UPPGIFTER: Kyiv tomt på ryssar – Putin planerar segerattack

2022 04 06

Rysslands trupper sägs ha lämnat Kyiv och dess närområde, men “hemska” och “barbariska” attacker väntar i östra delarna av landet.

– Vi bedömer att alla ryssar har lämnat, säger en amerikansk tjänsteman enligt Sky News.

Hotet kvarstår

Bedömningen har gjorts efter att Kyivs statsråd idag meddelade att 89 människor, inklusive fyra barn, har dött i Ukrainas huvudstad sedan invasionen den 24 februari. 

Enligt statsrådet ska nu staden vara “säkrare”, även om det fortfarande finns hot från luften och från långdistansvapen.

Väntar sig “barbariska” attacker

Att ryska soldater nu har lämnat Kyivregionen innebär dock inte att diktaturen är redo att ge upp kriget. Tvärtom, enligt uppgifter från BBC.

Istället är bedömningen att man lägger sin kraft på östra regionerna, inklusive Donetsk och Luhansk. Enligt Nato väntas den nya ryska offensiven i östra landet bli både “hemsk” och “barbarisk”. 

Putin planerar seger

Det uppges vara troligt att Vladimir Putin har som mål att presentera en seger i Ukraina i samband att Ryssland firar Segerdagen 9 maj, till minne av besegrandet av Nazityskland 1945.

Med tanke på att det enbart är en månad bort varnar dock myndigheter för att Putin tar sig vatten över huvudet och ger sig in i en situation han inte kan hantera.

“Tappat initiativet”

Samtidigt som Putin påstås ta ut segern i förskott rapporterar tjänstemän från väst att Ryssland har “helt tappat initiativet” i militäroperationen. 

I Moskva är man i full gång med att behöva omdefiniera hur man ska presentera innebörden av den påstådda succén i “specialoperationen”, rapporterar BBC.

Usel form

De styrkor som har lämnat Kyiv ska för närvarande befinna sig i Belarus.

Trupperna ska dock vara i otroligt dålig form. Enligt BBC:s myndighetsuppgifter ska en attack mot regionerna kring Donetsk och Luhansk vara minst en vecka bort, troligtvis ännu mer.

Ukrainas starkaste försvar

Flera rapporter har tidigare gjort gällande att Putin har missbedömt motståndet som Ryssland skulle stöta på i Ukraina. 

De ukrainska trupperna i Donbas, östra Ukraina, sägs vara de bäst tränade och beväpnade enheterna i hela landet. Mycket som ett resultat över ett försvar som utvecklats sedan ryska annekteringen av Krim 2014.

Foto: F. Andrejevic resp President of Russia

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 24

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Ryska fartyg i Norge

2025 05 23

Fartyg som kopplas till Rysslands skuggflotta observeras regelbundet i norska vatten.

Nu riktar Malte Humpert, grundare av tankesmedjan The Arctic Institute och journalist vid den norska tidskriften High North News, skarp kritik mot sitt eget land.

– Norge tillhandahåller vapen och stöd till Ukraina, men när det gäller att införa sanktioner mot LNG-tankfartyg gör landet mindre än andra, säger han till Dagbladet. 

– Varför låta farliga fartyg, som Ryssland tjänar pengar på, stanna kvar i Norge? frågar sig journalisten.

Tillåts besöka hamnar

Humpert hänvisar bland annat till att Norge fortfarande tillåter fartygen att byta besättning och fylla på varor i norska hamnar.

Detta sker trots att EU enats om hårda sanktioner mot 342 fartyg som kopplas till den ryska skuggflottan.

Norge är förvisso inte med i EU, men Humpert menar att landet borde följa unionens exempel.

– Om det finns politisk vilja kan något göras åt det. Men Norge har inte gjort någonting och det ser inte bra ut.

Kraftfull markering från Storbritannien

Storbritannien, ett annat land som inte är med i EU, har infört mängder av sanktioner mot fartyg i den ryska skuggflottan.

För två veckor sedan presenterade Downing Street de ”kraftfullaste åtgärderna” hittills.

Läs mer här: Storbritannien slår till mot Ryssland – ”största någonsin”

Vill undvika sanktioner

Fartygen i den ryska skuggflottan seglar under falsk flagg för att undvika västvärldens sanktioner. Putinregimen använder i synnerhet skuggflottan för att transportera rysk olja till handelspartners.

Snittåldern på oljefartygen i den ryska skuggflottan har ökat från 8,9 till 16,6 år efter den ryska invasionen av Ukraina. EU-ledare har länge varnat för att fartygen kan orsaka olyckor med ödesdigra konsekvenser för miljön.

Enligt Malte Humpert är fartygen i skuggflottan ofta dåligt försäkrade och har vid flera tillfällen stängt av sina transpondrar, vilket innebär att de inte syns för andra fartyg.  

– Det är inte säkert, man måste veta var de befinner sig. Det har förekommit fall där fartyg har kolliderat eftersom de inte synts på andra fartygs radar, säger han till Dagbladet.

Foto: Jetiveri

Text: Redaktionen