UPPGIFTER: Kina hjälper Putin med jätteprojekt

2023 11 24

Sedan Ryssland inledde sitt anfallskrig mot Ukraina har landet blivit allt mer beroende av diktatur-kollegan Kina.

Kommunistdiktaturen har ökat handeln med Ryssland när västvärlden lämnat den ryska marknaden.

Det har även rapporterats flitigt om att Kina exporterar materiel till den ryska armén.

I våras avslöjade den så kallade Pentagonläckan att den kinesiska regimen godkänt vapenleveranser till Ryssland med villkoret att samtliga transporter ska hållas hemliga.

I början av mars uppgav Politico att Kina skickat automatvapen, militärutrustning och drönardelar till den ryska armén i Ukraina.

The Guardian har även rapporterat att ukrainskt militär börjat hitta fler och fler kinesiska komponenter i ryska vapen som används i Ukraina.

Startar jätteprojekt

Nu kommer nya uppgifter om Kinas samarbete med Ryssland.

Enligt uppgifter till Washington Post planerar statsägda kinesiska företag ett stort projekt i Ryssland.

Planen är att bygga en enorm undervattenstunnel mellan den ockuperade Krymahlvön och Ryssland. 

I dag är den enda förbindelsen mellan det ryska fastlandet och Krym den 19 kilometer långa Kertjbron. 

Bron är en viktig försörjningsled för den ryska krigsmakten och har attackerats av Ukraina vid upprepade tillfällen.

Ryssland fruktar att ukrainska styrkor kommer att fortsätta att beskjuta bron och söker därför efter en alternativ färdväg.

Framgång för Putin

Kertjbron har beskrivits som den ryska diktatorn Vladimir Putins strategiskt viktigaste prestigeprojekt.

En undervattenstunnel mellan Krym och Ryssland skulle troligtvis ses som en ännu större framgång för Putin.   

Gigantiskt företag involverade

Washington Post uppger att tidningens källor har avlyssnat samtal mellan kinesiska och ryska representanter. 

– Möten om det föreslagna projektet påstås redan ha ägt rum, skriver tidningen och uppger att det statliga kinesiska järnvägsföretaget CRCC har gett sitt godkännande.

CRCC har dock betonat att företagets namn inte får förekomma på några officiella dokument, uppger den amerikanska tidningen.

USA är förvånade

Projektet väcker stor förvåning i USA.

Flera amerikanska tjänstemän, som Washington Post citerar, är närmast chockade över att Kina överhuvudtaget överväger att involvera sig i ett sådant ”riskabelt projekt”.

– Utöver sannolikheten för sanktioner mot alla företag som deltar i tunnelprojektet, skulle projektet även ständigt hotas av anfall från den ukrainska militären. Den illegala Kertjbron har redan attackerats vid mer än ett tillfälle, säger en USA-källa till Washington Post.    

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Klädkedja i konkurs – allt säljs ut på rea

2024 02 20

Efter 25 år i branschen måste en uppskattad klädkedja kasta in handduken.

Kedjan började egentligen sin resa redan 1986 under det tillfälliga namnet Gunn’s Presentboutique, och efter en succéartad start på affärerna expanderade man till flera butiker 2005.

Framgångarna fortsatte och bolaget togs in i Interiörhuset i Väst AB, en av Sveriges ledande grossister inom present- och heminredningsbranschen.

Men nu är det slut på framgångssagan.

– Det är med stor sorg i hjärtat vi tyvärr måste meddela att vårt älskade familjeföretag har gått i konkurs, meddelar Interiörhuset.

Flera butiker i södra Sverige

Det innebär även att kedjan Dimoda, med fokus på främst kläder, heminredning och mode, också går i konkurs.

– Det är jättetråkigt, men vi har kämpat med ekonomin i fyra år och det här var sista utvägen, säger Andreas Karlsson, vd på Interiösthuset i Väst AB, till Partille Tidning.

Dimoda, som växt till en allt större aktör på Västkusten och i södra Sverige, har butiker på fem orter i landet: Göteborg, Partille, Ubbhult, Malmö och Kristianstad.

– Här kan du hitta både kläder från Mirelle Design, smycken, väskor och ett brett sortiment av inredningsprylar. Allt från dekorationsfigurer till handdukar, kuddar, plädar, möbler, ljus, lyktor, dofter och konstblommor, beskriver kedjan sig själv och sitt sortiment.

Allt reas ut: "Kraftigt rabatterat"

Samtliga butiker ingår i bolagets konkursansökan och fram till 10-11 mars reas nu alla varor ut i form av konkursutförsäljning.

– I butikerna är det full fart nu och vår förhoppning är att sälja ut så mycket som möjligt av bolagets varulager direkt till konsument. Personalen gör ett enastående arbete och det är god försäljning, eftersom det är kraftigt rabatterade priser och butikerna kommer att upphöra framöver, säger konkursförvaltaren Christian Andersch från Setterwalls advokatbyrå till Göteborgs-Posten.

30 personer sägs upp

Omkring 30 personer har förlorat jobbet som följd av konkursen.

Alla anställda har dock arbetsplikt fram till en månad efter att konkursen är ett faktum.

Dimoda har kämpat i uppförsbacke ända sedan pandemin och stora resurser lades  att försöka rusta upp e-handeln, men det räcker alltså inte.

– Tack för alla fina kunder genom åren, vi har älskat varje stund, beklagar Interiörhuset.

Foto: K. Piger

Text: Redaktionen


Oväntat besked om bensin och diesel – räknar med kraftig förändring

2024 02 20

Från och med årsskiftet sänktes reduktionsplikten i Sverige.

Nivåerna gick från tidigare 7,8 procent i bensin och 30,5 procent i diesel till sex procent i båda typerna av drivmedel och gäller initialt fram till och med 2026.

Det var en stor fråga för Tidöpartierna som gick till val på löftet om att sänka drivmedelspriserna – för lång tid framöver.

– Det måste bli billigare att vara svensk. Nu använder vi alla verktyg för att underlätta hushållens ekonomi. Vi sänker reduktionsplikten för att hela Sverige ska fungera, sade närings- och energiminister Ebba Busch (KD) i höstas.

Utgår från kraftig förändring

Trots det tydliga beskedet framstår ett helt annat scenario i regeringens plan för hur Sverige ska minimera utsläppen till år 2045 och därmed klara klimatmålen.

Utsläppskalkylen utgår nämligen från en kraftigt höjd reduktionsplikt mellan 2027-2030 till en nivå som därefter ligger kvar resterande 15 år, avslöjar Dagens Nyheter.

Konkret innebär grafen som Tidöpartierna använder sig av en gradvis ökning av reduktionsplikten – från sex procent idag till 26,9 procent för diesel och 14,4 för bensin.

Klimatministern: "Olika varianter"

Enligt tidningen använder man reduktionsplikten som beräkningsgrund för att det inte finns några andra alternativ att bygga kalkylen på.

Kalkylen bekräftas av klimatminister Romina Pourmokhtari (L), som dock förnekar att grafen innebär ett given höjning av reduktionsplikten i verkligheten.

Det är i nuläget enbart ett sätt att räkna, menar hon.

– Det finns många olika varianter. Jag ser framför mig att man kommer att behöva en kombination av flera olika styrmedel samtidigt, och att man inte enbart kommer att kunna förlita sig på ett enda verktyg, säger Romina Pourmokhtari till DN.

Experten: Flera faktorer påverkar priset

När reduktionsplikten sänktes vid årsskiftet skedde en rusning mot pumpstationer för att tanka diesel – drivmedlet tog slut på flera ställen.

Trots den medvetna sänkningen finns det dock risk att priserna på drivmedel sticker iväg på nytt.

– Det beror jättemycket på vad som händer med den svenska kronan så klart, men om vi tittar på den underliggande råvarumarknaden så räknar vi med gradvis ökande priser på drivmedel under 2024 på grund av att vi tror på högre oljepriser, sade råvaruanalytikern Christian Kopfer till SVT i slutet av december.

Foto: Circle K resp Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen