UPPGIFTER: Konton avslöjade – uppviglade till våld

2022 04 19

De konton som ska ha eldat på konflikten mellan demonstranter och polisen under helgen uppges vara samma konto som slog mot Socialtjänsten tidigare i år.

Igår bekräftade polisen att uppvigling till våld i samband med de upplopp som uppstod under påskhelgen har kommit från utländska konton på sociala medier.

Nu avslöjas det att ett av dessa konton även ledde den påverkanskampanj som riktades mot Socialtjänsten i Sverige tidigare under året, uppger Dagens Nyheter.

Egyptisk influencer

Tidningen har gjort en kartläggning som visar att det handlar om ett arabspråkigt Youtube-konto.

Bilder och filmer från kravallerna spreds snabbt i sociala medier. Enligt DN publicerade bland annat en stor influerare från Egypten en video som skickats från Sverige.

Halv miljon följare

Videon var 18 minuter lång och hade rubriken “Muslimer hindrar koranbränning och Rasmus flyr tillsammans med polisen”. 

Kontot har över en halv miljon följare.

Angrep tidigare Socialtjänsten

Enligt granskningen sprids filmer och hetsande budskap som samma konton som var aktiva i en kampanj tidigare under året som hade Socialtjänsten som angreppsmål.

Myndigheten utsattes för grov kritik och påstods, utan underlag, kidnappa muslimska barn. Kampanjen bedrevs inom Sverige men fick även fäste i flera arabspråkiga länder, enligt DN.

Myndigheten förnekar

Myndigheten för psykologiskt försvar (MPF) har däremot förnekat att det skulle finnas någon riktad påverkanskampanj.

– Vi har beredskap för att det kan ske, men vi kan inte konstatera att det pågår någon enskild påverkanskampanj mot Sverige nu, säger Mikael Östlund som är kommunikationschef på myndigheten, enligt SVT.

“Inget organiserat”

Samtidigt uppgav polisen och kommenderingschef Jonas Hysing att man visst bekräftat uppviglingar till våld mot polisen från utländska konton.

När Östlund bads kommentera polisens bild medgav han att så kan vara fallet, men menar att det inte handlar om någonting som är organiserat.

Uppmanade till svensk bojkott

Qatariska kanalen Al-Jazeera uppmanade samtidigt till en bojkott mot Sverige och svenska produkter. Hashtaggen “bojkotta svenska produkter” blev viral i fler arabländer efter att Rasmus Paludan brände en kopia av Koranen i Sverige. 

Flera arabspråkliga influerare har delat information om bojkotten vilket lett till tusentals reaktioner, skriver DN.

Foto: Ingripandepoliserna resp C Jimenez

Text: Redaktionen


Ökat med 182 procent – galen rea-rusning efter produkt

2025 11 25

– Det är ett otroligt fyndläge den här veckan.

Det säger Prisjakts konsumentexpert Isabella Ahmadi till TV4 om årets Black Week-rea.

Hon betonar dock vikten av att handla smart, eftersom rabatterna är som högst inom vissa produktkategorier.

Särskilt elektronikprylar som tv-apparater, hörlurar, tvätt- och diskmaskiner samt hårfönar är kraftigt nedsatta i pris.

–  I snitt kan vi se att vart fjärde pris har gått ner med minst 10 procent. I genomsnitt har den här gruppen priser minskat med 22 procent, säger Isabella Ahmadi till kanalen.

Galen rusning: ”Ökat 182 procent”

En elektronikprodukt sticker ut från mängden.

Det pågår just nu en galen rusning efter smarta ringar – små teknologiska ringar som med hjälp av den senaste AI-tekniken och avancerade sensorer kan övervaka puls, hjärtfrekvens, hudtemperatur, rörelsemönster och sömn.

I november har köpintresset för produkten ökat med hiskeliga 182 procent jämfört med samma period förra året, enligt en undersökning från Prisjakt.

– Många konsumenter ser fram emot att fynda prylar och julklappar under Black Week. Rean har redan varit i gång i många butiker sedan början av november, och vi kan se en ökad aktivitet jämfört med i fjol på Prisjakt, säger Isabella Ahmadi i ett uttalande.

– Särskilt hemelektronik som tv-apparater, hörlurar och skärmar är populärt, och samtidigt trendar nyare teknik som smarta ringar, tillägger hon. 

LÄS MER: Välkända köksbutiker går i konkurs 

FAKTA: Prisjakt

- Prisjakt är Nordens ledande produkt- och prisjämförelsetjänst.

- Affärsidén sedan starten 2002 varit att hjälpa konsumenter att ta bättre köpbeslut. Det vill Prisjakt göra genom att samla in och förmedla ärlig och transparent information om produkter och priser.

-  Varje månad besöker miljontals konsumenter Prisjakts tjänst, som finns i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Frankrike, Nya Zeeland, Irland och Storbritannien.

Källa: Prisjakt

LÄS OCKSÅ: Sanslösa summan – jättebolaget satsar 475 miljarder

Foto: Jarmoluk

Text: Redaktionen


Biltema inleder bojkott

2025 11 25

På fredag är det dags för årets stora köpfest.

Då kulminerar Black Week.

Black Friday har blivit ett allt mer populärt fenomen även i Sverige och svenskarna flockar till köpcentrum för att fynda.

En kedja som bojkottar Black Friday är Biltema.

Biltema bojkottar

Även i år inleder den populära kedjan en bojkott av Black Friday.

Anledningen till beslutet har enligt Biltema själv att göra med att “företaget står fast vid sin strategi att erbjuda låga priser året runt”.

– Vi tror inte på att locka kunder med stora rabatter en gång om året, säger marknadschef Johan Gerdevåg.

– Vår strategi är att erbjuda bra priser hela året, så att alla ska kunna köpa det de behöver när de behöver det. Det är viktigt för oss att kunderna kan lita på att vi alltid har låga priser, inte bara på Black Friday.

“Året runt”

Genom att “prioritera låga priser hela året, istället för tillfälliga kampanjer”, vill företaget “sätta en standard för hur företag kan skapa värde för sina kunder på den nordiska marknaden”.

– Vår målsättning är att alla våra kunder ska kunna ha en rikare fritid med hjälp av våra produkter. Genom att hålla låga priser året runt kan vi göra det möjligt för fler att njuta av sina fritidsintressen, oavsett om det är på vinter, sommar eller någon annan tid på året, fortsätter Gerdevåg.

Läs mer: TVÅ DAGAR KVAR: Populär restaurangkedja öppnar i Sverige

10 miljarder

Den amerikanska traditionen har på senare år fått stort genomslag även i Sverige.

2024 uppgick försäljningen till närmare 10 miljarder kronor enligt siffror Svensk Handel.

Men Länsförsäkringars chefsekonom Stefan Westerberg skickar med ett tips inför Black Week.

– Reor och rabatter är trevliga men lockar oss att köpa sådant vi egentligen inte behöver, säger han.

“Stanna upp”

Westerberg fortsätter.

– Stanna upp och tänk över vad du faktiskt behöver, behöver du verkligen en till pryl eller är det bara rean som lockar? Många små impulsköp kan tillsammans växa till stora summor.

Läs mer: ”Tjänst för kunderna som försvinner” – Ica-butik slår larm

Foto: Biltema

Text: Redaktionen