UPPGIFTER: Mängder av kunder lurade – ”fakturor på 25 000 kronor”

2024 02 07

Konsumentombudsmannen, KO, stämmer företaget Advea AB och personen bakom bolaget.

Företaget, som i dag heter Folisker AB, anklagas för att ha vilselett konsumenter.

På marknader, mässor och utanför affärslokaler har företagets säljare lockat människor att skriva på avtal genom att erbjuda gratis telefoner och annan elektronikutrustning och påstått att företaget kan sänka deras abonnemangskostnader. 

– Säljarna lovade gratis hörlurar och paddor samt sänkt abonnemangskostnad, men konsumenterna som skrev på fick fakturor på 11 000–25 000 kronor, skriver KO.

Ida Nyström, processråd vid KO, beskriver metoderna som hänsynslösa.

– Metoderna vittnar om en påfallande hänsynslöshet mot konsumenter och en utpräglad nonchalans mot gällande regler, säger hon.

Lång lista

KO uppger att man har en lång lista på fel som företaget gjort och som Patent- och marknadsdomstolen ska ta ställning till.

Vidare skriver KO att man anser att företaget ska betala en marknadsstörningsavgift på drygt en halv miljon kronor med hänvisning till ”hur omfattande verksamheten är och hur pass allvarliga lagöverträdelserna är”.

Vill se omedelbart förbud

Företag har  upphört med sin försäljning utomhus eller i köpcentrum sedan november 2023.

KO befarar dock att den kan återupptas om inte Patent- och marknadsdomstolen sätter stopp.

– Myndigheten vill därför att domstolen omedelbart förbjuder personen bakom verksamheten att fortsätta med lagöverträdelserna, även i verksamhet i andra bolag. 

KO vill även att företaget förbjuds att fakturera konsumenter som inte fått information om att de erbjudna varorna kostar upp till 25 000 kronor.

Flera orter

Företagets säljare har besökt flera orter, bland annat Sundsvall, Lycksele, Sölvesborg, Karlskrona, Ludvika, Östersund, Falun, Rättvik, Kisa, Linköping, Gagnef, Ockelbo, Tibro, Boden, Örnsköldsvik, Piteå, Umeå och Gävle. 

– Säljarna har ofta uppgett att konsumenten inte behöver läsa igenom avtalet före påskrift eller att kostnaden som anges i dokumentet inte är något att bry sig om. Konsumenter som velat ångra avtalet har haft svårt att komma i kontakt med företaget och även mötts av felaktiga besked om ångerrätten, skriver KO.

Totalt har Konsumentverket mottagit 72 anmälningar mot Advea under perioden april 2023 till december 2023.

– Det fortsätter att komma in anmälningar och klagomål mot bolaget, uppger KO.

Arkivfoto: Kronofogden

Text: Redaktionen


Experter avråder: ladda aldrig din mobil så här

2024 10 02

Folk förstör sina mobiltelefoner genom att ladda dem på fel sätt.

En gång om dagen, och gärna på natten eller på jobbet.

Det är laddrutinen för många mobilanvändare.

Men det kan vara ett stort misstag, flaggar flera experter.

Såväl i Sverige som utomlands avråds nu folk från att ladda sin telefon under lång tid – och man bör även undvika att låta den ladda ur helt.

– Om du låter din telefon vara inkopplad eller låter den dö, minskar batteriets livslängd snabbt. Istället bör du sikta på att hålla din laddningsnivå mellan 20-80 procent.

Det säger Kewin Charrion, chef för den avdelning som lagar begagnade mobiler på företaget Back Market, till Daily Mail.

Brandkåren: Ha den inte i soffan

Åsikten delas av räddningstjänsten i Sverige. Från deras perspektiv handlar dock rekommendationen om att inte ladda telefonen under natten främst om brandsäkerhet.

– Det som kan hända med batterierna är att det sker en termisk rusning i batteriets celler. Batteriet värmer upp sig själv så pass att det kan antända och då bildas den här gasen som är så giftig, har Kristian Gissler från brandkåren i Attunda sagt till TV4 Nyheterna tidigare.

– Undvik att ha den i sängen eller soffan, hellre på ett bord. Och det ska finnas en fungerande brandvarnare i varje hem – det är jätteviktigt.

Kan sno bilder via sladden

Det finns dock fler vanliga misstag folk begår när de laddar sina telefoner.

Och de har ingenting med brandrisker eller att man sliter ut batteriet att göra.

Istället handlar det om att telefonen kan utsättas för skadlig programvara om man inte är försiktig, vilket bland annat FBI, USA:s federala polismyndighet, återkommande varnat om.

Dessutom kan bilder från telefonen föras över till andra enheter.

Den risken finns när du laddar på offentliga laddningsstationer som blir allt vanligare, till exempel på köpcentrum eller flygplatser.

Även sms, e-post och kontaktuppgifter är då i farozonen.

Ta med din egen laddare och USB-sladd och använd ett eluttag istället, framhåller FBI på X.

Foto: A. Haslinger

Text: Redaktionen


Bank-ID går ut med varning till användare

2024 10 02

Bank-ID varnar på nytt sina användare.

Just nu får många svenskar olika typer av besvärande meddelanden.

Bland annat sprids på nytt meddelanden och e-mailutskick som påstår sig komma från Bank-ID.

Det varnar nu legitimationsstjänsten för.

Dykt upp på nytt

På nytt har en varning dykt upp på Bank-ID-hemsidan som uppmanar användare att vara redo på att SMS inkommer.

– Just nu förekommer det falska SMS-utskick, telefonsamtal och e-postmeddelanden som utger sig för att komma från BankID. Vi kontaktar aldrig användare på det sättet. Radera meddelandet eller avsluta samtalet utan att följa några uppmaningar i det, lyder meddelandet.

“Är viktigt”

Bank-ID understryker att det är viktigt att man som användare aldrig använder tjänsten på uppmaning från någon annan.

– Använd aldrig ditt BankID när någon som kontaktar dig ber dig göra det. 

– De myndigheter, banker, polis eller företag som erbjuder BankID kontaktar dig aldrig via telefon, mail eller liknande för att uppmana dig att logga in på eller ladda ner nytt BankID.

Tre steg

Den som utsätts för bedrägeri har tre tydliga steg att följa.

Det första steget man bör se till att följa är att direkt spärra sitt Bank-ID.

Därefter gör man rätt i att ta kontakt med banken och förklara vad som har hänt.

Det sista steget handlar om att göra en polisanmälan om saken.

Anmäl saken

Det finns ett visst nummer som är till för att folk som blir utsatta för bedrägeri eller bedrägeriförsök ska kunna använda.

Det gör man rätt i att bruka.

– Om du har fått ett bluff-sms som gör dig misstänksam och som du vill rapportera behöver du bara vidarebefordra meddelandet till nummer 7726. På så sätt får operatörerna information om sms:et och dess innehåll, och kan förhindra att det skickas till fler personer.

Bedrägeriförsök är alltjämt ett växande problem i Sverige och folk luras hela tiden på sina pengar.

Polisen arbetar kontinuerligt med att försöka komma åt problemet, just nu med en insats som innefattar övriga nordiska länder där förekomsten av bedrägerier också är hög.

Foto: BankID

Text: Redaktionen