UPPGIFTER: Omtalad yrkesgrupp får enorm löneökning

2025 02 19

Pengarna rullar in för en omtalad yrkesgrupp i Sverige.

Omkring 46 000 kronor i månaden.

Det är snittsiffran för hur mycket vd-lönerna har ökat inom handeln sedan krisåren som inleddes med pandemin 2020, enligt ett nytt avslöjande från Handelsanställdas förbund.

Parallellt är löneökningen för butiksarbetarna betydligt blygsammare – anställdas lön har ökat med blott 878 kronor.

Uppgifterna får fackförbundet att se rött.

– Det är orimligt att företagen höjer vd-lönerna med tiotusentals kronor i månaden, medan många anställda inte ens kan leva på sin lön, säger Linda Palmetzhofer, förbundsordförande för Handelsanställdas förbund, i en kommentar.

"Dags att prioritera om"

Fackets avslöjande kan sammanfattas i att vd-lönerna ökat 52 gånger mer än vad de anställdas löner har gjort.

En felprioritering, menar Linda Palmetzhofer.

– När det gäller vd:arna verkar det finnas gott om utrymme för rejäla höjningar, men när det handlar om de anställda menar arbetsgivarna plötsligt att en löneökning på 1 300 kronor är för mycket. Det är dags att prioritera dem som faktiskt gör jobbet.

Har kritiserats

Under de så kallade krisåren sedan 2020, med inflation, höjda räntor och allmänt högre levnadskostnader, har de höga vd-lönerna stuckit i ögonen på många.

Yrkesgruppen har ofta fått klä skott för kritik för sina löner.

På Handelsanställdas förbunds lista över företagen med högst vd-löner finns bland annat Axfood, Rusta, OKQ8 och Biltema representerade.

– Det är tydligt att det inte är företagen som befinner sig i ekonomisk kris utan de anställda som kämpar för att få lönen att räcka månaden ut. Nu är det dags att satsa på de som faktiskt gör jobbet i företagen, nämligen de anställda, framhäver Linda Palmetzhofer.

Förhandlingar pågår

För närvarande pågår avtalsförhandlingar som ämnar att höja lönerna för heltidsanställda.

Handels har krävt en löneökning på 1 300 kronor i månaden för handelsanställda och vill även öka möjligheterna att få fler timmar på kontraktet. 

Det skulle enligt fackförbundet stoppa ofrivilligt deltidsarbete, som gör att många får svårt att få lönen att räcka.

Foto: Sora Shimazaki

Text: Redaktionen


Oväntat besked om Bregott

2025 02 19

Mejeriföretaget Arla går som tåget.

Under 2024 ökade omsättningen med hela 13,8 miljarder euro, vilket motsvarar omkring 157 miljarder kronor.

Nettoresultatet, det vill säga vinstmarginalen, landade på 401 miljoner euro (cirka 4,5 miljarder kronor).

Nu föreslår Arlas styrelse en rekordhög utdelning till mjölkbönderna som tillsammans äger koncernen.

Utdelningen föreslås uppgå till 2,2 eurocent per kilo levererad mjölk vilket motsvarar cirka 292 miljoner euro (motsvarande cirka 3,2 miljarder kronor).

Det är den högsta utdelningen till bönderna i företagets historia. 

– Arlas starka resultat 2024 visar böndernas och medarbetares engagemang och professionalism. Vårt konkurrenskraftiga mjölkpris och finansiella resultat speglar vår förmåga att navigera i en komplex värld och leverera värde till våra intressenter, säger Jan Toft Nørgaard, mjölkbonde och styrelseordförande för Arla.

Ökar i Sverige – Bregott pekas ut

Efter en tuff ekonomisk tid med stigande räntor och inflation så noterar Arla Sverige återigen gröna siffor.

Under fjolåret ökade omsättningen med 3,6 procent till 1 592 miljoner euro, motsvarande cirka 18 miljarder kronor.

Smörpaketen Bregott pekas ut som en nyckel till framgången.

Under 2024 introducerade Arla tre nya förpackningsstorlekar av Bregott. De nya paketen mottogs positivt och varumärket växte och tog marknadsandelar.

– Våra varumärken återhämtade sig under 2024, vilket förstås känns väldig roligt. Samtidigt är lönsamheten fortsatt pressad. Att vi är ett globalt kooperativ gör oss dock bättre rustade att ta oss an dessa oroliga tider, och jag är glad att mjölkpriset till våra ägare mjölkbönderna steg markant förra året, säger Cecilia Kocken, vd för Arla Sverige.

– Lönsamheten för svenska bönder måste öka om de ska kunna fortsätta utveckla sina gårdar, göra viktiga investeringar i hållbarhet och producera mjölken vi behöver för att trygga svensk livsmedelsförsörjning.

Oväntat besked

Att Bregott ökar i försäljning är något oväntat.

Arlas lansering av de nya förpackningsstorlekarna utlöste en kritikstorm.

Sveriges Konsumenter – en samarbetsorganisation som verkar för konsumenternas intressen genom ökad konsumentmakt – var en av flera kritiker

Organisationens generalsekreterare Jan Bertoft kallade bland annat de nya förpackningarna för ”ett klockrent exempel på krympflation”.

– Mindre förpackningar till samma pris är ett sätt att smyga igenom en prishöjning. I grunden tycker vi att det är ohederligt, sade Bertoft till SvD.

Arla dementerar

Arla har förnekat att den nya satsningen skulle vara krympflation.

Företaget hänvisar till att de nya storlekarna har tagits fram för att möta ett förändrat konsumentbehov.

Foto: Arla Sverige

Text: Redaktionen


Mobiloperatör stoppas – har lurat mängder av kunder

2025 02 19

Konsumentombudsmannen ingriper mot en mobiloperatör som anklagas för att ha lurat kunder.

Oärliga säljmetoder är ett stort problem som drabbar många konsumenter.

Nu anklagas en mobiloperatör för att ha utgett sig för att ringa från ett större bolag när de har kontaktat kunder.

Nu agerar Konsumentombudsmannen kraftigt – och hotar med miljonböter.

Försökte luras

Det handlar om mobiloperatören Kviq, som enligt ett uttalande från Konsumentombudsmannen (KO) har utgett sig för att ringa från andra bolag.

Enligt KO har Kviq påstått att de ringer från exempelvis Telia eller Tre.

Kviq har dock inget samarbete med dessa företag.

Istället ringde de bara för att de ville sälja sina egna mobilabonnemang.

KO har nu beslutat att förbjuda Kviq att agera på det sättet.

Men företaget riskerar också böter på miljonbelopp, enligt KO.

Riskerar miljonböter

KO uppger att om Kviq bryter mot förbudet så riskerar företaget ett vite på 1,5 miljoner kronor.

Konsumentverket uppges ha fått in mängder av anmälningar mot företaget.

De två senaste åren, 2023 och 2024, har Konsumentverket fått in ett 40-tal anmälningar mot företaget.

I många av dessa anmälningar klagade konsumenter på att de råkat ut för vilseledande säljsamtal från Kviq, uppger KO.

Vissa utsattes för lögnen att samtalet kom från någon större mobiloperatör.

Lurades att skicka SMS

Andra konsumenter uppger att de har blivit erbjudna lägre pris genom att tacka ja i ett SMS från Kviq. Det var i själva verket ett avtal om ett nytt mobilabonnemang som kunder lurades att tacka ja till, enligt KO.

– Det här abonnemanget hade inte konsumenterna vare sig beställt eller någon nytta av eftersom de redan hade abonnemang hos andra företag, säger Pär Magnusson, processråd vid KO, i ett uttalande.

– Dessutom vilseleddes de att svara ja på sms:et under pågående samtal vilket är förbjudet, tillägger han.

Nu skärper Konsumentombudsmannen tonen mot företaget och kräver att deras säljare uppger vilket företag de representerar samt är tydliga med att de ringer för att sälja Kviqs eget abonnemang.

Företaget har dock uppgett att de inte längre kommer att sälja mobilabonnemang, eftersom de istället vill satsa på företagskunder.

Foto: T. Samuel

Text: Redaktionen