Mobilanvändare lurade – av flera butiker

2024 03 12

Flera butiker och näthandlare bryter mot distansavtalslagen och marknadsföringslagen.

Det bedömningen gör Konsumentverket efter att ha granskat 36 företag.

Enligt myndighetens undersökning säljer 17 av företagen produkter som snart slutar fungera, utan att informera kunderna om det.

Det handlar i synnerhet om mobiltelefoner, antenner, GPS-spårare och smartklockor som kommer sluta fungera eller tappa viktiga funktioner när 2G- och 3G-nätverken stängs ner 2025.

– Det är illa att företagen marknadsför produkter som snart slutar fungera utan att tala om det. De måste vara tydliga med informationen om hur varorna påverkas när 2G- och 3G-näten nu försvinner.

– Konsumenten ska ha en ärlig chans att välja om man vill köpa varan utifrån relevanta fakta, säger Mikaela Källman, jurist på Konsumentverket.

Myndigheten bedömer att företagen bryter mot distansavtalslagen och marknadsföringslagen när de inte tydligt berättar att vissa varor snart slutar fungera helt eller tappar viktiga funktioner. Konsumenter som köpt produkterna kan även ha rätt att häva köpen i enlighet med konsumentsköpslagen.

Pekar ut detaljhandeln

Enligt Konsumentverkets granskning är de stora telekombolagen tydliga med information om förändringar till följd av att 2G- och 3G-nätverken stängs ner. Telekomjätten Tele2 gick till exempel ut med en förvarning i slutet av januari.

Men det är sämre inom detaljhandel som säljer mobiler, hemelektronik och andra produkter, uppger Konsumentverket.

– I granskningen framkommer det också att företagen kan ha slut på de aktuella produkterna på nätet, men att de fortfarande finns att köpa i företagens fysiska butiker, skriver myndigheten.

Skickat granskningen

Konsumentverkets granskning har skickats till samtliga företag som uppges bryta mot lagarna.

– Vi förutsätter att företagen kommer att rätta sig frivilligt när de nu får ta del av vår granskning. Myndigheten följer upp granskningen och öppnar tillsynsärenden mot de företag som inte rättat sig, säger Mikaela Källman.

LÄS MER HÄR:

Tele2 förvarnar: Flera mobiler kommer sluta fungera

Foto: Freestocks

Text: Redaktionen


Klassiskt klädföretag i konkurs – 60 butiker drabbas

2024 05 13

Ett klassiskt modebolag med Lotta Engberg som stort affischnamn kastar in handduken.

I över 60 år har man hållit igång verksamheten. Bland annat distribuerar bolaget varumärkena Cappuccino och Murrey som exempelvis säljs hos den etablerade klädkedjan Sandströms med ett tiotal butiker över stora delar av Sverige.

Men nu går det inte längre.

Från och med juni försätts den fristående inköpsorganisationen Desam Fashion Group i konkurs, rapporterar Market.

Säljer till 60 butiker

Desam bildades 1962 i Göteborg och har sedan 2015 kämpat med vikande omsättning. På sju år har den sjunkit med 44 miljoner.

– Det är fortsatt utmanande att nå högre volymer och att bibehålla en relevant marginal. Utvecklingen för fysiska butiker möter många utmaningar med utveckling av digital handel och en allmän oro hur konsumtion för kläder kommer att utvecklas, framhåller Desam i sin årsredovisning.

Konkursen blir kännbar för klädbutiker över stora delar av landet.

Desam har 15 delägare med ett 40-tal butiker, men enligt årsredovisningen från 2022 har man sålt kläder till omkring 60 självständiga modebutiker.

Butiker som nu alltså blir utan Desams produkter om ingen kan ta över bolaget.

LÄS MER: Klädkedja i konkurs – allt säljs ut på rea

Lotta Engberg stora affischnamnet

Ett av Desams största varumärken är Lotta Engberg. Så sent som förra månaden tog man in den folkkära artisten och tv-profilens vårkollektion i sitt sortiment.

– Klänningar som speglar Lottas personliga stil står i fokus, där passformen är utformad för att framhäva den kvinnliga siluetten, marknadsför man varumärket på sin hemsida.

Den samlade omsättningen för medlemsbutikerna landade på 210 miljoner kronor under 2022.

Sedan 2017 har bolaget redovisat en rörelseförlust. År 2022 gick man back fyra miljoner kronor, enligt Market.

Vid konkurstillfället hade Desam Fashion Group skatteanstånd på 2,4 miljoner kronor.

Även koncernmoderbolaget, Desam Utveckling AB, går i konkurs.

Inte ensamma

Desham Fashion Group är långt från den enda i klädbranschen som tvingats ge upp verksamheten i år.

Bland annat har H&M-bolaget Renewcell tvingats lägga ned, precis som klädkedjan Dimoda och mer okända och nischade Global Wheelwear.

LÄS MER: Klädkedja lämnar Sverige – stänger för gott

Foto: D. McKinney resp Peter Knutsson

Text: Redaktionen


Panik i svenskparadis – turister evakuerade

2024 05 13

En oväntad händelse chockade turisterna i ett svenskparadis.

En panikartad situation har uppstått i turistparadiset Menorca, som också är populärt bland svenskar.

Den brittiska turisten Jessica Kenny, 27, var på ön tillsammans med sin familj.

När hon paddlade i havet vid Playa Arenal d'en Castell tillsammans med sin 4-åriga son fick hon plötsligt se någonting väldigt obehagligt.

– Vi skrattade och skämtade för att det var kallt, berättar Jessica Kenny, enligt Daily Mail.

– Sedan såg vi en konstig sak sticka upp ur vattnet. Vi skojade med varandra och sade att det måste vara en haj.

Insåg allvaret

Gradvis övergick munterheten i en panikartad känsla.

– Vi trodde inte riktigt på det, förklarar hon.

– Det var ganska konstigt, den sicksackade runt omkring oss.

Till slut insåg de att det verkligen rörde sig om en riktig haj, säger Jessica Kenny.

– När den kom närmare, insåg vi att saken som stack upp ur vattnet var en fena. Och vi kände – ”herregud, det är en haj”, berättar den chockade brittiska tvåbarnsmamman.

Följde efter pappan

Hennes pappa Darren, 57, var också i vattnet, och Jessica Kenny uppfattade att hajen jagade pappan i närheten av några bojar.

Skräckslagen sprang hon upp ur vattnet med sin son, medan andra turister på stranden skrattade.

Samtidigt började pappan simma tillbaka mot stranden.

– Vi såg att den följde efter min pappa tillbaka mot stranden. Den cirkulerade runt honom, men den jagade honom inte, om ni förstår vad jag menar, förklarar hon.

Människor evakuerades

Pappan klarade sig dock och var väldigt road av incidenten när han kom tillbaka till stranden.

När andra turister upptäckte hajen uppstod dock panik.

– Förbipasserande började skrika och ropa efter livräddare, som kallade på backup och satte upp röda flaggor, rapporterar tidningen.

Människor evakuerades ur vattnet.

Jessicas son blev rädd, men tröstades av pappan.

– Min pappa sade åt honom hur tur han hade haft som fått se en haj vid fyra års ålder, berättar Jessica Kenny.

Foto: O. Nord

Text: Redaktionen