de vill handla ekologiska matvaror. 

Samtidigt svarar 70 procent av kunderna att det är för dyrt att handla ekologiskt.

– EKO-Havregrynen kan vara 44 procent dyrare och mellan kedjorna skiljer det över 20 procent på EKO-kassen.  Det avslöjar att konsumenter kan spara betydande belopp genom att vara multilojal, men också att kedjorna måste minska gapet mellan eko och ej eko-produkter, säger Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen, i en kommentar till undersökningen. 

”Betydande roll”

Lidls hållbarhetschef Anneli Bylund hoppas att kedjan kan sälja mer ekologiskt framöver.

– Ekologiska varor spelar en betydande roll för en långsiktigt hållbar livsmedelsproduktion och vi strävar efter att öka den ekologiska försäljningen, säger hon.

LÄS MER: City Gross och Stora Coop sågas | Ekonomibladet

Foto: Lidl pressbild

Text: Redaktionen