UPPGIFTER: Hundratals fordon försvunna

2024 08 11

Fler än hundra fordon uppges vara spårlöst borta.

En jättestor konkurshärva pågår just nu i Norrbotten.

Sex olika bolag – med en och samma huvudman – har försatts i konkurs och har sammanlagt nästan en miljard i skulder, rapporterar SVT.

Alla bolagen har haft maskiner, men nu uppges fler än hundra av fordonen vara borta.

Stor och komplicerad konkurs

Bolagen har bland annat haft uppdrag i gruvor i Kiruna och Gällivare, enligt kanalen.

Konkurserna har föranlett en mycket stor utredning hos Ekobrottsmyndigheten.

Huvudmannen själv är dock, precis som fordonen, försvunnen.

– Det här är jättestort, största konkursen jag har varit om och mest komplicerade, säger Bertil Sjöö, senior advisor och konkurshandläggare på Auktiona AB, till kanalen.

Ingen aning om var fordonen är

Över hundra fordon saknas alltså, och vad som har hänt med dem vet man inte.

– Jag har ingen aning, men de är inte här i alla fall, säger Bertil Sjöö till kanalen.

Vissa av fordonen har dock hittats runt omkring i Gällivare.

Att som huvudman sälja eller undanhålla fordonen efter en konkurs är olagligt, eftersom dessa ska tas över av banker och andra som lånat ut pengar.

Förutom huvudmannen och fordonen har även pengar försvunnit, enligt kanalen. Bolagen har skulder till bland annat Skatteverket, finansbolag och tidigare personal.

Många konkurser under året

I det här fallet handlar det alltså om bolag som misstänks för brottslighet.

Generellt har dock antalet konkurser ökat bland svenska företag under det senaste året.

I juni rapporterade Tillväxtanalys att antalet konkurser under första halvåret 2024 hade ökat med 38 procent jämfört med motsvarande period förra året.

Till och med juni hade 5 872 bolag gått i konkurs under 2024, enligt statistiken. Dessa bolag hade sammanlagt 14 675 anställda som berördes.

Arkivfoto: Polisen

Text: Redaktionen


JUST NU: Barn och vuxna döda i rysk attack

2025 09 07

Barn och vuxna har dödats i ryska attacker.

Ryssland har genomfört flera stora attacker mot Ukraina under natten mot söndagen.

I Kyiv har minst två personer dött, inklusive ett 1-årigt barn.

Samtidigt har Polen skickat upp stridsflygplan för att skydda sitt eget luftrum.

Flera attacker

Minst två personer har dött och 11 har skadats i Kyiv i natt, rapporterar Kyiv Independent.

Ryssland har attackerat flera ryska städer med drönare och robotar under natten och morgonen.

I attackerna har bland annat bostadshus träffats, och bland de döda finns alltså ett 1-årigt barn, uppger Kyivs borgmästare Vitali Klitschko.

Bland dem som har lagts in på sjukhus finns bland annat en gravid kvinna.

En äldre kvinna har också dött i ett skyddsrum, men dödsorsaken är inte klarlagd.

En brand har också utbrutit i en regeringsbyggnad, samtidigt som ett flertal bostadshus har skadats i attackerna och flera våningar har rasat in.

Vid 06.05 på morgonen, lokal tid, hördes nya explosioner i huvudstaden, enligt tidningen.

Attacker har emellertid inte bara skett i Kyiv, utan i en rad ukrainska städer.

Polens luftvapen agerar

I staden Odessa har ryska drönare träffat både civil infrastruktur och bostadshus, uppger regionens guvernör Oleh Kiper. Attackerna har orsakat flera bränder, och man håller på att klargöra uppgifter om skadade.

Även i Krementjuk, Charkiv, Dnipro, Kryvyi Rih och Zaporizhzhia har det hörts explosioner under natten och tidiga morgonen, till följd av omfattande drönar- och robotattacker. Vid 04-tiden på morgonen varnade Ukrainas flygvapen för att robotar hade avfyrats mot Ukraina.

Runt klockan 6 på morgonen, lokal tid, aktiverades luftlarm i alla Ukrainas regioner, enligt tidningen.

De ryska attackerna har också fått Polens flygvapen att agera.

Landet har skickat upp stridsflygplan i form av F35:or för att skydda sitt eget luftrum. Detta skedde vid 5-tiden på morgonen.

Det är oklart hur många drönare som har avfyrats mot Ukraina, men det händer att Ryssland avfyrar över 500 drönare i storskaliga attacker, enligt tidningen.

Text: Redaktionen


Bilister erbjuds pengar – för varje resa

2025 09 07

Bilister erbjuds nu pengar för bilresor.

Bristen på tillgänglig kollektivtrafik på landsbygden är ett stort problem för många.

Nu lanseras en lösning som är tänkt att råda bot på det.

Bilister erbjuds pengar för att hjälpa till.

Testar ny lösning

Det är Östgötatrafiken som genom pilotprojektet SuRuMo erbjuder en ny lösning för boende på landsbygden.

I Östgötatrafikens nya app Freelway ska bilister kunna få betalt för att ge grannen skjuts.

– Du som reser som passagerare betalar ingenting. Är du förare får du ersättning från Östgötatrafiken för varje genomförd resa, uppger Östgötatrafiken i ett uttalande.

SuRuMo är ett EU-projekt vars syfte är att försöka lösa mobilitetsproblem på landsbygden, bland annat genom att utveckla en digital plattform för olika mobilitetslösningar.

”Kommer få ersättning”

Satsningen kommer till en början att testas i tre orter: Nykil, Hannäs och Karlsby.

Bilister kommer då alltså att kunna få ersättning för varje resa då de ger grannar skjuts. Hur mycket pengar det rör sig om har inte offentliggjorts än, rapporterar DI.

Men det finns stora förhoppningar om att lösningar av det här slaget ska förbättra mobiliteten på landsbygden.

– Här kan de som har en bil till exempel lägga upp en resa de planerar och erbjuda andra plats i bilen. Det som är extra intressant i det här fallet är att den som kör dessutom kommer att kunna få ersättning för att ombesörja transporten, säger Ranko Simic, landsbygdsstrateg på Linköpings kommun, till tidningen.

En annan lösning som testas är att föräldrar ska kunna åka med skolskjutsen.

Hanteras i appen

I appen kan man dels skapa eller svara på en förfrågan om skjuts, dels lägga upp en planerad resa och erbjuda plats i bilen. Man kan även söka avgångar med kollektivtrafiken.

Inom ramen för pilotprojektet har man genomfört intervjuer, enkäter och workshops för att få en bättre bild av landsbygdens behov när det gäller mobilitet.

– Ett viktigt fokus för SuRuMo är att involvera landsbygdens invånare, lokala grupper och partners som kommuner och kollektivtrafikföretag i projektet. Detta för att kunna tillgodose lokala behov på ett så bra sätt som möjligt, skriver Östgötatrafiken på sin hemsida.

Foto: Erik Witsoe

Text: Redaktionen