UPPGIFTER: Marinen på okänt uppdrag

2022 10 05

Nu kommer nya uppgifter om var två av Marinens fartyg befann sig under söndagen, dagen innan gasläckorna.

Att svenska marinens fartyg befann sig i vattnen runt gasläckorna på Nord Stream 1 och 2 redan två dagar innan de utsattes för attentat var känt. 

Nu rapporterar DN att man har fått bekräftat från Kustbevakningen att fartygen därefter, under söndagen, styrde mot den ryska exklaven Kaliningrad. 

– Jag kan bekräfta att vi har haft fartyg på plats där, säger marinens presschef Jimmie Adamsson, till tidningen.  

Fåordig kring fartygens position 

Han är fåordig kring vad som föranledde fartygen att styra i den riktningen. 

– Vi rör oss runt i Östersjön. Ibland är vi där, ibland är vi på andra ställen. Eventuella kopplingar eller underrättelser är inget vi kan kommentera, säger han till tidningen. 

Det är studier av data från tjänsten Marine Traffic som ger vid handen att fartygen rört sig i området. 

Informationen kommer dagen efter att Kustbevakningen informerat om att gasutsläppen ökar, trots prognosticerade uppgifter om motsatsen. 

Märklig ökning 

Helt riktigt är att det större utsläppet, från Nord Stream 1, avstannat, medan det mindre, från Nord Stream 2, ökat. 

Det bekräftas av myndigheten i ett pressmeddelande 

– Inom ramen för miljöräddningsuppdraget tar Kustbevakningen höjd för att utsläppet kan pågå ytterligare en tid. Kustbevakningen har i nuläget ingen förklaring till varför läckaget minskat snabbare på danskt vatten. 

Kustbevakningens fartyg finns på plats i området framgent. 

Deras uppgifter: 

  • Övervakning av utsläppen 
  • Övervakning av sjötrafiken i området 
  • Beredskap för miljöräddning och att bistå sjöfarten 

Säpo utreder 

Parallellt fortsätter Säpo arbetet med att kartlägga vad som ligger bakom explosionerna: 

– Säkerhetspolisen tar över utredningen eftersom det kan röra sig om ett allvarligt brott som åtminstone delvis kan vara riktat mot svenska intressen. Det går inte heller att utesluta att främmande makt ligger bakom, framhöll Säpo i ett pressmeddelande. 

Foto: Kustbevakningen 

Text: Redaktionen 


1177 varnar alla som försöker logga in

2025 08 24

Vårdsajten 1177 tvingas varna alla som loggar in.

Bedrägerivågen i Sverige fortsätter att ställa till det för många.

Av den anledningen tvingas nu vårdsajten 1177 gå ut med en varning.

Varningen dyker upp när användare försöker logga in – och där framgår att antalet bedrägeriförsök ökar och att man bör vara försiktig.

1177 varnar

Direkt vid inloggning dyker meddelandet upp.

“Varning för bedragare!”, lyder 1177s ord.

– Under sommaren ökar antalet bedrägeriförsök där bedragare försöker få dig att logga in med ditt BankID eller annan legitimation. När du loggar in ska det alltid vara på ditt eget initiativ, menas det.

“Avbryt då inloggningen”

Vårdsajtens meddelande fortsätter.

– Om du blivit uppringd och ombedd att logga in kan det vara ett försök till bedrägeri, avbryt då inloggningen. Tänk på att bara logga in via en sida du litar på, till exempel din vårdgivares. Om du är osäker, logga alltid in direkt från 1177.se.

Så kan det gå till

Bedrägerier över telefon har blivit allt vanligare och tillvägagångssätten alltmer avancerade.

Sedan en tid tillbaka förekommer till exempel bedrägeriförsök där uppringaren säger sig ringa från en vårdcentral och vill att invånaren under samtalet identifierar sig med BankID för att boka om sin tid.

Detta har märkts i bland annat Halland.

Flera tips

Syftet med telefonbedrägerier är att lura personer på pengar, kapa konton eller stjäla personliga uppgifter.

1177 har några viktiga medskick till den som vill känna sig tryggare i sin förmåga att undvika att bli utsatt för bedrägeriförsök:

- Klicka aldrig på länkar som kommer via sms, om du inte känner igen eller är säker på vem som är avsändare.​

- Sms och e-post från 1177.se innehåller ingen länk. Får du sms från 1177 med länk är det ett bluff-sms. Klicka inte på länken.​

- Det är alltid säkrast att själv söka upp en webbsida och logga in där istället för att klicka på länkar i sms eller mejl.

- Lägg på luren direkt om någon ringer och ber dig logga in med BankID under pågående samtal. 

Foto: Jenny Hagström, 1177

Text: Redaktionen


SJ:s vd får sparken – så stor blir fallskärmen

2025 08 24

SJ:s vd tvingas gå.

På söndagskvällen kommer besked om att SJ:s vd får sparken.

Monica Lingegård, vd för den statliga tågoperatören, tvingas lämna sin post.

Hon kommer att fortsätta jobba fram till nästa år, och därefter kommer en fallskärm på flera miljoner för Lingegård, rapporterar Dagens industri.

Får sparken

Beskedet kommer på söndagskvällen och styrelseordförande Kenneth Bengtsson bekräftar saken.

– Vd-bytet sker på styrelsens initiativ, säger han till Di.

Lingegård avgår dock inte med omedelbar verkan, utan kommer att sitta kvar på sin post fram till första mars 2026.

Hon har varit vd för SJ sedan 2020.

Stor fallskärm

Efter att Lingegård avgått kommer hon att få en fallskärm på 6,6 miljoner kronor.

– Eftersom detta är ett styrelsebeslut kommer det att utgå ett avgångsvederlag som utbetalas med 12 månadslöner från den 1 mars, säger styrelseordförande Kenneth Bengtsson.

Någon officiell anledning till beskedet har inte kommit.

Inte heller framgår någon information om vem nästa vd kommer att bli.

Det är SJ

SJ ägs av svenska staten och har som uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg.

Bolaget grundades år 1856, är ett aktiebolag sedan 2001 och ägs till 100 procent av svenska staten.

Totalt har SJ omkring 6 800 anställda.

Egen och upphandlad

Koncernen SJ kör både egen och upphandlad trafik. 

Egen trafik är tågtrafik som SJ kör på affärsmässiga grunder och i första hand på längre sträckor. 

Upphandlad trafik är tågtrafik som helt eller delvis körs på uppdrag av en offentlig beställare.

– Den upphandlade trafiken kör vi helt eller delvis på uppdrag av en offentlig beställare, till exempel de regionala kollektivtrafikmyndigheterna eller andra regionala sammanslutningar som svarar för upphandlad trafik, förklarar SJ.

– Uppdrag från trafikmyndigheterna avser lokal och regional trafik. Även den statliga myndigheten Trafikverket upphandlar viss långväga trafik som annars inte skulle komma till stånd på kommersiella villkor.

Foto: SJ AB

Text: Redaktionen