UPPGIFTER: Kraftigt sänkt kostnad för många med elbil – “orimligt”

2024 02 26

I november 2022 slopade regeringen den så kallade klimatbilsbonusen.

Bonusen, som innebar att det gick att ansöka om kompensation hos Transportstyrelsen om man köpte en klimatvänlig bil, avskaffades med motiveringen att priserna på elbilar börjat sjunka.

– Kostnaden för att äga och köra en klimatbonusbil börjar bli jämförbar med kostnaden för att äga och köra en bensin- eller dieselbil, framhöll regeringen vid tillfället.

Kraftig sänkning för en grupp

Men trots att bonusen tagits bort visar det sig att många med elbil fortfarande kan ta del av gynnsamma subventioner.

Det innebär bland annat att bilens pris som förmånsbeskattas kan skrivas ned med hälften – som mest från 700 000 till 350 000 kronor.

Subventionerna gäller dock alltså inte privatpersoner – men däremot kan den med tjänste- eller förmånsbil genom sitt jobb ta del av kraftigt sänkt kostnad för sin bil.

Enligt Riksförbundet M Sverige handlar det om flera tusen kronor i månaden i rabatt på det belopp som förmånsbeskattas.

– Den som köper elbil privat måste självklart få samma rabatt på bilägandet som den som har fått bilen via sitt jobb. En sådan subvention måste komma alla till del, inte bara vissa, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på Riksförbundet M Sverige.

70 000 kronor på tre år

Organisationens uppskattning är att rabatteringen under en treårsperiod, som är den normala innehavstiden för en tjänstebil, är i samma storlek som den tidigare klimatbilsbonusen. Det handlar i så fall om ungefär 70 000 kronor per bil under samtliga år.

Varken Transportstyrelsen eller Skatteverket kan dock svara på exakt hur mycket pengar det handlar om.

– Att tappa både skatteintäkter och arbetsgivaravgifter utan att veta vilka belopp det rör sig om och samtidigt hävda att man drar tillbaka klimatbilsbonusen för att det inte är lönsamt är raka motsatsen till att ha ordning på finanserna, säger Carl-Erik Stjernvall.

Ställer krav på regeringen

Nu kräver M Sverige att regeringen omedelbart agerar för att återinföra bonusen även för privatpersoner.

– Trots att regeringen har påstått sig vilja upphöra med stöden fortsätter staten att stötta elbilarna med stora belopp. Det är kanske positivt, men det är inte rimligt att det enbart omfattar förmånsbilar när man samtidigt så tydligt markerat att stödet var onödigt och dyrt när det var riktat till oss privatpersoner, säger Carl-Erik Stjernvall.

Foto: Precious Madubuike resp Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Trumps ”historiska” avtal avvisas – av den som skrev på

2025 10 26

Trumps ”historiska” avtal har snabbt ifrågasätts av den som undertecknat.

Thailand och Kambodja har undertecknat ett avtal om att minska spänningarna vid den omtvistade gränsen, men Thailands utrikesminister vägrar kalla det ett fredsavtal, rapporterar BBC.

”Historiskt avtal”

Vid en ceremoni i Kuala Lumpur där avtalet skrivits under tog Donald Trump ordet och beskrev händelsen i superlativ.

– Detta är en betydelsefull dag för Sydostasien. Ett monumentalt steg, säger Trump.

Han kallade de två premiärministrarna för "historiska gestalter" och berättade hur han personligen engagerat sig i konflikten från sin golfresort i Skottland.

Trump har döpt avtalet till Kuala Lumpur Peace Accord och framhåller att det markerar ett stort steg framåt för regionen.

Enligt honom är det ett bevis på hans förmåga att medla i internationella konflikter, som han jämför med tidigare insatser.

– Åtta krig har min administration lyckats avsluta på åtta månader – något liknande har aldrig hänt tidigare, sägerTrump.

LÄS MER: Trumps stenhårda villkor – bara då kan han träffa Putin igen

Thailand håller tillbaka

Trots Trumps överdrivna hyllningar är Thailands utrikesminister Sihasak Phuangketkeow försiktig.

– Jag skulle kalla det en väg mot fred, säger han, och vägrar kalla avtalet för ett fredsavtal.

Han betonar att Thailands syn på konflikten fortfarande är att den ska lösas bilateralt, utan internationell medling.

Premiärminister Anutin Charvirakul är också försiktig och hänvisar till inhemsk opinion, där pressen mot att ge för mycket till Kambodja är stark.

Av detta skäl är Thailands stöd till avtalet mer symboliskt än avgörande.

Kambodja däremot är mer entusiastisk över avtalet.

Landet har länge försökt att göra konflikten med Thailand till en internationell fråga – bland annat genom att hänvisa den till Internationella domstolen – något som Thailand inte accepterar.

Långdragen konflikt

Gränstvisten mellan Thailand och Kambodja har pågått i årtionden och gäller särskilt områden nära gränsen där tidigare gränsmarkeringar saknas eller är omtvistade.

Länderna har redan enats om vapenvila, men flera frågor är fortfarande olösta.

Trots avtalet kvarstår alltså de historiska skillnaderna mellan länderna, och risken för framtida konflikter är fortsatt hög.

LÄS MER: Trump anklagas för jättelögn om bombningar

Foto: Official White House J. N. Boghosian

Text: Redaktionen


Hårdare regler för mobilanvändare i Europa

2025 10 26

Europeiska mobilanvändare stoppas av regler.

Mobilanvändare i Europa har inte samma tillgång till appar och funktioner som resten av världen.

I synnerhet gäller det användare som äger en iPhone.

EU har infört teknikregler som gör att flera nya funktioner i din iPhone och andra populära appar aldrig släpps – eller dröjer långt längre än i USA, rapporterar DN.

Funktioner som saknas

Skillnaderna mellan hur teknik fungerar i Europa och USA blir allt tydligare.

Flera nya funktioner i Apples och Googles produkter har stoppats helt på grund av EU:s regler för digitala marknader.

Ett exempel är Apples nya hörlurar AirPods Pro (2025), där funktionen Live Translation översätter tal i realtid mellan två språk.

I USA marknadsförs den som ett sätt att ”samtala fritt utan språkbarriärer” – men i EU är funktionen blockerad.

Samma sak gäller Apple Intelligence, företagets stora satsning på artificiell intelligens hos iPhone och Mac.

Funktionen låter Siri skriva mejl, sammanfatta texter och förstå naturligt språk – men har inte lanserats i Europa.

– EU vill gå före resten av världen med sin reglering. Genom att reglera i lag förtydligar man vem som är ansvarig för vad, i stället för att den starkes rätt gäller, säger Susanne Stenberg, senior forskare på forskningsinstitutet Rise, till DN.

LÄS MER: Meta sparkar 600 anställda

Tjänster försenas

Det är inte bara Apple som påverkas.

Google och Meta har också tvingats bromsa sina lanseringar i Europa.

Googles Gemini, tidigare kallad Bard, lanserades ett helt år senare i EU än i USA efter att myndigheter varnat för bristande personuppgiftsskydd.

Karttjänsten Google Maps har också ändrats – EU-regler förbjuder Google från att ”gynna sina egna produkter”, vilket gjort att kartorna inte längre visas direkt i sökresultatet.

Techjättar i strid

Regleringarna har väckt starka reaktioner i Silicon Valley.

Flera bolag har krävt lättnader och fått stöd från Donald Trump, som hotat med strafftullar mot EU.

Men EU-kommissionen har stått fast vid sina beslut.

– Vi fattar såklart att företag vill försvara sina vinster till vilket pris som helst, men det är inte vad DMA handlar om, säger Thomas Regnier, talesperson för EU-kommissionen, till Politico.

Nu väntar en översyn av reglerna som ska vara färdig i maj 2026.

LÄS MER: Hushåll kan få 30 000 kronor mer – på ett villkor

Foto: Kaboompics

Text: Redaktionen