UPPGIFTER: Facebook ska börja ta betalt – för en funktion
2023 09 01
Har du tröttnat på annonser i ditt flöde på Facebook och Instagram?
Nu kan du snart slippa se reklamen i flera av dina sociala medier.
Men det kommer dock att kosta pengar.
Ägaren till bland annat Facebook och Instagram, Meta, planerar nämligen att upprätta en betalversion som är helt fri från annonser.
Det uppger källor till The New York Times.
Gäller i Europa
Planerna är för närvarande hemligstämplade och källorna har därför krävt anonymitet.
– De som betalar för Facebook- och Instagram-prenumerationer skulle inte se några annonser i apparna, säger en av uppgiftslämnarna till den amerikanska tidningen.
Förändringen kommer i så fall gälla för användare i EU.
Den syftar bland annat till att plattformarna därmed skulle undvika granskning av unionen, med bakgrund av nya EU-regler som trädde i kraft i slutet av förra veckan.
Regler som bland annat ska se till att användare inte utsätts för skadligt innehåll.
Gratisversion ska bestå
Användare behöver dock inte vara oroliga att man plötsligt kommer att bli tvingade att börja betala för sina sociala mediekonton.
Gratisversionerna ska finnas kvar, men de kommer att fortsätta att präglas av reklamannonser.
– Det är oklart hur mycket betalversionerna av apparna skulle kosta eller när Meta kan komma att lansera dem, framhåller reportrarna på New York Times.
Korsar gräns
Om Meta gör verklighet av de påstådda planerna korsar företaget en gräns i sin egen historia.
Hela Facebooks identitet har från början byggt på att erbjuda ett gratis nätverk för användare och att sälja annonser till företag som vill nå just den målgruppen.
– Att erbjuda en betalversion skulle bli det mest påtagliga exemplet hittills för hur företag tvingas designa om produkter för att följa integritetsregler och andra myndighetsprinciper, speciellt i Europa, framhäver tidningen vidare.
Inget näthat
Den nya EU-lagen innebär även att användare i Europa inte får utsättas för näthat på plattformar som exempelvis Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok, Snapchat, Youtube och X (tidigare Twitter.
– Företag som utsetts har fyra månader på sig för att uppfylla alla sina nya skyldigheter enligt rättsakten om digitala tjänster, framhåller EU-kommissionen i ett pressmeddelande.
– Skyldigheterna syftar till att stärka och skydda användarna online, inbegripet minderåriga, genom att kräva att de utsedda tjänsterna analyserar och begränsar sina systemrisker och tillhandahåller robusta modereringsverktyg.
Foto: S. Feyissa
Text: Redaktionen