UPPGIFTER: Psykisk ohälsa och extremistbakgrund

2022 07 07

Allt mer information om mannen som gripits för knivmordet i Almedalen kommer nu fram.

Vid polisens presskonferens fram kom det att mannen lider av psykisk ohälsa och det är ett av spåren man tittar på enligt åklagare Petra Götell.

– Vi bedömer att den avlidna kvinnan var gärningsmannen tilltänkta mål, framhåller hon.

Orsaken kan vara Ing-Marie Wieselgrens offentliga profil och engagemang inom psykiatrin.

Man i 30-årsåldern som gripits för knivdådet i Visby tidigare idag är involverad i högerextrema kretsar. Mer konkret handlar det om Nordiska motståndsrörelsen, NMR, uppger Expressen och Aftonbladet. Men det är för närvarande inte fokus för gärningen enligt åklagaren.

Motivet inte klarlagt

– Vi kan inte uttala oss om motivbilden, eftersom vi inte har kommit så långt i utredningen, sade Fredrik Persson vid polisens första presskonferens.

Han ska enligt tidningarna ha deltagit i demonstrationer organiserade av den nazistiska organisationen.  Utöver det ska han ha författat artiklar på webbsidan Nordfront, en högerextrem nättidning, och medverkat i radiosändningar från samma mediekanal, uppger tidningarna.

Aktiv på sociala medier

När Almedalsveckan tog vid lade mannen ut innehåll på sina sociala medier rörande en skolmördare på 1990-talet som sköt över tio personer till döds.

Säpo har bekräftat för Aftonbladet att man samarbetar med polisen, som för närvarande leder förundersökningen.

Attack mitt i centrum

Knivattacken ägde rum på Donners plats, mitt i centrala Visby och ett populärt tillhåll under den välbesökta politikerveckan.

Enligt vittnen högg mannen kvinnan i halsen innan han greps, uppger Aftonbladet.

– Jag kan bekräfta att det har ägt rum och vi har kunnat anträffa en skadad person och gripit en man, kompletterar Ola Österling, polisens presstalesperson till Expressen.

Hennes liv gick inte att rädda, uppger Fredrik Persson, polischef på Gotland på en presskonferens.

Utreds som mord

Mannen är anhållen på sannolika skäl för mord. Han är tidigare ostraffad.

Det finns ännu ingen känd hotbild mot Almedalen och arrangemanget kan fortsätta som planerat, meddelar Fredrik Persson.

Kartläggning pågår

Enligt polisen pågår nu en kartläggning av gärningsmannen. Man vill dock inte gå in på vad mannen har uppgett i förhör och är fåordiga kring vad man vet om den misstänkta personen, som ska vara 33 år gammal.

Polisen tittar på om det finns fler intressanta personer i utredningen.

Text: Redaktionen


Bekräftat: “Sveriges sämsta matkedja” – har flera miljoner medlemmar

2024 07 17

Det har klagats högljutt på prisökningarna i de svenska matbutikerna de senaste åren.

Missnöjet kulminerade under förra våren när finansminister Elisabeth Svantesson (M) till slut kallade upp matjättarna Ica, Coop och Axfood.

– Det är oacceptabelt om det finns aktörer som höjer priserna i onödan, sade Svantesson vid tillfället.

I våras konstaterades också ett historiskt ras för Ica som tappade hela 11 procentenheter i Mediakademins förtroendebarometer.

Även Coop sjönk, dock med betydligt mindre siffror (2 procentenheter).

Trots allt godkända betyg

Men när matkunderna nyligen fick säga sitt visar det sig att betygen trots allt är ganska goda, trots stigande priser.

Det visar en större branschstudie för dagligvaruhandeln av Svenskt Kvalitetsindex (SKI).

Inflationen har slagit hårt på matpriserna och kunderna har svårt att påverka i en bransch där några få stora aktörer sätter agendan”, säger Lovisa Svensson, projektledare på SKI, i en kommentar.

Hemköp sist på listan

Till skillnad från när SKI exempelvis mätt nöjdheten bland bankkunder är betygen relativt jämna när det gäller matbutikerna.

– Ja, vi är generellt ganska nöjda. Skillnaderna mellan branschens aktörer är ganska små, säger Lovisa Svensson.

SKI mäter utifrån ett kundindex på 0-100. Index över 75 räknas som “mycket bra” medan betyg under 60 tyder på ett “stort missnöje” bland kunderna.

Alla matjättar når över 60 – men den som närmast balanserar på gränsen är Hemköp, med två miljoner medlemmar i sin kundklubb, som parkerar på 65,3.

– Trots stigande livsmedelspriser har alla aktörer som ingår i denna studie fått ett kundbetyg över 60, vilket är vår gräns för godkänt, säger Isabelle Nagy, analytiker på SKI.

– Prisvärde och en bra image är avgörande faktorer som driver kundnöjdheten. Kunderna uppskattar även ett brett utbud och naturligtvis hög kvalitet på produkterna.

LÄS MER: “Sveriges sämsta bank” pekas ut

LÄS MER: Nya siffror: “Sveriges sämsta bank” för lån och sparande

Här är hela listan

Faktorer som höjt eller sänkt kundernas nöjdhet är var butiken ligger och hur kedjorna särskiljer sig från sina konkurrenter.

Här är hela listan (Kundnöjdhet 0-100):

  1. Lidl 72,9
  2. Willys 72,4
  3. ICA 71,4
  4. City Gross 71,3
  5. Branschen 70,9
  6. Coop 70,0
  7. Hemköp 65,3

Källa: Svenskt kvalitetsindex

LÄS MER: Bluff på Ica – kunder kommer att bli besvikna

LÄS MER: Kaffe rusar i pris – här är nya prislappen hos ICA

Foto: Gemma

Text: Redaktionen


Anstormning till Rusta – “vansinniga siffror”

2024 07 17

Lågprisvaruhuset Rusta tycks slå alla rekord.

Butikskedjan växer som aldrig förr.

Och det finns inget som kan hejda lågprismarknaden, menar Rustas vd Göran Westerberg.

Kundklubben samlar 5,6 miljoner medlemmar i Norden. 850 000 av dem har strömmat in bara det senaste året, rapporterar Dagens industri.

Siffrorna visar att 80 procent av svenskar mellan 16 och 80 år har handlat på Rusta.

– Det är vansinniga siffror. Så av runt 7,6 miljoner individer i åldersspannet, rör sig cirka 6,2 miljoner hos oss, säger Göran Westerberg i en kommentar till tidningen.

Avfärdar seglivad myt

Succén var inte uppenbar från början.

Rusta “gled in på börsen” på en tveksam marknad, menar Göran Westerberg.

Den stora utmaningen har varit att slå hål på myten om att lågpriskoncept bara har en plats när folk inte har pengar – en missuppfattning man fortfarande kämpar med att motbevisa.

Uppdraget att förvandla Rusta till en modern detaljhandelskedja sker löpande.

– Jag är helt övertygad om att vi har en plats på den europeiska marknaden, att vi fyller en lucka, säger Göran Westerberg.

Vinsten ökar

För en månad sedan meddelade Rusta att man ökade försäljningen och stärkte lönsamheten under det fjärde kvartalet 2023/24 jämfört med motsvarande period förra året.

Bruttovinsten ökade med åtta procent och parkerade på 976 miljoner kronor.

– Vi summerar ett framgångsrikt år för Rusta med tillväxt, stärkt lönsamhet och fortsatt expansion med elva nya varuhus. Under året välkomnade vi 850 000 nya medlemmar till vår kundklubb och vi fick också ett varmt välkomnande som börsbolag. Trots en omfattande IT-incident och en ovanligt kall och sen vår, levererar vi ändå försäljningstillväxt och en något stärkt lönsamhet i vårt fjärde och minsta kvartal, säger Göran Westerberg.

Tar upp kampen med Jysk

Kundrusningen den senaste tiden ger Rusta möjlighet till större satsningar.

Häromveckan gav kedjan besked om att man öppnar två helt nya butiker i Vänersborg och Eksjö.

Detta precis efter att det står klart att ett nytt Rusta öppnar i Lindesberg redan till hösten.

De nya butikerna ska bli 2 000 kvadratmeter stora och hyresavtalen för lokalerna är på tio år, rapporterar Market.

I Eksjö innebär det att konkurrensen ökar då Dollarstore, Jysk och Jem&Fix redan finns på samma område.

– Handelsområdet passar utmärkt för vårt breda sortiment av hem- och fritidsprodukter till överraskande låga priser, säger Rustas Sverigechef Fredrik Ingemarsson i en kommentar.

Foto: Rusta

Text: Redaktionen