UPPGIFTER: Flygplan beskjutet med fyrverkerier

2023 12 28

Ett flygplan har stoppats från att landa på en svensk flygplats.

Planet var på väg att nå sin destination och gick ned för landning på Kalmar Öland Airport, men fick då ett oväntat besked om att landningen omedelbart måste avbrytas.

Det rapporterar P4 Kalmar på torsdagen, men själva händelsen ska ha ägt rum på annandagskvällen vid 20-tiden.

Sköt fyrverkerier mot planet

Anledningen till den stoppade inflygningen var att det smälldes fyrverkerier precis i närheten av flygplatsen, vilket egentligen är ett område som är belagt med strikt förbud mot pyroteknik, smällare och fyrverkerier.

Enligt uppgifter till Kalmarposten sköts en eller flera raketer i riktning mot det aktuella flygplanet, som blev omdirigerat och kunde först landa senare under kvällen.

Misstänkt luftsabotage

Händelsen har av polisen rubricerats som luftsabotage, ett brott som kan ge upp till fyra års fängelse och upp till tio år om det bedöms som grovt.

– Men det är oklart om målet med fyrverkerierna var att sabotera, uppger radiokanalen.

Polisen har i skrivande stund ingen misstänkt för brottet.

Söker sig till flygplatser

Att skjuta av fyrverkerier vid en flygplats är att betrakta som ett mycket allvarligt brott.

Utöver den uppenbara säkerhetsaspekten riskerar det också att skrämma människor och djur som söker sig till flygplatser under nyårsveckan med just förhoppningen om att skonas från smällandet.

Flera flygplatser i Sverige öppnar upp sina hotell för exempelvis hundägare – och de blir fullbokade snabbt. 

– Många familjedjur skräms varje år av fyrverkerier, ibland så illa att de aldrig återhämtar sig. Även vilda djur kan råka illa ut och därför är det viktigt att fler avstår från fyrverkerier och tänker på alla djur som drabbas, säger Camilla Bergvall, riksordförande för Djurens Rätt, i ett pressmeddelande.

Sex av tio vill förbjuda

Enligt en undersökning av försäkringsbolaget If vill sex av tio svenskar att nyårsraketer ska förbjudas helt och hållet.

Många av dem är djurägare.

– Alla som har en skotträdd hund vet hur nyårsafton kan vara när den gömmer sig under sängen helt vettskrämd. Men jag tror att även folk som själva inte har djur känner sympati med dem, säger Mariah Hohenthal, skadechef för djurskador på If, i ett pressutskick.

Arkivfoto: J. I. R. Figueroa

Text: Redaktionen


Klädkedja i konkurs – allt säljs ut på rea

2024 02 20

Efter 25 år i branschen måste en uppskattad klädkedja kasta in handduken.

Kedjan började egentligen sin resa redan 1986 under det tillfälliga namnet Gunn’s Presentboutique, och efter en succéartad start på affärerna expanderade man till flera butiker 2005.

Framgångarna fortsatte och bolaget togs in i Interiörhuset i Väst AB, en av Sveriges ledande grossister inom present- och heminredningsbranschen.

Men nu är det slut på framgångssagan.

– Det är med stor sorg i hjärtat vi tyvärr måste meddela att vårt älskade familjeföretag har gått i konkurs, meddelar Interiörhuset.

Flera butiker i södra Sverige

Det innebär även att kedjan Dimoda, med fokus på främst kläder, heminredning och mode, också går i konkurs.

– Det är jättetråkigt, men vi har kämpat med ekonomin i fyra år och det här var sista utvägen, säger Andreas Karlsson, vd på Interiösthuset i Väst AB, till Partille Tidning.

Dimoda, som växt till en allt större aktör på Västkusten och i södra Sverige, har butiker på fem orter i landet: Göteborg, Partille, Ubbhult, Malmö och Kristianstad.

– Här kan du hitta både kläder från Mirelle Design, smycken, väskor och ett brett sortiment av inredningsprylar. Allt från dekorationsfigurer till handdukar, kuddar, plädar, möbler, ljus, lyktor, dofter och konstblommor, beskriver kedjan sig själv och sitt sortiment.

Allt reas ut: "Kraftigt rabatterat"

Samtliga butiker ingår i bolagets konkursansökan och fram till 10-11 mars reas nu alla varor ut i form av konkursutförsäljning.

– I butikerna är det full fart nu och vår förhoppning är att sälja ut så mycket som möjligt av bolagets varulager direkt till konsument. Personalen gör ett enastående arbete och det är god försäljning, eftersom det är kraftigt rabatterade priser och butikerna kommer att upphöra framöver, säger konkursförvaltaren Christian Andersch från Setterwalls advokatbyrå till Göteborgs-Posten.

30 personer sägs upp

Omkring 30 personer har förlorat jobbet som följd av konkursen.

Alla anställda har dock arbetsplikt fram till en månad efter att konkursen är ett faktum.

Dimoda har kämpat i uppförsbacke ända sedan pandemin och stora resurser lades  att försöka rusta upp e-handeln, men det räcker alltså inte.

– Tack för alla fina kunder genom åren, vi har älskat varje stund, beklagar Interiörhuset.

Foto: K. Piger

Text: Redaktionen


Oväntat besked om bensin och diesel – räknar med kraftig förändring

2024 02 20

Från och med årsskiftet sänktes reduktionsplikten i Sverige.

Nivåerna gick från tidigare 7,8 procent i bensin och 30,5 procent i diesel till sex procent i båda typerna av drivmedel och gäller initialt fram till och med 2026.

Det var en stor fråga för Tidöpartierna som gick till val på löftet om att sänka drivmedelspriserna – för lång tid framöver.

– Det måste bli billigare att vara svensk. Nu använder vi alla verktyg för att underlätta hushållens ekonomi. Vi sänker reduktionsplikten för att hela Sverige ska fungera, sade närings- och energiminister Ebba Busch (KD) i höstas.

Utgår från kraftig förändring

Trots det tydliga beskedet framstår ett helt annat scenario i regeringens plan för hur Sverige ska minimera utsläppen till år 2045 och därmed klara klimatmålen.

Utsläppskalkylen utgår nämligen från en kraftigt höjd reduktionsplikt mellan 2027-2030 till en nivå som därefter ligger kvar resterande 15 år, avslöjar Dagens Nyheter.

Konkret innebär grafen som Tidöpartierna använder sig av en gradvis ökning av reduktionsplikten – från sex procent idag till 26,9 procent för diesel och 14,4 för bensin.

Klimatministern: "Olika varianter"

Enligt tidningen använder man reduktionsplikten som beräkningsgrund för att det inte finns några andra alternativ att bygga kalkylen på.

Kalkylen bekräftas av klimatminister Romina Pourmokhtari (L), som dock förnekar att grafen innebär ett given höjning av reduktionsplikten i verkligheten.

Det är i nuläget enbart ett sätt att räkna, menar hon.

– Det finns många olika varianter. Jag ser framför mig att man kommer att behöva en kombination av flera olika styrmedel samtidigt, och att man inte enbart kommer att kunna förlita sig på ett enda verktyg, säger Romina Pourmokhtari till DN.

Experten: Flera faktorer påverkar priset

När reduktionsplikten sänktes vid årsskiftet skedde en rusning mot pumpstationer för att tanka diesel – drivmedlet tog slut på flera ställen.

Trots den medvetna sänkningen finns det dock risk att priserna på drivmedel sticker iväg på nytt.

– Det beror jättemycket på vad som händer med den svenska kronan så klart, men om vi tittar på den underliggande råvarumarknaden så räknar vi med gradvis ökande priser på drivmedel under 2024 på grund av att vi tror på högre oljepriser, sade råvaruanalytikern Christian Kopfer till SVT i slutet av december.

Foto: Circle K resp Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen