29 oktober 2025

UPPGIFTER: Kolossalt ryskt fiasko – på en och samma dag

2023 11 24

Idag intensifierades sammandrabbningarna i östra Ukraina.

Kraftiga strider mellan ukrainska och ryska styrkor har under brutit ut kring staden Avdiika i regionen Donetsk.

Slaget slutade i fullständig förödelse för Ryssland, enligt Ukrainas militär enligt Newsweek.

Vladimir Putins trupper uppges ha förlorat 30 stridsvagnar och över 1 000 soldater – bara idag.

Redovisar inte öppet

Uppgifterna är obekräftade av västerländska medier.

Generellt varierar ofta uppskattningarna av antalet offer hos både Ukraina och Ryssland, och inget av länderna redovisar hur många människoliv som går förlorade på den egna sidan.

Enligt Ukraina har dock Ryssland totalt förlorat över 320 000 soldater, 5 400 stridsvagnar och 7 830 artillerisystem sedan Vladimir Putin beordrade den fullskaliga invasionen av grannlandet.

Ryssland: "5 937 döda"

Förra året gick den ryska försvarsministern Sergej Shoigu ut med ett ovanligt påstående då han deklarerade hur många som, enligt Ryssland, stupat bland de ryska soldaterna,

– Våra förluster hittills är 5 937 döda, sade han i en tv-sändning enligt AFP.

– Ryssland kämpar inte så mycket mot Ukraina som det kollektiva väst, tillade ministern.

Sannolikt betydligt fler

Siffrorna står i enorm kontrast till vad undersökande mediebolag kommit fram till gällande de ryska dödstalen.

– En gemensam utredning av BBC:s ryska avdelning och det oberoende ryska nyhetsmediet Mediazona identifierade namnen på 37 052 ryssar bland militärpersonalen som har dött i Ukraina, framhåller Newsweek.

Rapporten kom tidigare i november och framhöll att det faktiska antalet är betydligt högre än det som man lyckats identifiera.

Putin försade sig

Ukraina lider också av stora förluster av människoliv.

En läckt bedömning av US Defense Intelligence Agency uppskattade i våras att uppemot 17 500 ukrainare har dött, och att minst 124 000 har skadats.

För en månad sedan påstod Putin att Ukrainas förluster under deras motoffensiv var åtta gånger högre än Rysslands, vilket i så fall oavsiktligt avslöjade att ryska förluster sedan juni överstiger 11 000 militärer.

Flera uppgifter tyder på att de ryska trupperna står inför enorma utmaningar när det gäller tillgång till utrustning i striderna vid Adviika, som beskrivs som “porten till Donetsk”. 

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


JUST NU: Europa bjuder in Putin i värmen igen

2025 11 23

Europa bjuder nu in Vladimir Putin till G8 igen.

USA har som bekant framfört ett fredsförslag till Ryssland och Ukraina.

Samtidigt har de europeiska länderna kommit med ett eget motförslag.

Européerna vill bjuda in Vladimir Putin i värmen igen – Ryssland är välkomna tillbaka till G8 vid ett eventuellt fredsavtal uppbyggt av de europeiska länderna, rapporterar The Telegraph på söndagen.

Bjuder in Putin

Europa har erbjudit sig att bjuda in Vladimir Putin tillbaka till vad som på nytt kan bli G8 istället för G7 vid ett potentiellt fredsavtal för att avsluta kriget i Ukraina. 

Erbjudandet till Ryssland, som uteslöts från det politiska forumet efter annekteringen av Krym, framfördes under förhandlingar i Genève på söndagen. 

Det var ett av ett antal eftergifter som gjordes av europeiska ledare i ett motförslag efter den fredsplan mellan USA och Ryssland som läckte ut förra veckan.

“Bästa mötet hittills”

Den europeiska planen, som brittiska tjänstemän hjälpte till att utforma, anger att Ryssland ska "progressivt återintegreras i den globala ekonomin" innan G8 nämns.

USA:s utrikesminister Marco Rubio är nöjd med utvecklingen.

– Jag tror att detta är ett mycket, mycket meningsfullt, jag skulle säga, förmodligen det bästa mötet och dagen vi har haft hittills under hela den här processen, ända sedan vi först tillträdde i januari, säger han.

Läs mer: Sju tunga bakslag för Trump – ”Sämre än Biden”

Blev G7

G7 grundades efter OPEC:s oljeembargo 1973 som ett forum för de rikaste nationerna att diskutera kriser som påverkade världsekonomin.

Medlemmar är Frankrike, Italien, Japan, Kanada, Storbritannien, Tyskland och USA.

Gruppen hette tidigare G8 – men blev G7 sedan Ryssland uteslöts.

Tar över

Varje år övertar ett annat medlemsland ordförandeskapet i gruppen, sätter prioriteringar och organiserar toppmöten. 

Kanada tog över ordförandeskapet från Italien under 2025, uppger Reuters.

Läs mer: Putin går emot Trump – har skickat 120 ryssar

Foto:

Text: Redaktionen


JUST NU: Åkesson och Pourmokhtari oense – om bilar

2025 11 23

Jimmie Åkesson (SD) och Romina Pourmokhtari (L) håller inte med varandra.

Och sprickan har med bilar att göra.

Som bekant har EU tidigare infört ett mål om att fasa ut fossildrivna bilar till 2035.

Men uppgifter pekar på att EU kan vara på väg att ändra målet, någonting som Jimmie Åkesson (SD) och Romina Pourmokhtari (L) är oense om, rapporterar SVT.

Åkessons syn

Sverigedemokraternas partiledare vill att det omdebatterade förbudet mot förbränningsmotorer ska hävas.

Han välkomnar att vinden har vänt och att flera aktörer nu vill att EU ska ändra på förbudet.

– Flera länder backar från det här och andra fullständigt verklighetsfrånvända beslut, säger Åkesson.

SD-ledaren tror att det kommer ändras så småningom, och “ju förr desto bättre”.

Är oense

En som tycker annorlunda är den liberala klimatministern Romina Pourmokhtari.

Hon anser till skillnad från Åkesson att det är viktigt att Sverige “håller kursen”.

– Fler partier i svensk politik, även till höger, kanske kan lägga ”kulturkriget” åt sidan och fokusera på svenska intressen, säger hon.

– Då blir det väldigt tydligt att man borde vara för den här lagstiftningen.

Läs mer: FÖRSLAG: Populära drycker kan stoppas från Systembolaget

Missnöje i Tyskland

Den moderata EU-parlamentarikern Tobias Tobé har sagt att en vändning kan vara att vänta.

Tysklands förbundskansler Friedrich Merz menar enligt Euronews att frågan alltjämt debatteras med hans koalitionspartners, men att:

– Jag vill inte att Tyskland ska vara ett av länderna som stöder detta felaktiga förbud.

Bilindustrin i Europas största ekonomi har slagits hårt av knivskarp konkurrens på marknaden från Kina, svag efterfrågan och en långsammare än väntad övergång till elfordon.

“Inga förbud”

Merz menar att dieselmotorer fortfarande behövs, i synnerhet för lastbilar.

– Vi borde inte förbjuda, vi borde möjliggöra teknologier, och det är mitt mål, säger han.

Läs mer: Tidöparti kräver: Mer pengar till asylsökande

Foto: Foto: Circle K resp Ninni Andersson Regeringskansliet resp Henrik Nyström Regeringskansliet

Text: Redaktionen