UPPGIFTER: Oroväckande trend kan slå hårt mot Ukraina

2022 08 19

EU-länders benägenhet att ge militärt stöd till Ukraina har minskat.

Det visar en ny rapport från forskningsinstitutet Kiel Institute for the World Economy som SR Ekot tagit del av.

Under juli månad gjordes inga nya åtagande överhuvudtaget, berättar  Ekaterina Rebinskaya, forskningsledare på institutet.

Trenden är nedåtgående sedan april, erfar SR. Istället ligger EU:s fokus på att leverera redan utlovade vapen.

Förra veckan enades dock sexton EU-länder om att ge ytterligare 1,5 miljarder euro i militärt stöd till Ukraina.

Beslutet togs på en konferens i Köpenhamn. 

Enligt Ekaterina Rebinskaya är det ”en droppe i havet”.

– Det täcker inte Ukrainas behov, säger hon till SR.

Inleder motoffensiv

Uppgifterna om EU:s sviktande stöd kommer i samband med att Ukrainas väpnade styrkor förbereder sig inför en motoffensiv i landets södra delar.

Enligt  Ilmari Käihkö, universitetslektor i krigsvetenskap vid Försvarshögskolan, krävs det snabba beslut för att hjälpa Ukraina.

Han befarar att vapnen från väst inte kommer att räcka om de olika länderna fortsätter skicka från de egna lagren i stället för att producera direkt för Ukraina.

– Om vi vill att Ukraina ska vinna kriget borde vi rikta in vår försvarsindustri på att producera sådant som Ukraina kommer att behöva för att vinna kriget, säger han till DN.

Militärexperten betonar att Ukraina är fullständigt beroende av stödet från väst om landet ska kunna fortsätta stå emot den ryska aggressionen.

– Landet har blivit beroende av oss samtidigt som Ryssland har kvar förmågan att tillverka materiel på ett helt annat sätt eftersom Ryssland har riktat attacker mot den ukrainska försvarsindustrin i syfte att göra det svårt för Ukraina att fortsätta kriga.

Foto: General Staff of the Armed Forces of Ukraine

Text: Redaktionen


18okt2025

JUST NU: Trumps oväntade drag mot Putin

2025 10 18

Trump gör en stor förändring inför mötet med Putin.

Donald Trump ska i en nära framtid träffa Rysslands diktator Vladimir Putin på ett toppmöte i Ungern.

Det förra mötet blev enligt kritiker en framgång för Putin.

Men nu kommer uppgifter om att Trump gör en oväntad förändring inför det nya mötet.

Trumps oväntade drag

Trump tror fortfarande på ”personlig diplomati” för att få slut på kriget i Ukraina, rapporterar Wall Street Journal.

Men den här gången väljer Trump en helt annan strategi jämfört med det tidigare toppmötet i Alaska.

Den stora skillnaden är att utrikesminister Marco Rubio nu kommer att spela en mycket central roll, enligt tidningen.

Trump vill att det ska hållas flera möten på lägre nivå innan han och Putin träffas.

Och dessa möten ska ledas av Marco Rubio – inte av USA:s sändebud Steve Witkoff, som tidigare.

Arbetar bakom kulisserna

Förändringen ses som mycket positiv av både Ukraina och europeiska länder.

Steve Witkoff har kritiserats, och får nu alltså ta ett steg tillbaka till förmån för Marco Rubio som nu leder hela förberedelsearbetet inför toppmötet.

Förberedelserna inför mötet blir ett viktigt sätt att se till att Putin inte lyckas ”spela bort” Trump.

– Bakom kulisserna arbetar Trumps team för att backa upp presidentens förhandlingar med mer diplomatiskt inflytande än han utövade under sitt augustitoppmöte med Rysslands president Vladimir Putin, rapporterar tidningen.

Mötet i Alaska har av många beskrivits som en stor besvikelse, och ledde inte till några nya steg mot fred i Ukraina.

LÄS OCKSÅ: Jättekris för klassisk bransch i USA - folk vägra att köpa

Zelenskyj besviken

Inför det nya mötet i Ungern, vars datum ännu inte är bestämt, har Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj också besökt Washington på fredagen.

Även det mötet beskrivs dock som en besvikelse.

Bland annat uppges Tysklands förbundskansler Friedrich Merz ha sagt att mötet inte gick som Zelenskyj hade hoppats, rapporterar Kyiv Independent, med hänvisning till tyska medier.

Zelenskyj fick till exempel inget positivt besked om Tomahawk-robotar, vilket han hade hoppats på inför mötet med Trump.

LÄS OCKSÅ: Kraftig explosion i Ryssland - flera döda och skadade

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


18 oktober 2025

Glädjebesked för godisälskare – stor butikssatsning

2025 10 18

Godisälskare får snart se en stor butikssatsning bli verklighet.

Svenskar är ett godisälskande folk, och godisföretaget Bubs är ett av de mest populära godisvarumärkena.

Nu meddelar Bubs att man lanserar en stor butikssatsning som är den första av sitt slag.

Gör stor butikssatsning

Bubs öppnar nu sin allra första konceptbutik, meddelar företaget.

Den 220 kvadratmeter stora butiken öppnar den 13 december på Norrlandsgatan 21 i Stockholm.

Man hoppas att butiken, som heter BUBS Sthlm, ska locka både stockholmare och turister.

I butiken får besökare uppleva hela Bubs godissortiment.

– Det känns overkligt, men fantastiskt kul att vi nu slår upp dörrarna till BUBS Sthlm. Det blir en mötesplats där våra kunder kan uppleva hjärtat av BUBS lekfulla värld, vår höga kvalitet och framför allt stora smakupplevelser, säger Helena Sandström, internationell marknadschef på Bubs, i ett uttalande.

LÄS OCKSÅ: Prissmäll väntas för svenska hushåll - på grund av Norge

Butik för godisälskare

Kunderna kan köpa godis i lösvikt och färdigpackade nyheter, prova limiterade produkter och säsongssmaker.

Men de kan också köpa Bubs-merch eller delta i tävlingar och events.

– Vi får äntligen chansen att möta våra kunder på en plats där vi kommer testa nya idéer, låta konsumenter delta i events och bjuda på en och annan överraskning längs vägen, säger Helena Sandström.

Bubs tillverkar många populära godissorter. De är bland annat kända för godisskallar av olika slag – hallonlakritsskalle, saltskalle, colaskalle, surskalle, halloweenskalle och så vidare.

De tillverkar också skumgodis av olika slag, till exempel så kallade ovaler i olika smaker.

Bubs godissorter är ofta i gelé eller skum och utformade som till exempel bläckfiskar, äggskallar, halloweenspöken och tomtar.

Svenskt godis populärt utomlands

Bubs grundades i Jönköping 1992 och ägs idag av Orkla Snacks. Företaget har gynnats starkt av hashtagen #SwedishCandy:s spridning i sociala medier världen över.

Företaget har dock hjärtat i Sverige, understryker man, och nu hoppas man att människor från hela landet ska vilja besöka den nya konceptbutiken i Stockholm.

– Vi hoppas att vi med butiken kan attrahera både stockholmare och turister som vill ha en riktigt härlig upplevelse, köpa presenter eller fylla lördagsgodispåsen med det allra färskaste Bubs-sortimentet, säger Patrick Axzell, vd på Orkla Snacks Sverige.

LÄS OCKSÅ: Svenska godissuccén lanseras i USA - "Världens största godismarknad"

Foto: Hemmakväll

Text: Redaktionen