UPPGIFTER: Kriget var nära att ta slut – då fick Boris Johnson panik

2023 11 30

Våren 2022 var kriget i Ukraina mycket nära att ta slut.

Det påstår Rysslands ambassad i Storbritannien.

– Ryska och ukrainska delegationer var på gränsen att förhandla fram ett slut på konflikten som försäkrade Ukrainas militära alliansfrihet och skydd av rysktalandes rättigheter, framhåller ambassaden i ett uttalande enligt Newsweek.

– Ett avtal låg på bordet i Istanbul, nästan redo att undertecknas.

Ukraina bekräftar "erbjudande"

David Arakhamia, ukrainsk parlamentariker, bekräftar de ryska uppgifterna om ett utkast på ett fredsavtal tidigt i kriget.

Rysslands “erbjudande” handlade om att Kreml skulle dra tillbaka trupperna om Ukraina i sin tur lade ned sin ambition om att gå med i Nato – någonting landet önskat i flera decennier.

– De hoppades verkligen nästan in i det sista att de skulle sätta press på oss för att underteckna ett sådant avtal, så att vi skulle anta neutralitet, säger David Arakhamia enligt Newsweek, som hänvisar till en engelsk översättning av en intervju i Kyiv Post.

Ukraina litade dock inte på att Ryssland skulle hålla sitt löfte.

– Det finns inget, och fanns inget, förtroende för ryssarna att de skulle göra det, säger den ukrainska politikern.

Stressade Boris Johnson

Centralfigur i sammanhanget var den dåvarande brittiska premiärministern Boris Johnson och hans överraskningsbesök i Kyiv i april 2022.

Av all sin kraft vädjade Johnson till Ukraina att inte skriva på några "fredsavtal" med Ryssland.

– Bara slåss, uttryckte premiärministern enligt David Arakhamia.

Ryssland: "Tragiska konsekvenser"

I Ryssland skyller man på just Boris Johnson för att det inte blev fred på Moskvas villkor.

– Enligt Akrahamia, under sitt besök i Kyiv, pressade premiärministern den ukrainska sidan att “inte skriva på någonting”, uttrycker den ryska ambassaden i samma uttalande.

– Således missades uppenbarligen, med en betydande insats från Storbritannien, en avfart för en förhandlingslösning – med tragiska konsekvenser för ukrainsk stat, ekonomi och befolkning.

Uppgifter: Ryssland övertalade Ukraina

Förra året uppgavs personer nära Kremls ledning bekräfta att ryska förhandlare hade nått ett provisoriskt avtal med Ukraina, enligt Reuters.

Kyiv skulle då ha gått med på att dra tillbaka önskemålet om att gå med i Nato.

Men sedan tvärvände Putin.

Diktatorn avvisade avtalet och fortsatte istället sin invasion, uppger nyhetsbyråns källor.

– Avtalet gick inte tillräckligt långt och Putin hade utökat sina invändningar till att omfatta annektering av delar av ukrainskt territorium, framhöll diktatorn enligt uppgiftslämnarna.

Foto: President of Russia Office resp Nato resp President of Ukraine Office

Text: Redaktionen


Circle K och OKQ8 slutar omedelbart – varnas av Konkurrensverket

2024 12 04

Konkurrensverket har utrett misstankar om brott mot konkurrenslagen hos tre stora drivmedelskedjor i Sverige.

Det rör sig om Cirlce K, OKQ8 och Preem och deras löpande och offentliga publicering av rekommenderade priser på bensin och diesel, som bedöms kunna vara i strid mot konkurrenslagen.

Enligt mönstret går Circle K, som är prisledande, först ut med ändringar i rekommenderade priser och listpriser på morgonen.

Inom en dryg timme följer OKQ8 och Preem efter och publicerar samma pris.

Konkurrensverket har tidigare varnat för att detta kan innebära att en kedja helt och hållet styr drivmedelspriserna i Sverige.

– Det bidrar till en mycket homogen prisbild på drivmedel över hela landet, framhöll myndigheten i oktober och syftade på Circle K.

Lovar att sluta

Efter utredningen väljer nu Cirlce K och de två andra kedjorna att upphöra med tjänsten.

Det sker frivilligt och innebär att företagen inte längre offentligt kommer att publicera rekommenderade priser på vissa drivmedel för privatkunder så som det sker idag.

Beskedet skulle kunna få följden att det blir lägre drivmedelspriser i Sverige.

– Pristransparens kan vara både positivt och negativt för konsumenterna. Beroende på hur en marknad fungerar kan företag riskera att skada konkurrensen om de prissignalerar genom att offentliggöra prishöjningar eller prisstrategier.

– Prissignalering kan under vissa förutsättningar också leda till otillåten prissamordning mellan företag och innebära högre priser för konsumenterna, säger Konkurrensverkets vikarierande generaldirektör Hanna Witt i ett uttalande.

Kan straffas med enormt vite

De tre drivmedelsföretagen åtar sig även att senarelägga publiceringen av listpriser för drivmedel riktade till företagskunder för lätt trafik, även om det fortsatt kan göras med vissa begränsningar.

Konkurrensverket är nöjd med beskedet från mackarna.

Enligt myndigheten avhjälper det konkurrensproblem som preliminärt identifierats under utredningen och godtar därmed bolagens åtaganden.

– Beslutet förenas med viten om 100 miljoner kronor för respektive bolag, som kan dömas ut om de inte efterlever sina respektive åtaganden. Åtagandena gäller i tre år. I beslutet skrivs även drivmedelsbolaget St1, som också varit part i utredningen, av från vidare utredning, framhäver Konkurrensverket.

Foto: Circle K 

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Nya besiktningsregler – om bilen är så här gammal

2024 12 04

Reglerna för bilbesiktning kan vara på väg att ändras.

Ändringen avser en regel som infördes 2018 och som då innebar att en viss typ av bilar inte längre behöver besiktas.

Det gäller fordon äldre än 50 år som då befrias från besiktning.

En förutsättning för att bli befriad från besiktning är att fordonet har en godkänd och gällande kontrollbesiktning inom de senaste 2 föregående kalenderåren för att undantaget ska börja gälla, framhåller Transportstyrelsen på sin hemsida.

Uppgifter: regeln kan försvinna

Den nya förändringen skulle kunna innebära att regeln försvinner – med andra ord att dessa äldre bilar måste börja besiktas igen.

Uppgifterna kommer från bilmagasinet Klassiker som ska ha tagit del av dem från Transportstyrelsen.

Det är viktigt att klargöra är att det ännu inte finns något förslag från Transportstyrelsen, men uppgifter som nått redaktionen genom olika källor tyder på att ett sådant är under framställande, skriver tidningens chefredaktör Carl Legelius.

Pågår arbete

Transportstyrelsen har själva bekräftat att det pågår ett arbete med att se över och uppdatera flera föreskrifter.

I dem ingår just regler om kontrollbesiktning.

– Inom kort ska förslag skickas ut på remiss och då kommer samtliga organisationer, besiktningsorgan och även enskilda kunna svara på remissen, säger Transportstyrelsens kommunikatör Sofia de Bourg Wetterlund till tidningen Vi Bilägare.

LÄS MER: Nya regler på gång: många ägare kan tvingas skrota sina bilar

Nya miljökrav på gång

Redan i våras initierade Transportstyrelsen flera åtgärdsförslag vid fordonsbesiktningar. 

Anledningen var då primärt att Sverige för femte året i rad var ett av EU:s sämsta länder gäller att följa miljökraven.

Då framhöll myndigheten att man vill invänta EU:s nya besiktningspaket innan de nya reglerna träder i kraft.

– Vi har länge pekat på bristerna i dagens regelverk och är positiva till de nya åtgärdsförslagen, sade Tord Fornander, ordförande i Fordonsbesiktningsbranschen, FBB, vid tillfället.

LÄS MER: Nya regler kan bli aktuellt när du ska besiktiga bilen

Foto: A. Podrez

Text: Redaktionen