UPPGIFTER: Många solcellsanvändare har blivit lurade
2023 11 19
Konsumentverket befarar att många solcellsanvändare har blivit lurade.
Det framgår av en ny granskning som myndigheten har gjort.
Konsumentverket har granskat tio slumpmässigt utvalda företag som säljer solpaneler till privatpersoner. Myndighetens jurister har tittat på marknadsföringen på företagens webbsidor och sociala medier.
Många av företagen väljer att lyfta fram miljöfördelarna med solceller, men de förklarar inte fram vad som menas med uttryck som ”hållbar", "grön" eller "miljövänlig”.
– Det är tyvärr gott om vaga påståenden som ”ren ström”, ”ren energi”, ”hållbara solceller”, ”grön el” och ”fossilfritt samhälle” i den marknadsföring som vi granskat.
– Företagen förklarar inte vad de menar och de har inte heller med några bevis för att påståendena är sanna, säger Louise Larsson, jurist på Konsumentverket.
Flera uttryck har granskat
Andra uttryck som Konsumentverket har granskat är: ”skydda vår planet för kommande generationer”, ”liten påverkan på miljön”, ”årets miljöpris”, ”miljöinvestering”, ”bra för miljön” och ”klimatavtryck”.
Påståendena varken förklaras eller bevisas.
– Marknadsföringen påverkar oss och därför är det viktigt att det företagen påstår både går att begripa och är sant, säger Louise Larsson.
Uppföljning av granskningen
Konsumentverket kommer att följa upp granskningen för att försäkra sig om att företagen följer lagen framöver.
Granskningen har lämnats till företagen och branschföreningen Svensk Solenergi.
– Vi förutsätter att företagen tar till sig av kritiken, framhåller Konsumentverket.
Rekordstort intresse
Intresset för solceller är rekordstort i Sverige.
Under 2022 installerades 55 000 solcellsanläggningar i Sverige, enligt Energimyndighetens statistik.
En ökning med 60 procent jämfört med året innan.
År 2022 kom 2,0 TWh elenergi från svensk nätansluten solkraft.
Foto: Vivint Solar resp Sungrow EMEA
Text: Redaktionen