UPPGIFTER: Här är den största säkerhetsrisken för Sverige

2023 08 16

Säkerhetsläget i Sverige har försämrats.

I går, tisdag, uppmanade den ökända terrorgruppen al-Qaida till attacker mot Sverige och Danmark.

Jacob Kaarsbro, chefsanalytiker på tankesmedjan Europa, beskriver uppmaningen som en bestämd “krigsförklaring”.

– Det är på den grova sidan (uppmaningarna till fientlighet, red. anm.). Det är inget som underrättelsetjänsterna bara kan sitta och lyssna på, sa han till danska TV2 under gårdagen.

Så många terrorgrupper hotar Sverige

Al-Qaida är inte ensamma om att hota Sverige.

Enligt terrorforskaren Magnus Ranstorp finns det flera grupperingar som utgör ett konkret hot.

–  Vi har åtminstone fyra eller fem terrorgrupper som uppmanar muslimer och andra att det är en plikt att vidta våldsamma åtgärder, säger Ranstorp till TV4.

Organisationer enklare att stoppa

Flera terrorgrupper utgör ett hot mot Sverige.

Men den största säkerhetsrisken behöver nödvändigtvis inte vara ett planerat attentat från en organiserad terrororganisation.  

Terrorforskaren Hans Brun framhåller att det är betydligt enklare att stoppa organiserade nätverk jämfört med enstaka personer som ”agerar på egen hand”.

– Om det är flera personer som ska göra något tillsammans uppstår det som kallas ”brus” i dessa sammanhang. Personer kommunicerar på telefon, skickar mejl, ska resa och skaffa resurser, säger han till SvD.

Här är största risken

Attentat som inte planeras i grupp utan av enskilda personer är däremot svårare att upptäcka.

Hans Brun kallar det för den ”största risken” för Sverige.

– Jag är inte orolig men den största risken vi har, och det har Säkerhetspolisen och många andra sakkunniga varnat för, är det vi kallar för ensamagerande. Den här sortens attacker är oerhört svåra att upptäcka i tid, säger han till TV4.

Terrorforskaren uppger att den här sortens terrordåd vanligtvis utförs av gärningspersoner med en liknande bakgrund och livsåskådning.

– Det är ganska unga män typiskt sett som har en uppsjö av personliga problem, som tittar på propaganda online och sedan väljer att ta ut sina problem och frustration på allmänheten med väldigt enkla medel som knivar och fordon.

Text: Redaktionen


Konsumentverket varnar Jysk och Mio – ”sluta omedelbart”

2024 06 13

Sex företag har fuskat med rean och riskerar stränga straff.

Det meddelar Konsumentverket efter att ha genomfört en större granskning av hur företagen skötte sig under realisationen i höstas.

På listan finns bland annat möbeljättarna Jysk och Mio.

Nu kräver myndigheten att de utpekade företagen omedelbart upphör med sina metoder. Annars väntar bestraffningar i form av höga vitesbelopp.

Har visat fel pris

Utöver Mio och Jysk finns även två nätbutiker som säljer kläder samt två mindre möbelföretag på Konsumentverkets radar.

– Gemensamt för de sex företagen är att de inte har visat rätt pris för de senaste 30 dagarna, det vill säga det pris som ska tala om för konsumenten vad varan brukar kosta, framhåller myndigheten.

– Ofta har företagen i stället använt ett högre pris att jämföra reapriset med, vilket gör att reapriset framstår som mer fördelaktigt. 

Lurar kunderna

Enligt Konsumentverket har företagen vid upprepade tillfällen tagit med ett högre pris som egentligen aldrig använts, eller i bästa fall enbart använts under ett par dagars tid.

Utifrån det priset har man sedan räknat ut många procent rea det är.

– Problemet är att man som konsument tror att man gör ett klipp, medan varan i själva verket aldrig kostat så mycket som det står, förklarar Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO.

Kan tvingas betala 2 miljoner

Konsumentverket understryker allvaret i situationen.

Förbuden kopplas till viten på mellan en halv miljon och två miljoner kronor och kan komma att dömas ut om företaget bryter mot förbudet.

Om företagen överklagar KO:s föreläggande går ärendet vidare till Patent- och marknadsdomstolen för prövning.

Enligt prisinformationslagen ska varans pris de senaste 30 dagarna tydligt redovisas när företaget vill marknadsföra en rea eller kampanj.

Så här skriver Konsumentverket om lagen:

Paragrafen som styr är 7A, och den vilar i sin tur på ett EU-direktiv. Regeln har införts för att säkerställa att prissänkningen är äkta och inte en bluff. EU-kommissionen har i sin vägledning uttryck att lagparagrafen syftar till att förhindra att företag på konstlad väg höjer referenspriser och vilseleder konsumenterna om storleken på rabatten.

Foto: Jysk resp Mio

Text: Redaktionen


Postnord-kunder drabbas av ny våg – går ut med uppmaning

2024 06 12

Postnords kunder har på nytt drabbats av ett återkommande problem.

Under året har flera olika företag gått ut och varnat för bluff-sms och bedrägeri.

Det har varit ett återkommande problem och allmänheten har uppmanats att se till att ha koll på vad som indikerar att det kan röra sig om ett falskt meddelande.

Nu drabbas Postnords kunder på nytt av det besvärande fenomenet.

Det rapporterar Sveriges Radio.

“Väldigt jobbigt”

Bedragare kommer hela tiden på nya sätt att lura folk på pengar, och sms med olika länkar och uppmaningar är ett sätt man försöker bedra företagskunder.

På sistone har en ny våg bluff-sms nått Postnords kunder.

Postnords presstalesperson Henrik Ishihara uttrycker oro över utvecklingen.

– Det är ju väldigt jobbigt. Dels är det vårt varumärke som utnyttjas och det är ju ett brott i sig. Det absolut mest allvarliga är dock alla våra kunder, alla mottagare, som drabbas och i vissa fall luras på pengar, säger han till SR.

Riktar uppmaningar

Ishihara går ut med en uppmaning till kunderna i samband med den nya vågen av bedrägeriförsök.

– De gånger som vi skickar ut meddelanden så är det alltid med en länk till antingen Postnord.se eller Postnord.com. Är det någon annan länk så är det en bluff och då ska man bara radera det, säger han.

Inte första gången

Det är inte första gången som Postnord går ut och varnar för bedragare.

Tidigare har man förtydligat hur bedrägerierna går till.

– Tyvärr cirkulerar det bluffmejl och bluff-sms där avsändaren utger sig för att vara PostNord, har det statliga bolaget förklarat.

– Det förekommer även bluffannonser på olika sociala plattformar. Ibland blir de som lägger ut privatannonser på annonssidor kontaktade av bedragare som uppmanar till användning av PostNords ”kurirtjänst”. Även det är en bluff.

Därför är det attraktivt

Postnord framhåller att bedragarna riktar sig mot bolaget av en tydlig anledning.

– Sverige är en av de mest utvecklade e-handelsmarknaderna i Europa, vilket gör det attraktivt för bedragare att försöka luras. 

– Tyvärr måste man som konsument idag vara lite misstänksam. Det bästa sättet att skydda sig mot bedragare är att alltid vara uppmärksam. Klicka aldrig på länkar om du är osäker på vart de leder.

Foto: Postnord

Text: Redaktionen