UPPGIFTER: Ovanligt väderfenomen på midsommar – hela Sverige berörs

2025 06 11

Midsommarafton knackar på dörren.

Och för en gångs skull ser det ut som att svenskarna kan lämna paraplyet hemma.

Det fastslår Unibet i en sammanställning av väderoddsen inför högtidsdagen.

Enligt spelbolagets tyder det mesta på att årets midsommar blir ovanligt torr. Hela Sverige kan slippa nederbörd, vilket är mycket ovanligt.

– Enligt våra odds är det större sannolikhet för en regnfri midsommar än det motsatta. Det gäller svenska städer över hela landet, från norr till syd, vilket inte hör till vanligheterna, säger Raúl Valencia López, marknads och pr-ansvarig på Unibet.

Säkraste korten

Den som vill ha solgaranti uppmanas att fira midsommar i Småland eller Gotland. Enligt oddsen är landskapen de säkraste korten för uppehållsväder på midsommarafton.

– Men även städer som Umeå, Luleå, Norrköping och Uppsala visar liknande siffror, vilket tyder på att nästan hela landet ser ut att få en regnfri midsommarafton, framhåller Unibet.

Hela listan

Här är Unibets odds på midsommarvädret, stad för stad:

Stad Regn: Ja Regn: Nej
Jönköping 14,9% 85,1%
Visby 14,9% 85,1%
Luleå 18% 82%
Norrköping 18% 82%
Uppsala 18% 82%
Umeå 16,7% 83,3%
Sundsvall 23,1% 76,9%
Kiruna 23,1% 76,9%
Stockholm 26,3% 73,7%
Göteborg 28,6% 71,4%
Malmö 30,9% 69,1%
Karlstad 30,9% 69,1%
Östersund 35,9% 64,1%

Källa: Unibet 

Foto: 

Text: Redaktionen


JUST NU: Butiksjätte går i konkurs – 91 butiker i Sverige

2025 06 11

Hälsokedjan Life har länge varit en stor aktör på den svenska marknaden.

I dag har kedjan 91 butiker runt om i landet och hundratals nställda i Sverige.  

Men nu tar sagan slut.

På onsdagen meddelar styrelsen i Life Europe AB, tillsammans med bolagets majoritetsägare Fairford, att man ansöker om konkurs i Sverige och Finland.

Beslutet har fattats efter en svår tid för hälsokedjan. Life har tampats med ökade kostnader, vilket har försatt kedjan i finansiellt pressad situation.

– Som en konsekvens av detta har styrelsen i Life Europe AB, tillsammans med bolagets majoritetsägare Fairford, utrett alla tillgängliga alternativ och landat i att det mest ansvarsfulla beslutet är att ansöka om konkurs. Detta ger Life möjligheten att exponeras för nya ägarformer eller strukturer och samtidigt värna alla inblandades intressen, framhåller Life i ett uttalande.

”Tungt besked”

Thommy Nilsson, styrelseordförande Life, har uttalat sig om konkursansökan.

– Life har under de senaste åren arbetat målmedvetet tillsammans med styrelsen, för att modernisera och effektivisera verksamheten. Vi har bland annat investerat i effektivisering och IT-system för att skapa en centralstyrd kapitalkedja, säger han och tillägger:

– Trots omfattande försök att vända utvecklingen har insatserna tyvärr inte varit tillräckliga. Det är ett tungt besked att ge och vi beklagar hur detta drabbar anställda, leverantörer, kunder och övriga involverade parter. 

LÄS MER: Rusta faller på börsen – tungt besked | Ekonomibladet

Kan göra comeback

Nilsson utesluter inte att Life kan återvända i en annan form.

– Life är ett välrenommerat varumärke med en stark historia och förhoppningen är att en ny ägare kan ta över och driva hela eller delar av verksamheten vidare i någon form.

LÄS MER: Ica-butik slår larm – “Blir bara värre och värre” | Ekonomibladet

Foto: T. Mossholder

Text: Redaktionen


Planerar jättebro till Sverige – 317 miljarder kronor

2025 06 11

I början av 2024 meddelade Finland att de första stegen har tagits för att bygga en bro mellan Sverige och Finland.

Den finska staten annonserade att man utreder möjligheten att bygga ”Kvarkenbron” mellan Vasa och Umeå.

Finländarna uppgav att man redan öronmärkt stora pengar till projektet.

–  Vi har bokat upp 200 000 euro från vårt planeringsprogram för att kunna göra en förstudie. Den kommer att bestå av flera olika delar och vi kommer att använda oss av konsulter, sa Tapio Ojanen biträdande direktör på finska Trafikledsverket, till Svenska Yle.

Här är prislappen

Nu är förstudien klar.

Enligt den finska rapporten är det tekniskt möjligt att bygga bron och den preliminära prislappen beräknas till 5–29 miljarder euro beroende på hur bygget genomförs. Den högsta summan motsvarar cirka 317 miljarder kronor och utgår från att bron trafikeras av både järnvägs- och biltrafik.

– Enligt prognosen skulle cirka 2 000–3 000 fordon använda den fasta förbindelsen per dag i persontrafiken och 500–600 fordon i godstrafiken. Trafikmängderna motsvarar till sin storleksklass de typiska trafikmängderna i förbindelserna mellan landskapscentrumen i Finland, framhåller Trafikledsverket i förstudien.

Vidare skriver myndigheten att restiden mellan Vasa och Umeå skulle förkortas avsevärt och att bron skulle fylla en särskild stor funktion för fritidsresor, militära transporter och energiöverföring.

LÄS MER: Tung varning om rysk ekonomi – inifrån Ryssland | Ekonomibladet

Sex förslag

Här är samtliga genomförbara lösningar, enligt studien:

  • Landsväg (94 kilometer, varav 30 km på fastlandet, 18 km på vägbankar och 46 km på broar). Kostnadskalkyl 4,9–8,4 miljarder euro.

  • Landsväg delvis i tunnel (94 kilometer, varav 30 km på fastlandet, 18 km på vägbankar, 39 km på broar och 7 km i tunnel). Kostnadskalkyl 6,2–10,5 miljarder euro.

  • Järnväg (114 km, varav 53 km på fastlandet, 14 km på vägbankar och 47 km på broar). Kostnadskalkyl 5,5–9,3 miljarder euro.

  • Järnväg delvis i tunnel (114 km, varav 53 km på fastlandet, 7 km på vägbankar, 39 km på broar och 15 km i tunnel). Kostnadskalkyl 10,3–17,5 miljarder euro.

  • Järnväg i sin helhet i tunnel (105 km, varav 2 km på fastlandet och 103 km i tunnel). Kostnadskalkyl 17–28,9 miljarder euro.

  • Kombination av landsväg och järnväg (114 kilometer, varav 53 km på fastlandet, 7 km på vägbankar, 39 km på broar och 15 km i tunnel). Kostnadskalkyl 16,7–28,3 miljarder euro.

LÄS MER: Ica-butik slår larm – “Blir bara värre och värre” | Ekonomibladet

Exempelbild: Chuttersnap

Text: Redaktionen