UPPGIFTER: Harris svänger – säger ja till Trumps ultimatum

2024 09 05

Förutsättningarna inför kommande debatt mellan Donald Trump och Kamala Harris förändras drastiskt.

Den förstnämnda har hotat med att hoppa av debatten helt om inte Demokraterna går med på att mikrofonerna ska stängas av medan den andra kandidaten pratar.

Nu säger Harris-kampanjen ja till Trumps ultimatum, uppger källor inom partiet till bland annat CNN.

Men det görs i protest.

– Vicepresident Harris, en före detta åklagare, kommer att missgynnas i grunden av detta format, som kommer att tjäna till att skydda Donald Trump från direkta växlingar med vicepresidenten. Vi misstänker att detta är den främsta anledningen till att hans kampanj insisterar på avstängda mikrofoner, framhåller kampanjen i ett brev till nyhetskanalen ABC News som ska sända debatten.

Flera turer

Tanken med avstängda mikrofoner är att de båda kandidaterna ska få möjlighet att tala till punkt utan att bli avbruten.

Turerna har varit många och om reglerna ska skärpas har varit en återkommande diskussion i USA.

När Donald Trump mötte dåvarande presidentkandidaten Joe Biden i den omtalade debatten tidigare i år var det Demokraterna som ville ha avstängda mikrofoner.

Tanken var att det skulle gynna Biden att inte bli konstant avbruten, men effekten blev istället tvärtom när det istället blev för tyst när presidenten skulle tala.

Utfallet fick Trumps kampanj att tänka om efteråt bedömdes reglerna faktiskt ha bidragit till att republikanen gjorde en bra prestation, samtidigt som Demokraterna omvärderade sin inställning

"Vill höra båda"

Utöver att kandidaterna inte riskerar att bli avbrutna är en annan poäng med “tysta mikrofoner” att de inte fångar upp kommentarer som inte var avsedda för allmänheten.

Jason Miller, en av Trumps främsta rådgivare, har välkomnat beskedet att Harris-kampanjen nu säger ja till kravet.

– Amerikanerna vill höra båda kandidaterna presentera sina konkurrerande visioner för väljarna, säger han till Reuters.

Debatten mellan Trump och Harris äger rum tisdag den 10 september.

LÄS MER: Plötslig förändring i USA-mätningarna

Foto: Official White House Photo by Lawrence Jackson resp Shealah Craighead

Text: Redaktionen


Ny lågpriskedja kommer till Sverige

2025 09 14

Ett nytt alternativ till Rusta och Clas Ohlson kommer till den svenska marknaden.

Kedjor som Rusta, Clas Ohlson och Dollarstore fortsätter att breda ut sig i Sverige.

Samtidigt kommer nu besked om att en ny lågpriskedja kommer till den svenska marknaden.

Det handlar om den finska jätten Puuilo, uppger Hufvudstadsbladet.

Puuilo till Sverige

Clas Ohlson och Rusta får alltså ny konkurrens.

I samband med kedjans delårsrapport framhåller Puuilo att de ämnar etablera sig på den svenska marknaden.

– Puuilos ledning har reviderat sin uppskattning av butikspotentialen i Finland uppåt till över 90 butiker, meddelar bolaget.

– Företaget kommer också att inleda en organisk internationell expansion, för vilken det kommer att öppna butiker i Sverige.

Oklart var

Det är i nuläget oklart var och när och hur många butiker som kommer att öppna i Sverige.

Vd Juha Saarela bekräftar dock ambitionen.

– Vi ser betydligt större potential att utöka vårt butiksnätverk i Finland än vad vi tidigare beräknat, säger han i ett pressmeddelande.

– Dessutom har vi noggrant utvärderat utsikterna för Puuilo-butiker utomlands och kommer att testa butiker i Sverige under strategiperioden.

Läs mer: UPPGIFTER: Amerikansk snabbmatsjätte kommer till Sverige

Det är Puuilo

Puuilo grundades år 1982 och är en av de ledande lågprisvaruhuskedjorna i Finland.

I dagsläget finns omkring 40 butiker i hemlandet, men som framgår av pressmeddelandet finns planer på att öka det till uppemot 90 stycken.

Det säljs där

Till Puuilos sortiment ingår bland annat byggmaterial, verktyg, biltillbehör, trädgårdsredskap, djurfoder och samt ett brett urval av hushållsvaror.

– Puuilo startade som en snickarverkstad, förklarar kedjan om sin historia.

– Först fanns det sex gamla bussar, som gick runt Finlands byars och städers marknadsplatser, och sålde järnvaror. I början av 2000-talet övergavs bussarna och byggandet av affärer började.

Läs mer: Arbetsförmedlingen: Här finns jobben i höst

Foto: G. Ribeiro

Text: Redaktionen


Efterlängtad dryck till Sverige

2025 09 13

Det havrebaserade varumärket Oatly lanserar en ny latte i Sverige.

Drycken Matcha Oat Drink har fått stor uppmärksamhet globalt på sociala plattformar.

På TikTok hyllas Oatlys matcha-latte av miljontals användare, men i Sverige har drycken lyst med sin frånvaro, fram tills nu.

Från och med denna vecka går det att köpa drycken i svenska butiker, där den nu introduceras.

Hög efterfrågan

Matcha Oat Drink kombinerar företagets populära iKaffe-havredryck med finmald Tencha-matcha och en hint av vanilj.

Den kan drickas både varm och kall och ses som ett naturligt steg för företaget då efterfrågan har varit hög.

– Matcha-trenden har fullkomligt exploderat på kort tid och vi är glada att lansera en drickfärdig matcha för alla som är nyfikna att prova, säger Ilse Siekkinen, VD för Oatlys verksamhet i Norden, till Vegomagasinet.

Drycken är helt växtbaserad och gjord på svensk havre.

Matchan framställs genom att Tencha-bladen ångas varsamt och torkas vid hög temperatur innan de mals till ett fint pulver.

– Havredrycken passar fantastiskt bra med matchans smakprofil. Med vår nya dryck tar vi matcha-trenden ut i landet och in i vardagen, säger Siekkinen.

Viral trend 

Matcha har blivit en favorit på TikTok och Instagram, där allt från iskaffe till bakverk fått en grön twist.

Oatly hoppas nu att deras färdiga latte ska göra drycken ännu mer tillgänglig för trendkänsliga konsumenter.

Matcha Oat Drink lanseras i två förpackningsstorlekar - en liter för hemmabruk och en smidig 250 ml-förpackning med sugrör för den som vill ha en snabb dryck på språng.

Matchas framgång

Matcha är ett japanskt grönt te gjort på finmalda teblad som vispas ut i vatten eller mjölk för en intensiv smak och vacker grön färg.

Drycken har blivit en global trend tack vare sina hälsofördelar, sin unika smak och sin fotogeniska färg – och syns idag överallt.

De senaste åren har intresset för det gröna tepulvret skjutit i höjden, och matcha i olika former har blivit en trend att visa upp på sociala medier.

I Storbritannien steg försäljningen av matcha med över 200 procent häromåret, uppger SvD.

Foto: T Stokpic

Text: Redaktionen