UPPGIFTER: Kraftigt sänkt kostnad för många med elbil – “orimligt”

2024 02 26

I november 2022 slopade regeringen den så kallade klimatbilsbonusen.

Bonusen, som innebar att det gick att ansöka om kompensation hos Transportstyrelsen om man köpte en klimatvänlig bil, avskaffades med motiveringen att priserna på elbilar börjat sjunka.

– Kostnaden för att äga och köra en klimatbonusbil börjar bli jämförbar med kostnaden för att äga och köra en bensin- eller dieselbil, framhöll regeringen vid tillfället.

Kraftig sänkning för en grupp

Men trots att bonusen tagits bort visar det sig att många med elbil fortfarande kan ta del av gynnsamma subventioner.

Det innebär bland annat att bilens pris som förmånsbeskattas kan skrivas ned med hälften – som mest från 700 000 till 350 000 kronor.

Subventionerna gäller dock alltså inte privatpersoner – men däremot kan den med tjänste- eller förmånsbil genom sitt jobb ta del av kraftigt sänkt kostnad för sin bil.

Enligt Riksförbundet M Sverige handlar det om flera tusen kronor i månaden i rabatt på det belopp som förmånsbeskattas.

– Den som köper elbil privat måste självklart få samma rabatt på bilägandet som den som har fått bilen via sitt jobb. En sådan subvention måste komma alla till del, inte bara vissa, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på Riksförbundet M Sverige.

70 000 kronor på tre år

Organisationens uppskattning är att rabatteringen under en treårsperiod, som är den normala innehavstiden för en tjänstebil, är i samma storlek som den tidigare klimatbilsbonusen. Det handlar i så fall om ungefär 70 000 kronor per bil under samtliga år.

Varken Transportstyrelsen eller Skatteverket kan dock svara på exakt hur mycket pengar det handlar om.

– Att tappa både skatteintäkter och arbetsgivaravgifter utan att veta vilka belopp det rör sig om och samtidigt hävda att man drar tillbaka klimatbilsbonusen för att det inte är lönsamt är raka motsatsen till att ha ordning på finanserna, säger Carl-Erik Stjernvall.

Ställer krav på regeringen

Nu kräver M Sverige att regeringen omedelbart agerar för att återinföra bonusen även för privatpersoner.

– Trots att regeringen har påstått sig vilja upphöra med stöden fortsätter staten att stötta elbilarna med stora belopp. Det är kanske positivt, men det är inte rimligt att det enbart omfattar förmånsbilar när man samtidigt så tydligt markerat att stödet var onödigt och dyrt när det var riktat till oss privatpersoner, säger Carl-Erik Stjernvall.

Foto: Precious Madubuike resp Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


JUST NU: 20 000 tyskar evakueras

2025 06 04

Flera byggnader i centrala Köln evakueras.

Evakueringsordern har utfärdats efter att tre bomber från andra världskriget hittats i den tyska staden.

Enligt tyska medier rör det sig om den största evakueringsordern i Köln sedan kriget slutade för 80 år sedan. Totalt kommer cirka 20 000 personer att evakueras.

– Det evakuerade området omfattar hela den gamla delen av staden, 58 hotell, tre broar över Rhen, rådhuset, järnvägsstationen i distriktet Deutz, ett sjukhus och två vårdcentraler, rapporterar DW.

Bombtekniker har anlänt till området för att desarmera bomberna.  

Amerikanska bomber

Bomberna som identifierats är amerikanska.

Det rör sig om tre rejäla sprängladdningar. Två av bomberna väger 90 kilo och den tredje 45 kilo.  

Händelsen är unik i sin storlek, men upptäckter av bomber är inte ovanligt i Köln. Staden var ett av de främsta målen för de allierade bombflygplanen under andra världskriget.

Bland annat riktade det brittiska flygvapnet, Royal Air Force, in sig på Köln i sitt första "tusenplansanfall" mot en tysk stad natten till den 31 maj 1942. Då släpptes 1 455 ton bomber, vilket ledde till att tusentals byggnader förstördes eller skadades.

Många bomber exploderade inte

De allierade uppges ha släppt över fem miljoner bomber över Tyskland under kriget. En av tio exploderade inte, vilket förklarar de fortsatta fynden av bomber i tyska städer.

I snitt hittas 5 000 odetonerade sprängladdningar årligen, rapporterar den tyska tidningen Der Spiegel.

Vid flera upptäckter måste tusentals människor evakueras.

År 2020 evakuerades omkring 13 000 människor från Gallus i tyska Frankfurt efter att en bomb från andra världskriget hittats på en byggarbetsplats.

Den största evakueringen genomfördes 2017 i Frankfurt.

Då evakuerades 65 000 människor efter att en brittisk bomb på 1,4 ton hittats i staden.

Foto:

Text: Redaktionen


Utländsk jättesatsning i Sverige – behöver 350 000 kvadratmeter

2025 06 04

Det kanadensiska bolaget Brookfield Asset avser att miljardsatsa på Sverige.

Hela 95 miljarder kronor.

Så mycket vill kanadensarna pumpa in i ett investeringsprogram för att främja utvecklingen av infrastruktur för artificiell intelligens, AI, i Sverige.

Fabriken, det så kallade AI-centret, kan komma att hamna i Strängnäs.

Det är en fantastisk möjlighet och vi har jobbat för den här typen av etablering länge. Vi är glada och ödmjuka inför de möjligheter den kan föra med sig, säger Jacob Högfeldt (M) kommunstyrelsens ordförande i Strängnäs, i en kommentar.

"Har alla förutsättningar"

Redan idag äger Brookfield en fastighet på Gorsingeberget. Men för den nya satsningen behövs mer mark. Och Strängnäs kommun är villiga att sälja ytterligare 350 000 kvadratmeter till priset av 525 miljoner kronor för att ro projektet i hamn.

Det är om förutsättningarna finns. Annars går marken tillbaka till kommunen.

– Strängnäs har alla förutsättningar för att bli platsen för norra Europas första AI-centrum. Vi kan erbjuda ett utmärkt geografiskt läge, vi har hög utbildningsnivå och ett gott samarbete med kommunerna i Mälardalen, säger Jacob Högfeldt.

3 000 nya jobb

Enligt kommunen kommer ett så kallat markanvisningsavtal att tecknas med Brookfield. Det innebär att bolaget får ensamrätt i två år att planera för bygget av deras AI-center på Gorsingeberget.

Totalt kan satsningen innebära 3 000 nya jobb, inräknat byggprocessen som spås löpa under 10-15 år. Av dessa kan en tredjedel bli permanenta arbetstillfällen.

Till exempel skulle många ingenjörer kunna få jobb i det nya centret.

– Det känns väldigt spännande om vi som kommun får vara med och bidra till något så viktigt som att både Sverige och norra Europa kan bli självförsörjande när det gäller AI-infrastruktur, säger Jacob Högfeldt.

LÄS MER: Arbetsförmedlingen häver 94 avtal

Vill bli ledande i Europa

Det är just tillgången till arbetskraft som fått Brookfield att välja Strängnäs. Närheten till Stockholm och universitetsstäder som Eskilstuna, Västerås, Linköping och Uppsala nämns också som attraktiva faktorer.

Vi är glada över att utöka vårt partnerskap med Sverige och stödja Sveriges ambitioner att bli en ledande AI-hub i Europa. För att vara konkurrenskraftig inom AI-utveckling och förverkliga dess ekonomiska produktivitet är det viktigt att investera i stor skala i den infrastruktur som ligger till grund för denna teknik, säger Sikander Rashid, Brookfields Europachef, i ett uttalande till Strängnäs kommun.

LÄS MER: Ny fabrik i Sverige – blir världens största i branschen

Foto: M. Strandvall

Text: Redaktionen