UPPGIFTER: Enormt bygge på gång – 40 000 kilometer långt
2024 12 03
Teknikjätten Meta planerar att sätta igång med ett världsomspännande bygge.
Bolaget, som äger Facebook, Instagram och Whatsapp, har konkreta planer på att bygga en enorm undervattenskabel som ska sträcka sig över hela planeten.
Det uppger tekniksajten TechCruch som rapporterar att saken bekräftats från “källor nära företaget”.
Projektet uppges kosta motsvarande över 100 miljarder kronor och Meta kommer att vara den enda ägaren och användaren av kabeln.
Uppgifter: offentliggörs nästa år
När kabeln, som ska sträcka sig i en W-formation från USA:s östkust till Indien via Sydafrika och sedan till den amerikanska västkusten via Australien, står färdig skulle den “ge Meta ett dedikerat rör för datatrafik runt om i världen”.
Förväntningen är att Meta kommer att offentliggöra planerna i början av 2025, men det dröjer sannolikt flera år innan projektet kan bli operativt.
En utmaning är att antalet företag som kan genomföra bygget är få och de som finns har redan stora kunder som Google som reserverat tjänsterna.
– Det finns ett riktigt snävt utbud av kabelfartyg, säger Ranulf Scarbrough, en industrianalytiker, undervattenskablar.
– De är dyra på kort sikt och fullbokade flera år framåt. Att hitta tillgängliga resurser för att göra det snart är en utmaning, tillägger analytikern och säger att ett troligt scenario är att bygga kabeln i olika segment.
Experten: flera varningsflaggor
Enligt Sunil Tagare, undervattenskabelexpert och den första som rapporterade om Metas planer redan i oktober, säger att företaget kommer att börja med en budget på två miljarder dollar för att sedan utöka den.
Den siffran kommer sannolikt att gå upp till mer än 10 miljarder dollar eftersom projektet sträcker sig över flera år av arbete.
Experten ser också flera varningsflaggor med projektet.
– Mitt största problem med det här projektet är att Meta kommer att äga 100 procent av kapaciteten för den här kabeln, framhåller Sunil Tagare i ett inlägg på LinkedIn.
Han syftar på att Meta sannolikt inte kommer använda Googles framgångsrika metod som användes i uppförandet av kabeln 2Africa längs den afrikanska kustlinjen.
– Jag hoppas förnuft råder inom Meta för att spegla 2Africa-strategin som har varit mycket framgångsrik.
Foto: Pixabay
Text: Redaktionen