UPPGIFTER: Nytt land skaffar kärnvapen – påverkar hela världen

2024 10 04

Den islamistiska diktaturen Iran kommer börja utveckla kärnvapen inom en snar framtid.

Larmet kommer från säkerhetsanalytikern Alireza Taghavinia, som är baserad i Irans huvudstad Teheran.

Taghavinia baserar sin prognos på två grunder:

- Iran har den tekniska kapacitet och kunnighet som krävs för att utveckla kärnvapen

- Israels förväntade hämndattack mot Iran kommer driva på utvecklingen

Därför processen accelerera

Israel har lovat att svara på Irans storskaliga attack i tisdags. Diktaturen avfyrade över 180 ballistiska robotar mot Israel.

– Iran begick ett stort misstag i kväll och kommer få betala priset för det, sade den israeliska premiärministern Benjamin Netanyahu efter attacken.

Säkerhetsexperten Alireza Taghavinia bedömer att Israels svar kommer öka den iranska viljan att utveckla kärnvapen.

– Varje attack mot Irans territorium kommer att stärka ställningen för dem som vill ändra Irans kärntekniska doktrin och skaffa kärnvapen. Och att tillverka kärnvapen är tekniskt möjligt för Iran. Det behövs endast ett politiskt beslut från Ayatollah Khamenei, säger han till Newsweek.

Irans högste ledare, Ayatollah Ali Khamenei, har i decennier officiellt förbjudit tillverkning av kärnvapen. Men Israel har länge anklagat Iran för att hemlighet sträva efter att ta fram massförstörelsevapen.

Attackera kärnkraftsanläggningar

Om Israel misstänker att Iran utvecklar kärnvapen kommer den israeliska militären sannolikt vända blicken mot Irans kärntekniska anläggningar.

Iran har haft ett kärntekniskt program i många år där man anrikar uran som man påstår sig behöva för energisyften. USA, Israel och Internationella atomenergiorganet IAEA har dock varnat för att uranet kommer användas för att utveckla kärnvapen.

Att attackera kärnanläggningarna är en stor risk för Israel, enligt Taghavinia.

– Jag tror inte att sådana attacker kommer bli framgångsrika eftersom Irans kärnkraftsanläggningar ligger under bergen, och Israel kan inte skada dessa anläggningar. En annan faktor som talar för ett misslyckande är att Israel inte kan attackera Irans kärnkraftsanläggningar med långdistansvapen. De måste attackera med stridsflyg, tusentals kilometer in på iranskt territorium.

– Israel riskerar att förlora många stridsflygplan under en sådan operation. Israeliska piloter kan även tillfångatas av Iran.

Säkerhetsläget kan förändras

Om Israel skulle angripa iranska kärnanläggningar skulle det få stor påverkan på säkerhetsläget i världen och Mellanöstern.

– En israelisk attack skulle kunna förändra Mellanöstern för alltid, bedömer Alireza Taghavinia.

Säkerhetsexperten tror att det skulle kunna leda till ett storkrig som involverar USA och flera länder i Mellanöstern.

Rouzbeh Parsi, programchef för Mellanöstern och Nordafrika-programmet vid Utrikespolitiska institutet, gör en liknande bedömning.  

– Jag har svårt att se att iranierna kan låtsas som ingenting, säger Parsi till Yle.

– Dels för att kärnteknikprogrammet är en sådan statussak och för att det kostat så mycket pengar. Skulle israelerna lyckas förstöra någonting substantiellt, så skulle det inte kunna gå förbi inrikespolitiskt i Iran och då kommer de behöva hitta något de kan attackera.

– Attackerar de så är karusellen igång.

Foto: Geralt

Text: Redaktionen


Circle K och OKQ8 slutar omedelbart – varnas av Konkurrensverket

2024 12 04

Konkurrensverket har utrett misstankar om brott mot konkurrenslagen hos tre stora drivmedelskedjor i Sverige.

Det rör sig om Cirlce K, OKQ8 och Preem och deras löpande och offentliga publicering av rekommenderade priser på bensin och diesel, som bedöms kunna vara i strid mot konkurrenslagen.

Enligt mönstret går Circle K, som är prisledande, först ut med ändringar i rekommenderade priser och listpriser på morgonen.

Inom en dryg timme följer OKQ8 och Preem efter och publicerar samma pris.

Konkurrensverket har tidigare varnat för att detta kan innebära att en kedja helt och hållet styr drivmedelspriserna i Sverige.

– Det bidrar till en mycket homogen prisbild på drivmedel över hela landet, framhöll myndigheten i oktober och syftade på Circle K.

Lovar att sluta

Efter utredningen väljer nu Cirlce K och de två andra kedjorna att upphöra med tjänsten.

Det sker frivilligt och innebär att företagen inte längre offentligt kommer att publicera rekommenderade priser på vissa drivmedel för privatkunder så som det sker idag.

Beskedet skulle kunna få följden att det blir lägre drivmedelspriser i Sverige.

– Pristransparens kan vara både positivt och negativt för konsumenterna. Beroende på hur en marknad fungerar kan företag riskera att skada konkurrensen om de prissignalerar genom att offentliggöra prishöjningar eller prisstrategier.

– Prissignalering kan under vissa förutsättningar också leda till otillåten prissamordning mellan företag och innebära högre priser för konsumenterna, säger Konkurrensverkets vikarierande generaldirektör Hanna Witt i ett uttalande.

Kan straffas med enormt vite

De tre drivmedelsföretagen åtar sig även att senarelägga publiceringen av listpriser för drivmedel riktade till företagskunder för lätt trafik, även om det fortsatt kan göras med vissa begränsningar.

Konkurrensverket är nöjd med beskedet från mackarna.

Enligt myndigheten avhjälper det konkurrensproblem som preliminärt identifierats under utredningen och godtar därmed bolagens åtaganden.

– Beslutet förenas med viten om 100 miljoner kronor för respektive bolag, som kan dömas ut om de inte efterlever sina respektive åtaganden. Åtagandena gäller i tre år. I beslutet skrivs även drivmedelsbolaget St1, som också varit part i utredningen, av från vidare utredning, framhäver Konkurrensverket.

Foto: Circle K 

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Nya besiktningsregler – om bilen är så här gammal

2024 12 04

Reglerna för bilbesiktning kan vara på väg att ändras.

Ändringen avser en regel som infördes 2018 och som då innebar att en viss typ av bilar inte längre behöver besiktas.

Det gäller fordon äldre än 50 år som då befrias från besiktning.

En förutsättning för att bli befriad från besiktning är att fordonet har en godkänd och gällande kontrollbesiktning inom de senaste 2 föregående kalenderåren för att undantaget ska börja gälla, framhåller Transportstyrelsen på sin hemsida.

Uppgifter: regeln kan försvinna

Den nya förändringen skulle kunna innebära att regeln försvinner – med andra ord att dessa äldre bilar måste börja besiktas igen.

Uppgifterna kommer från bilmagasinet Klassiker som ska ha tagit del av dem från Transportstyrelsen.

Det är viktigt att klargöra är att det ännu inte finns något förslag från Transportstyrelsen, men uppgifter som nått redaktionen genom olika källor tyder på att ett sådant är under framställande, skriver tidningens chefredaktör Carl Legelius.

Pågår arbete

Transportstyrelsen har själva bekräftat att det pågår ett arbete med att se över och uppdatera flera föreskrifter.

I dem ingår just regler om kontrollbesiktning.

– Inom kort ska förslag skickas ut på remiss och då kommer samtliga organisationer, besiktningsorgan och även enskilda kunna svara på remissen, säger Transportstyrelsens kommunikatör Sofia de Bourg Wetterlund till tidningen Vi Bilägare.

LÄS MER: Nya regler på gång: många ägare kan tvingas skrota sina bilar

Nya miljökrav på gång

Redan i våras initierade Transportstyrelsen flera åtgärdsförslag vid fordonsbesiktningar. 

Anledningen var då primärt att Sverige för femte året i rad var ett av EU:s sämsta länder gäller att följa miljökraven.

Då framhöll myndigheten att man vill invänta EU:s nya besiktningspaket innan de nya reglerna träder i kraft.

– Vi har länge pekat på bristerna i dagens regelverk och är positiva till de nya åtgärdsförslagen, sade Tord Fornander, ordförande i Fordonsbesiktningsbranschen, FBB, vid tillfället.

LÄS MER: Nya regler kan bli aktuellt när du ska besiktiga bilen

Foto: A. Podrez

Text: Redaktionen