UPPGIFTER: Hotar att straffa SD med miljonbelopp

2024 06 07

Nu kommer krav på att SD ska kunna straffas med miljonbelopp.

Bakgrunden är den debatt som har uppstått efter Kalla faktas avslöjande om SD:s anonyma konton i sociala medier.

Just nu diskuteras möjligheten att förbjuda partier att sprida sitt budskap anonymt.

Men ett parti vill gå längre än så.

Om SD fortsätter med anonyma konton så bör de kunna straffas med miljonbelopp, anser Liberalerna, enligt TV4.

Kan tvingas betala 13 miljoner

Förslaget från L går ut på att partier som vid upprepade tillfällen använder sig av anonyma konton ska straffas med höga sanktionsavgifter.

Förslaget kommer att tas upp i ett möte med alla partier i den parlamentariska insynskommitténs sammanträde nästa vecka, uppger kanalen.

– Det är av största vikt att medborgarna vet vem som finansierar eller sprider ett politiskt budskap för att kunna fatta informerade beslut, står det i förslaget, enligt TV4.

L anser att ett parti som upprepade gånger bryter mot ett nytt förbud mot anonyma konton bör kunna tvingas betala en sanktionsavgift på upp till 10 procent av partiets årsomsättning.

För SD skulle det i så fall innebära att man riskerar att behöva betala 13 miljoner i sanktionsavgift – om man fortsätter att sprida sitt budskap anonymt, uppger kanalen.

Starkt stöd för ett förbud

Den nya regeln skulle naturligtvis gälla alla partier.

Förslaget kommer att tas upp under nästa vecka, i samband med att man diskuterar ett förbud mot anonym politisk reklam.

En stor majoritet av svenska folket vill att det ska vara förbjudet att för partier att sprida budskap eller reklam anonymt, visade en opinionsmätning från Aftonbladet/Demoskop i slutet av maj.

Två tredjedelar positiva

Två tredjedelar av de tillfrågade var positiva till ett sådant förbud.

– Det intressanta är att även så mycket som en fjärdedel av Sverigedemokraternas väljare är positiva till förbud, trots att de uppger i andra svar att det som framkommer i Kalla fakta inte är så allvarligt, säger Johan Martinsson, opinionschef på Demoskop, till Aftonbladet.

Stödet för ett sådant förbud är emellertid större hos de rödgröna partiernas sympatisörer (92 procent) än hos dem som sympatiserar med Tidöpartierna (41 procent), uppger tidningen.

Foto: Henrik Nyström Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Populärt kaffemärke rasar i försäljning

2024 11 21

I april 2023 fick Ica nog.

Sveriges största livsmedelskedja valde att plocka bort flera av Gevalias produkter från sina hyllor.

Anledningen: Kaffejättens priser nådde Icas smärtgräns.

– I detta läge har Ica ett dubbelt samhällsansvar.

– Det innebär att vi ska säkerställa att svenska matproducenter får skäligt betalt, samtidigt som det är viktigt att värna om bästa möjliga pris till våra konsumenter, framhöll Rickard Gustafsson, chef för kolonial på Ica Sverige, i en kommentar till TV4 Nyheterna.

Rasar i försäljning

Nu syns konsekvenserna av Icas bojkott.

Gevalias försäljning backar kraftigt i Sverige, rapporterar Dagligvarunytt med hänvisning till bolagets årsredovisning för 2023.

Enligt rapporten omsatte Gevalias svenska verksamhet 1,2 miljarder kronor under fjolåret. Det är ett tapp på cirka 400 miljoner kronor jämfört med 2022, då bolaget omsatte 1,6 miljarder kronor i Sverige.

Gevalia nämner inte Icas bojkott i årsredovisningen.

– Det har inte förekommit några händelser som på ett väsentligt sätt påverkat bolagets verksamhet under räkenskapsåret, framhåller bolaget enligt Dagligvarunytt.

Fakta Gevalia

- 1914 registrerades namnet Gevalia, men det var först på 1920-talet som namnet verkligen etablerades: då fanns det tryckt på de röda, färdigpackade kaffepaketen man började sälja. 

- 1957 började Gevalia vacuumpacka kaffet, vilket innebar att man kunde transportera och lagra det färdiga kaffet utan att smaken och kvalitet påverkades. Gevalias popularitet växte och 1966 blev kaffet från Gävle det mest druckna i landet. 

- 2021 stod Gevalia för cirka 40 procent av den totala försäljningen av bryggkaffe i Sverige. Därefter kom Zoegas med en marknadsandel på 20 procent, följt av Löfbergs Lila med en marknadsandel på cirka 15 procent.

Källor Gevalia resp expertvalet.se  

Foto: A. Padurariu

Text: Redaktionen


Glatt besked för alla pensionärer – från och med 2025

2024 11 21

Sveriges pensionärer kan se fram emot en ekonomisk ljusning.

Den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att vända 2025.

Det visar en färsk sammanställning från Länsförsäkringar.

Enligt uträkningen förväntas ett pensionärspar i genomsnitt få över 16 129 kronor när det allra nödvändigaste är betalt. Det är en ökning med 1 473 kronor per månad. 

En singelpensionär förväntas kunna spara 4 087 kronor, vilket är en ökning med 1 053 kronor per månad.

Enligt Trifa Chireh, pensionsekonom på Länsförsäkringar, betyder siffrorna att den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att ha vänt.

– Under de senaste åren har kostnaderna ökat markant, vilket har gjort att många pensionärer haft en begränsad möjlighet att hantera oväntade utgifter. En stor andel av den disponibla inkomsten har under de senaste tre åren ätits upp mer av nödvändiga kostnader jämfört med 2021, säger hon och tillägger:

– Men under nästa år ser det ut som att kostnadsökningarna avtar, pensionerna ökar med 4 procent och tillsammans med skattelättnaderna ger detta pensionärerna ett visst andrum.

En grupp särskilt utsatt

De senaste årens kostnadsökningar har slagit hårt mot många pensionärer.

Ensamstående kvinnor är särskilt utsatta. I genomsnitt har gruppen 70 procent av mäns pension, rapporterar Länsförsäkringar.

Under 2025 förväntas en kvinnlig pensionär i genomsnitt få över 1 103 kronor när det nödvändigaste är betalt. Siffran är en förbättring med 1 038 kronor jämfört med 2024, men betydligt lägre jämfört med motsvarande summa för manliga pensionärer.

En manlig pensionär beräknas i genomsnitt få över 7 269 kronor, vilket är en förbättring med 1 176 kronor.

– Ensamboende pensionärer har länge haft det tufft och här ser vi att kvinnor sticker ut rejält från männen, kommenterar Trifa Chireh.

Foto: L. Hetteberg

Text: Redaktionen