UPPGIFTER: Intern uppmaning riskerar skada folk som åker elcykel

2022 12 02

Anställda vid ett elcykelföretag i  Stockholm stad ljuger om säkerheten för sina användare.

Det påstår en visselblåsare, som enligt Expressen beskrivs som en ledande företrädare i företaget Inurba Mobility som har avtal med huvudstaden.

Varningen uppmärksammades först av podden “God ton” som drivs av moderata juristen Per Lindgren och tidigare riksdagsledamoten Hanif Bali (M).

Internt mejl avslöjar

Det är i ett internt mejl som anställda vid företaget uppmanas att fortsätta hyra ut trasiga elcyklar– som felanmälts av kunder och som egentligen ska blockeras.

– Hej alla! En påminnelse: Sätt inga cyklar i status damaged. Låt alltid cyklarna stå som operational. Ifall ni ska meddela en skada så skriv vad det är för skada i damge-fältet men låt statusen på cykeln vara kvar som operational. Lägg inte heller någon cykel i status blocked eller något annat, framhålls i mejlet enligt Expressens redogörelse.

"Medvetna lögner"

Per Lindgren hävdar även att företagets interna siffror visar att 58 procent av elcyklarna i Stockholm blivit felanmälda, men fortsatt varit tillgängliga för uthyrning.

– Medvetna lögner gör att intet ont anande stockholmare riskerar att skadas på cyklar som de hyrt av staden, säger han.

Till saken hör även att Inurba Mobility och dotterbolaget CityBike Sweden AB tvingas betala vite till Stockholm stad på grund av att man inte levererat mer än hälften av de cyklar man lovat.

En summa som ökar med 84 900 kronor varje dag, enligt Expressen.

Kräver grundlig utredning

Moderaternas oppositionsborgarråd i Stockholms stadshus, Dennis Wedin, ser mycket allvarligt på uppgifterna.

– Vi vill se en grundlig utredning. Det är allvarliga uppgifter om säkerhetsrisker och fiffel. VI förväntar oss att trafikborgarrådet agerar snabbt kring uppgifterna, säger han till tidningen.

Flera bekymmer

Redan i somras konstaterades flera bekymmer med elcyklarna som Stockholm godkänt. Förseningar och konstruktionsfel var några av orosmolnen.

– De har en skitdålig produkt helt enkelt om jag ska prata klarspråk, sade Cecilia Wallenius, enhetschef på trafikkontorets tillståndsenhet, till Dagens industri.

Då hade staden våren samma år aviserat om totalt 5 000 nya cyklar som skulle kunna hyras av invånarna i staden.

– Lånecyklarna är ett sätt för staden att möjliggöra hållbara resor och främja både rörlighet och hälsa i Stockholm, uppgav kommunen på sin hemsida.

Vill inte kommentera

Daniel Mohlin, Nordenchef på Inurba Mobility, har inte tagit del av uppgifterna och vill därför inte kommentera dem.

Till Expressen bekräftar han att det förekommit olyckor med trasiga cyklar, men att man har tydliga rutiner för skaderapporter.

Foto: JavyGo

Text: Redaktionen


Efterlängtade chips gör comeback – klassiker från 1980-talet

2025 01 15

Två saknade chipssorter från 2024 kommer nu att återvända till butikerna.

Det meddelar Estrella i ett pressmeddelande.

En av dem är en riktig klassiker.

– Båda gjorde kortare gästspel i fjol, och nu är det dags för dem att återta sina platser i snackshyllan, framhåller chipsjätten.

Klassiker från 1980-talet

Det handlar om populära “Dillskruvar” som framför allt gjorde succé vid lanseringen 1983 och sedan dess blivit något av en klassiker.

Från och till har den dock försvunnit från butikshyllorna, för att därefter återvända vid flera tillfällen.

Nu ska dillskruvarna förhoppningsvis bli kvar permanent.

– Genom åren har den fått trogna fans som till och med skapat en helt egen Facebookgrupp tillägnad skruvarna, förklarar Estrella och tillägger:

– Dillfavoriten är gjord av potatis som bakas, torkas och friteras för att uppnå perfekt form och krisp. Dillkryddan blir sedan pricken över i:et fulländar smakupplevelsen. Och inte nog med det, nu är skruvarna dessutom veganvänliga.

Dillskruvar och Västkustchips: Tryffel & Havssalt gör comeback. Foto: Estrella

"Limited edition"

Den andra chipssorten som återvänder är den som var en “limited edition” under våren 2024: Västkustchips Tryffel & Havssalt.

Efter att ha gjort succé under våren är den lyxiga smaken nu äntligen tillbaka och här för att stanna. Smaken av tryffel och havssalt är rik på umami och gifter sig perfekt med den milda svenska potatisen, skriver Estrella vidare.

Precis som dillskruvarna kommer även Västkustchips Tryffel & Havssalt att vara veganvänliga.

– Och certifierad med Svenskt Sigill för ett extra miljöansvar, adderar chipstillverkaren.

LÄS MER: Stoppad läsk gör comeback – var populär på 1980-talet

Säljs här

Dillskurvarna kommer i påsar om 80 gram och det rekommenderade cirkapriset blir 18,90 kronor.

Påsvikten för västkustchipsen blir 160 gram och kommer att kosta cirka 29,90 kronor per påse.

Chipssorterna väntas vara tillgängliga för försäljning från och med 20 januari och kommer att finnas i följande butiker och kedjor:

- Ica

- Coop

- Hemköp

- Willys

- City Gross

- Hemmakväll

- Foodora Market

- Välsorterade servicebutiker

Foto: Estrella

Text: Redaktionen


Kritiserad förändring på bankerna – driver kunder till vansinne

2025 01 15

En slags “revolution” kommer att prägla världens banker inom de närmaste åren.

Så många som 200 000 jobb kommer att försvinna från världens banker under de kommande tre till fem åren.

Tjänsterna ska istället ersättas med artificiell intelligens.

Den slutsatsen dras i en ny rapport framtagen av informations- och teknikchefer som granskat utvecklingen, rapporterar Bloomberg. 

– Alla jobb som involverar rutinmässiga, repetitiva uppgifter är i riskzonen. Men AI kommer inte att eliminera dem helt, snarare kommer det att leda till omvandling av arbetsstyrkan, säger Tomasz Noetzel, senioranalytiker på Bloomberg Intelligence och en av författarna till rapporten.

Extremt kritiserad funktion

Kundtjänst är ett av uppdragen som pekas ut och som kan komma att ersättas av AI.

Redan idag har banker i stor utsträckning börjat använda sig av så kallade “chatbots” som ska svara på kunders frågor och önskemål, istället för en verklig människa.

Och det lär med andra ord bara bli mer av den varan.

Det handlar dessutom om en mycket illa omtyckt funktion, enligt Svenskt Kvalitetsindex, SKI, som nyligen publicerade en studie om hur nöjda Sveriges privat- och företagskunder är med sina banker.

I den framgår det att AI-botarna istället för att vara en hjälpande hand tycks driva folk till vansinne.

– De löser helt enkelt inte kundens problem. Dessutom känner sig endast 41 procent bekväma med dessa tjänster och hela 60 procent av de kunder vi pratat med säger att de hellre vill ha kundtjänst med riktiga människor än med en chattbot, framhåller Johan Parmler, vd för SKI i en kommentar till resultaten.

"Tigger om missnöje"

På bara några år har AI blivit helt centralt i hur företag interagerar med kunder.

Ett vanligt “försvar” bland dem som förespråkar tekniken är att bottarna främst ämnar att ta hand om enklare ärenden.

– Men hur i hela friden ska kunden veta vad företagen definierat som enkla respektive svåra ärenden? frågar sig Johan Parmler.

– Snacka om att tänka inifrån och ut. Och snacka om att tigga om missförstånd och missnöje! Dags att tänka om.

Foto: E. Ventur

Text: Redaktionen