UPPGIFTER: Kamala Harris kan ställa upp i nytt val

2024 11 14

Kamala Harris förlorade presidentvalet mot Donald Trump, men kan komma att ställa upp i ett nytt val, enligt uppgifter.

Presidentvalet 2024 blev ett tungt nederlag för Kamala Harris.

Det som såg ut att bli ett rekordjämnt val slutade istället med att Donald Trump vann i alla vågmästarstater och därmed också tog hem presidentvalet.

Men det betyder inte att Kamala Harris politiska karriär behöver vara över.

Harris kan ha goda möjligheter att snart ställa upp i ett val igen, rapporterar Newsweek.

Kan ställa upp i val

Det handlar om guvernörsvalet i Kalifornien, som äger rum 2026.

I en ny opinionsmätning lyfts Harris fram som en mycket het kandidat till att bli Kaliforniens nästa guvernör.

Delstatens nuvarande guvernör, demokraten Gavin Newsom, är inne på sin andra mandatperiod och kommer därför inte att kunna kandidera igen.

Enligt den nya mätningen från UC Berkeley och Los Angeles Times, som genomfördes mellan den 22 och 29 oktober, har Harris en tydlig fördel jämfört med andra tänkbara kandidater.

Så många skulle rösta på Harris

72 procent av demokratiska väljare, 8 procent av republikanska väljare och 38 procent av väljare utan partitillhörighet säger att det är mycket eller ganska troligt att de skulle rösta på Harris om hon valde att kandidera till guvernör.

Totalt uppgav 46 procent att det är mycket eller ganska troligt att de skulle rösta på Harris.

Det innebär att hon är en större favorit än någon annan av de kandidater som det har spekulerats om.

En rad andra tänkbara kandidater testas också i undersökningen, men resultaten visar att en majoritet av väljarna har en vag uppfattning om dessa andra kandidater.

”Alla har en åsikt om henne”

Kamala Harris tycks alltså ha en stor fördel av att hon redan är väldigt känd.

– Nästan alla väljare i delstaten har en åsikt om henne, och det är den stora fördelen som hon har med sig i en tidig opinionsmätning, säger Mark DiCamillo, chef för Berkeley IGS Poll, till Los Angeles Times.

– Ingen annan kandidat är så välkänd bland den röstande allmänheten.

Kamala Harris har dock inte svarat på om hon har för avsikt att kandidera till guvernör.

Hon har tidigare haft en framgångsrik politisk karriär i Kalifornien, skriver Newsweek.

Harris har också varit nära att kandidera tidigare; hon har bland annat öppnat ett konto för att samla in pengar till en guvernörskampanj, men stängt det igen 2018, enligt tidningen.

Kan göra en Nixon

Om Kamala Harris skulle välja att ställa upp i guvernörsvalet 2026 så vore det inte första gången som en vicepresident kandiderar till guvernör i Kalifornien efter att ha förlorat ett presidentval, skriver tidningen.

Richard Nixon förlorade presidentvalet mot John F. Kennedy 1960, och förlorade sedan guvernörsvalet i Kalifornien två år senare. Efter valförlusten var Nixon redo att ge upp sin politiska karriär, och sade till reportrar att ”det här är min sista presskonferens”.

Åtta år senare tog han dock revansch – men inte i guvernörsvalet, utan i det amerikanska presidentvalet. Nixon vann presidentvalet 1968 och blev USA:s 37:e president.

Det återstår att se om Kamala Harris har liknande planer, skriver Newsweek.

Foto: The White House, flickr

Text: Redaktionen


8 november 2025

JUST NU: Ny flygskatt på gång

2025 11 08

Snart kan flygresor bli dyrare.

Flera länder vill införa en extra skatt på lyxresor.

Detta för att få de mest utsläppsintensiva flygpassagerarna att bidra mer till klimatet, rapporterar Svenska Yle.

Kampanj för lyxflygskatt

En grupp länder med Frankrike, Spanien och Kenya i spetsen kampanjar för att införa en särskild skatt på flygpassagerare i business- och förstaklass inför klimattoppmötet COP30 i Brasilien, enligt en insatt källa hos nyhetsbyrån AFP.

Idén bygger på att bussinesklass- och förstaklassäten  genererar tre gånger så mycket utsläpp per passagerarkilometer som ekonomi-passagerare, och att privatjetresor kan ge upp till 14 gånger högre utsläpp.

– Vi vill utvidga koalitionen och – i synnerhet – få med flera europeiska länder, säger källan till tidningen.

Förslaget omfattar både lyxflyg och privatflyg, där skatten exempelvis kan knytas till bränsleförbrukningen, men olika modeller diskuteras fortfarande.

LÄS MER: “Kan kosta över 4 500 kronor” – viktig uppmaning till bolånetagare

Politiker försvarar initiativet

– Vi behöver innovativ och rättvis finansiering. Med Kenya, Spanien, Somalia, Benin, Sierra Leone och Antigua och Barbuda har vi gjort betydande framsteg för att flygsektorn ska bidra mer, säger Frankrikes president Emmanuel Macron och betonar behovet av rättvis finansiering.

Spaniens premiärminister Pedro Sánchez håller med.

– Det är bara rätt att de som har mest och därmed förorenar mest betalar sin del, säger han.

Motstånd från flygbranschen

Flygbranschen väntas reagera kraftigt på skatten.

Till exempel lanserade Air France i år sin lyxiga La Premiere-kabin, med sviter som har fem fönster, fåtölj och divansoffa som kan bli säng.

Förespråkare av skatten hävdar att efterfrågan på lyxresor är mindre prisberoende och att de rika sannolikt kommer fortsätta flyga lyxigt även om biljetterna blir dyrare.

Macron menar att “det skulle vara rättvist” och understryker att skatten syftar till att göra flygsektorn mer ansvarstagande mot klimatet.

LÄS MER: Så gick bostadsmarknaden i oktober

Foto: CardMapr.nl

Text: Redaktionen


Många hushåll har fått fel information om elpriset

2025 11 08

Råd om att använda el när priset är som lägst kan bli dyrt.

Nya effekttariffer träder i kraft nästa år, vilket innebär att kostnaden istället styrs av hur mycket el som används samtidigt.

Om flera apparater går på samma gång, som laddning av bilen och matlagning, kan räkningen bli hög trots lågt elpris, rapporterar DN.

Effektavgifter förändrar regler

Under de senaste åren har svenska hushåll ofta uppmanats att använda el när spotpriserna är låga, ofta mitt på dagen.

Men från årsskiftet införs effekttariffer, en typ av elnätsavgift som baseras på hur mycket el som används samtidigt, inte bara på totalförbrukningen.

Det betyder att även om elen verkar billig kan kostnaden bli hög om flera saker körs samtidigt, till exempel laddning av bilen, tvättmaskin, diskmaskin och matlagning.

LÄS MER: “Kan kosta över 4 500 kronor” – viktig uppmaning till bolånetagare

Råden är missvisande

Det är framför allt hushåll som laddar elbilar hemma som kan få obehagliga överraskningar på elräkningen.

Hittills är det främst villakunder hos Ellevio som redan har berörts, men fler elnätsbolag väntas införa liknande avgifter under hösten, och år 2027 ska systemet gälla för alla.

Många hushåll har följt råden att ladda bilen när elpriset är som lägst, men upplevt höga räkningar som ett resultat.

– Detta är obegripligt, att man ska straffas för att man laddar elbilen när priset är som lägst. Det är ologiskt att man inte använder elen när det är stor överskottsproduktion mitt på dagen, säger Roland Müller-Suur som är kund hos Ellevio, till DN.

Villaägarnas Riksförbund kallar systemet “ett dyrt experiment” menar att det inte är rimligt att förvänta sig att genomsnittliga hushåll ska ha ständig kontroll över sin effektförbrukning.

Undvik dyra elräkningar

För att hålla kostnaderna nere bör hushåll sprida ut användningen av el över dygnet och undvika att flera stora apparater går samtidigt.

Smarta timers, automatiska styrsystem, nattladdning och kombination med solceller eller husbatteri kan hjälpa, men kräver planering och teknik.

– Elmarknaden är komplicerad just nu. Priserna kan vara låga samtidigt som effektavgifterna är höga. Det är svårt att fatta beslut, och dessutom är effekttarifferna uppbyggda på olika sätt, säger Thomas Björkström, talesperson på Konsumenternas Elmarknadsbyrå.

LÄS MER: Norden: Bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Foto: Svenska kraftnät resp C. Patterson

Text: Redaktionen