UPPGIFTER: Ökad risk för oro och turbulens i Asien

2024 11 01

En tung aktör går nu ut och varnar för att det kan bli ökad turbulens och instabilitet i Asien.

Det geopolitiska läget i Asien ser ut att förvärras. Det finns flera faktorer som bidrar till det.

Samarbetet mellan Ryssland och Nordkorea kan få mycket mer långtgående konsekvenser än den omedelbara påverkan det har på Ukrainakriget.

Samtidigt ökar också oron på flera andra håll i Asien.

Det varnar den tunga tankesmedjan ISW för i en ny rapport.

Stabiliteten på Koreahalvön och i hela Asien-Stillahavsområdet riskerar att äventyras, enligt rapporten.

Ett minskat kinesiskt och ökat ryskt inflytande över Nordkorea kan få allvarliga konsekvenser, menar tankesmedjan.

Maktbalansen förändras

Nordkorea har en baktanke med att stödja Ryssland i kriget mot Ukraina, enligt ISW.

– Nordkorea kan använda sitt ökade samarbete med Ryssland till att minska sitt beroende av Folkrepubliken Kina, och därför minska Pekings inflytande över den nordkoreanska regimen, enligt rapporten.

Detta kan få långtgående konsekvenser för hela regionen, menar ISW.

Det finns en ökad risk för instabilitet och konflikt, både på Koreahalvön och i hela Asien-Stillahavsområdet.

– En minskning av Kinas inflytande över Nordkorea kommer sannolikt att minska Koreahalvöns stabilitet och utsätta den bredare Asien-Stillahavsområdesregionen för fara, eftersom Kina använder sitt inflytande för att lägga band på Nordkoreas aggression, menar ISW:s rapportförfattare.

Samtidigt bidrar Kina själva till en ökad instabilitet i regionen, bland annat genom sin aggressivitet gentemot Taiwan.

Stor oro på flera håll

Nordkoreas beslut att skicka trupper till Ryssland som ska hjälpa landet i kriget med Ukraina, har väckt starka reaktioner från bland annat sydkoreanskt och amerikanskt håll.

Även Japan oroar sig över ett allt mer aggressivt och självständigt Nordkorea, och har bland annat reagerat starkt på landets robottester.

Nordkorea samarbetar med Ryssland bland annat för att man vill ha hjälp att nå nya framsteg med sitt kärnvapenprogram, även om det sker på ett mer indirekt sätt, enligt ISW.

Pyongyang vill också försäkra sig om Rysslands stöd i händelse av en konflikt på Koreahalvön.

Det nordkoreanska samarbetet med Ryssland innebär också att landets hotfulla retorik mot Sydkorea får större trovärdighet.

Dessutom hoppas Nordkorea att man genom att skicka trupper till Ukrainakriget ska lära sig mer om modern krigsföring, enligt ISW.

Foto: Wikipedia Asien

Text: Redaktionen


Bottenbetyg för nordiskt flygbolag – sämst i Europa

2025 07 16

Det finländska flygbolaget får bottenbetyg i en ny europeisk jämförelse av flygbolag.

I konsumentportalen Flightrights senaste rankning placerar sig Finnair på toppen bland Europas sämsta flygbolag – med ett sammanlagt betyg på 2,48 av 5.

Den lägsta poängen ligger i kategorin pålitlighet, där bolaget bara får 1,5 stjärnor. Kategorin mäter hur ofta flyg ställs in, försenas eller om passagerare nekas ombordstigning.

Flightright tittade även på betalningsbeteende och hur snabbt och smidigt bolagen hanterar krav på ersättning. Där fick Finnair betyget 3 av 5, vilket visar att det finns förbättringspotential.

Interna konflikter

Finnairs pålitlighet har påverkats kraftigt av interna konflikter. Bland annat har bolaget drabbats av arbetsmarknadstvister som lett till inställda flyg och stora förseningar.

Finnair har redovisat ett kraftigt försämrat resultat för årets första halvår, med förluster på över 50 miljoner euro.

Den negativa utvecklingen kopplas direkt till vårens omfattande strejker, där konflikter med både piloter och markpersonal lett till att över 1 300 flyg fått ställas in.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt till alla kunder som upplevt störningar i sina reseplaner på grund av arbetskonflikten, säger Finnairs vd Turkka Kuusisto i ett pressmeddelande.

I söndags nådde Finnair och fackförbundet Luftfartsunionen IAU en överenskommelse tillsammans med arbetsgivarorganisationen Palta, vilket innebär att strejkerna nu är avslutade.

Missnöjda resenärer ger låga betyg

Den tredje och sista kategorin, kundnöjdhet, baseras på enkäter där resenärer bedömer sin helhetsupplevelse. Där fick Finnair 2,94 av 5, ett resultat som drar ner helhetsindexet.

Medan Finnair hamnade i botten siktade Discover Airlines in sig på toppen med 3,33 i totalbetyg. Även lågprisjättarna Vueling och Ryanair hamnade lågt, men inte sämst.

Portal för resenärer 

Flightright som utfärdat rankningen är en portal som hjälper passagerare att utöva sina rättigheter och att hävda dem gentemot flygbolagen.

 – Som marknadsledare inom vårt segment är vi fast beslutna att se till att det alltid blir bevisat att man har rätt, menar de.

Finnair har ännu inte kommenterat resultatet offentligt.

Foto: G. Van der Walt

Text: Redaktionen


Kraftig varning för populärt färdmedel – fler behöver akutvård

2025 07 16

Allt fler unga skadas i olyckor på elsparkcykel.

Universitetssjukhuset i Linköping slår larm om en tydlig ökning av patienter efter olyckor med elsparkcyklar.

Enligt läkarchefen Maciej Wajda har antalet olyckor kopplade till elsparkcyklar ökat markant, särskilt under sommarmånaderna. Det handlar inte bara om lindriga skrubbsår.

– Vi ser allt från frakturer till skallskador. I vissa perioder kommer det in en till två skadade per dag, säger han till Corren.

Olyckorna drabbar inte bara de som kör – även fotgängare och cyklister råkar ut för kollisioner.

– Det är inte bara personer som själva har kört elsparkcykel som behöver akutvård, utan även människor som blivit påkörda eller kolliderat med någon, betonar Wajda.

Unga och berusade utgör majoriteten

Olycksstatistiken visar att det främst är unga mellan 15 och 25 år som hamnar på akuten. En bidragande orsak är berusning. Många har därför nedsatt omdöme när de ger sig ut på elsparkcykel sent på kvällen eller natten.

Sjukhuset efterlyser nu tydligare regler, förebyggande åtgärder och ökad medvetenhet för att minska antalet skador.

Regelverket för elsparkcykel

Enligt Transportstyrelsen räknas elsparkcyklar som cyklar så länge de inte går snabbare än 20 km/h och har en motoreffekt som inte överstiger 250 watt. I sådana fall gäller samma trafikregler som för vanliga cyklar.

I Sverige finns ingen lag som sätter en specifik åldersgräns för att köra elsparkcykel, men det rekommenderas att förare är minst 15 år gamla och har tillräcklig mognad samt förståelse för trafikregler.

Ny lag i Finland

I Finland har man tagit oron ett steg längre. Sedan den 17 juni 2025 gäller nya regler för elsparkcyklar. Nu måste man vara minst 15 år gammal för att köra elsparkcykel, oavsett om den är hyrd eller privatägd.

Den nya lagen, som undertecknats av Finlands president Alexander Stubb, inkluderar även en alkoholgräns på 0,5 promille – samma som för bilkörning.

Foto: S. Andrews

Text: Redaktionen