UPPGIFTER: Intern S-kritik om twittrande minister

2022 09 02

Socialdemokraterna uppges vara missnöjda med sina egna prestationer när det gäller att nå ut till väljarna i klimatfrågan.

Internt i partiet ska det ha lyfts kritik mot att klimatet inte prioriteras högre, uppger källor till Aftonbladet.

Jag vet att det är många som tycker att klimatfrågan är väldigt viktig och att det är tråkigt att MP och C, i en eventuell kommande regering, abonnerar på den frågan, säger en uppgiftslämnare inom S.

Pekar ut klimatministern

Som en del av kritiken pekas dessutom klimatminister Annika Strandhäll (S) ut.

Enligt uppgiftslämnaren handlar missnöjet om att hon anses ge frågan för lite uppmärksamhet och istället prioriterar att göra annat.

– Det är olyckligt att vi spelar bort en sådan viktig ministerroll. Detta är en avgörande fråga som vi måste ta hand om. Istället twittrar hon om andra saker, uppger S-källan till Aftonbladet.

60 000 följare

Annika Strandhäll följs av 60 000 användare på Twitter.

Hon är en av de mer aktiva ministrarna på plattformen och har under den senaste tvåveckorsperioden skrivit 14 egna inlägg.

Enbart ett av dem handlar om klimatet, medan tio av dem handlar om Sverigedemokraterna.

Använder Twitter för “allmänpolitisk debatt”

Klimatministern själv slår ifrån sig kritiken och menar att hon inte ser Twitter som en plattform för hennes ansvarsområde som minister, utan snarare för allmänpolitisk debatt. 

Hon håller inte heller med om att klimatpolitiken nedprioriterats inom partiet.

– Jag tycker att vi har varit extremt tydliga om att klimatet är en av våra prioriterade frågor. Magdalena Andersson har haft den på agendan sedan första dagen hon tillträdde och vi genomför i år den största klimatbudgeten i Sverige. Jag känner inte igen mig i den bilden, säger hon till Aftonbladet.

“Måste ändra våra vanor”

Andra inom Socialdemokraterna har varit öppnare i sin kritik om att klimatpolitiken måste få mer uppmärksamhet.

Bland annat Gabriel Wikström, tidigare socialdemokratisk folkhälsominister och nu regeringens samordnare för handlingsplanen Agenda 2030.

– Vi måste skifta vår konsumtion. Vi behöver ändra våra vanor. Allt från hur vi transporterar oss till hur vi äter. Det vågar man uppenbarligen inte prata om – man går åt andra hållet och föreslår stora subventioner till elanvändare, säger han till Dagens Nyheter.

Damberg: “Måste klara hushållsekonomin”

Enligt finansminister Mikael Damberg (S) finns det ingen motsättning i att exempelvis sänka skatt på bensin och diesel och att bedriva miljöpolitik.

– Vi har ett krig i Europa som driver upp priserna till abnorma nivåer. Jag tror inte miljörörelsen i Sverige blir starkare av att människor inte klarar sin hushållsekonomi. Det blir inte en stark miljöpolitik av det, säger han.

Foto: Niklas Forsström Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Kunder rasar mot Swedbank – storbanken gör stor förändring

2025 02 05

Storbanken Swedbank genomför en stor förändring efter massivt missnöje från kunderna.

Det finns ett stort missnöje bland många av Swedbanks kunder.

Enligt Svenskt Kvalitetsindex mätningar är Swedbank Sveriges sämsta bank, baserat på kundnöjdhet.

Och nu genomför storbanken drastiska åtgärder för att kunderna ska bli mer nöjda.

Därför är kunder missnöjda

Swedbank rankades längs ned när det gäller kundnöjdhet i Svenskt Kvalitetsindex mätning 2024, vilket MarcusOscarsson.se tidigare har rapporterat om.

Missnöjet har bland annat gällt de digitala tjänsterna drivna av artificiell intelligens.

Men det finns också andra saker som kunderna är missnöjda med, exempelvis tillgängligheten.

Därför vidtar Swedbank nu en drastisk åtgärd för att förbättra sin service, rapporterar DI.

Banken storsatsar nu på att bli betydligt bättre på att svara i telefon.

Många kunder har varit missnöjda med långa väntetider när man ringer Swedbanks kundtjänst, och nu vidtar banken en drastisk åtgärd för att ändra på det.

– I dagsläget kanske du behöver vänta upp mot ibland 20 minuter, och ännu mer om du ska komma fram när många ringer, säger Swedbanks nya chef för Svensk bankverksamhet, Anna-Karin Laurell, till tidningen.

Banken är alltså högst medveten om problemet och gör nu en stor förändring för att råda bot på det.

Stor förändring

Swedbank har nu som målbild att kunna besvara 80 procent av alla samtal inom 3 minuter. Målet ska vara uppnått i slutet av 2025, enligt tidningen.

För att uppnå det målet kommer Swedbanks kontorsanställda också att besvara telefonsamtal.

Det kommer innebära att de 300 personer som idag svarar på kundsamtal kommer att fördubblas i antal, enligt banken.

Samtidigt innebär det dock att många bankkontor kommer att få begränsade öppettider och att möjligheten till spontana bankbesök kommer att begränsas ytterligare på vissa ställen, rapporterar GP. Vilka bankkontor det gäller är dock oklart.

Förutom missnöjet med långa väntetider har kunder alltså även varit missnöjda med Swedbanks AI-tjänster.

– Dessa driver i stort sett bara missnöje, eftersom de sällan löser kundens problem, kommenterade SKI i sin rapport 2024.

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Bekräftat: Enormt besked för Swish

2025 02 05

Betaltjänsten Swish kan titulera sig bäst i hela Sverige.

Och det är inte bara inom sin egen bransch som företaget har blivit något av en gigant i landet.

Swish har nämligen utsetts till Sveriges starkaste varumärke – för fjärde gången på lika många år. Utmärkelsen delas ut av det globala undersökningsföretaget Yougov.

Längre ned på listan finns klassiska jättar som Ikea, Volvo, Ica och Systembolaget.

Swish klår dem allihop – till och med Google.

– Det är otroligt roligt att kamma hem den här utmärkelsen för fjärde året i rad, säger Pär Ekroth, kommersiell chef på Swish, i en kommentar.

Används av 8,6 miljoner

Swish lanserades på marknaden 2012 som ett samarbete mellan Sveriges största banker.

Tio år senare passerades en milstolpe när företaget kunde bekräfta att över åtta miljoner svenska kunder använde tjänsten. Idag ligger motsvarande siffra på 8,6 miljoner.

Den numera solklara betaljätten har blivit en naturlig del i folks vardag och introducerat nya tjänster, erövrat fler marknadsandelar i e-handeln och fått en starkare roll inom självbetjäning i butik.

Det är några av faktorerna som bidragit till att Swish nu utsetts till landets starkaste varumärke.

– Våra användare är alltid i fokus, och vi jobbar ständigt för att hitta nya sätt att förenkla vardagen för dem ytterligare, säger Pär Ekroth.

LÄS MER: Swish aktiverar stor förändring

Öppnar för konkurrens

Trots succén och den till synes ohotade dominansen öppnade Riksbanken i slutet av förra året för större konkurrens.

Myndigheten gav då klartecken för att öppna betalningssystemet RIX-INST för fler typer av omedelbara betalningar. Ett system som tidigare enbart varit öppet för Swishbetalningar.

Kontentan är att bankkunder därmed skulle kunna byta ut Swish mot en annan lösning istället.

– Vi hoppas nu att de banker som anslutit sig tar tillfället akt och skapar tjänster för omedelbara betalningar som privatpersoner och företag efterfrågar, sade Christina Wejshammar, chef för avdelningar för betalningar på Riksbanken, i november.

Hela listan: Sveriges starkaste varumärken 2025

  1. Swish
  2. Ikea
  3. Volvo
  4. SVT Play
  5. Wasabröd
  6. Arla
  7. ICA
  8. Google
  9. Systembolaget
  10. Västerbottenost

Källa: Yougov

Foto: Swish

Text: Redaktionen