UPPGIFTER: Intern uppmaning riskerar skada folk som åker elcykel

2022 12 02

Anställda vid ett elcykelföretag i  Stockholm stad ljuger om säkerheten för sina användare.

Det påstår en visselblåsare, som enligt Expressen beskrivs som en ledande företrädare i företaget Inurba Mobility som har avtal med huvudstaden.

Varningen uppmärksammades först av podden “God ton” som drivs av moderata juristen Per Lindgren och tidigare riksdagsledamoten Hanif Bali (M).

Internt mejl avslöjar

Det är i ett internt mejl som anställda vid företaget uppmanas att fortsätta hyra ut trasiga elcyklar– som felanmälts av kunder och som egentligen ska blockeras.

– Hej alla! En påminnelse: Sätt inga cyklar i status damaged. Låt alltid cyklarna stå som operational. Ifall ni ska meddela en skada så skriv vad det är för skada i damge-fältet men låt statusen på cykeln vara kvar som operational. Lägg inte heller någon cykel i status blocked eller något annat, framhålls i mejlet enligt Expressens redogörelse.

"Medvetna lögner"

Per Lindgren hävdar även att företagets interna siffror visar att 58 procent av elcyklarna i Stockholm blivit felanmälda, men fortsatt varit tillgängliga för uthyrning.

– Medvetna lögner gör att intet ont anande stockholmare riskerar att skadas på cyklar som de hyrt av staden, säger han.

Till saken hör även att Inurba Mobility och dotterbolaget CityBike Sweden AB tvingas betala vite till Stockholm stad på grund av att man inte levererat mer än hälften av de cyklar man lovat.

En summa som ökar med 84 900 kronor varje dag, enligt Expressen.

Kräver grundlig utredning

Moderaternas oppositionsborgarråd i Stockholms stadshus, Dennis Wedin, ser mycket allvarligt på uppgifterna.

– Vi vill se en grundlig utredning. Det är allvarliga uppgifter om säkerhetsrisker och fiffel. VI förväntar oss att trafikborgarrådet agerar snabbt kring uppgifterna, säger han till tidningen.

Flera bekymmer

Redan i somras konstaterades flera bekymmer med elcyklarna som Stockholm godkänt. Förseningar och konstruktionsfel var några av orosmolnen.

– De har en skitdålig produkt helt enkelt om jag ska prata klarspråk, sade Cecilia Wallenius, enhetschef på trafikkontorets tillståndsenhet, till Dagens industri.

Då hade staden våren samma år aviserat om totalt 5 000 nya cyklar som skulle kunna hyras av invånarna i staden.

– Lånecyklarna är ett sätt för staden att möjliggöra hållbara resor och främja både rörlighet och hälsa i Stockholm, uppgav kommunen på sin hemsida.

Vill inte kommentera

Daniel Mohlin, Nordenchef på Inurba Mobility, har inte tagit del av uppgifterna och vill därför inte kommentera dem.

Till Expressen bekräftar han att det förekommit olyckor med trasiga cyklar, men att man har tydliga rutiner för skaderapporter.

Foto: JavyGo

Text: Redaktionen