UPPGIFTER: Då blir det 60 dagars värmebölja i Sverige

2024 06 26

Stockholm är en av de städer med snabbast stigande temperaturer i hela Europa.

År 2018 var ett rekordår för huvudstaden – precis som på flera andra platser i Sverige.

I Stockholm uppmättes då 25 dagar med värmebölja, det vill säga en sammanhängande period då dygnets högsta temperatur är minst 25 grader minst fem dagar i sträck.

Men på grund av klimatförändringarna kan dessa dagar komma att öka rejält i framtiden.

– Problematiken med värmeböljor är ny för oss i Sverige och vi har inte anpassat våra städer och samhällen för dessa nya förhållanden. Vi är vana att bygga hus och organisera verksamheter som ska klara svår kyla, inte värme, säger Martina Söderström, divisionschef för Environment & Planning på konsultbolaget Sweco, i en kommentar.

Kan bli 60 dagar med värmebölja

Enligt en ny analys från Sweco, som granskat 24 europeiska städer, är det brådskande att upprätta skydd mot värmeböljor.

År 2100 beräknas Stockholms rekord från 2018 ha kunnat öka med 150 procent. Det innebär att huvudstaden riskerar över 60 dagar med värmebölja – 37 fler än 2018.

– Frågor relaterade till värme förbises ofta i strategier för klimatanpassning, eller är riktad endast till känsliga grupper. Vi behöver öka vår resiliens, ha ett bredare fokus på hela befolkningen och få in de här frågorna i planeringen av våra samhällen och städer, säger Martina Söderström.

Upprättar åtgärdsplan

En tredjedel av Sveriges kommuner har åtgärdsplaner för att motverka extrem värmeökning.

Stockholm är inte en av dem.

Men enligt Sweco har nu huvudstaden insett behovet av att planera för värmeböljor och “utvecklar metoder för att öka utsatta gruppers motståndskraft mot extrem värme, med bland annat analys och kartläggning av skolor, förskolor och äldreboendens sårbarhet”.

– Förutom alla risker som värmeböljor kan innebära för individen, får värmeböljor andra stora konsekvenser för hela samhället. Risken för bränder ökar, men vi ser också stor påverkan på jordbruk, djurhållning, bevattning och dricksvattenförsörjning och mycket mer. Det påverkar hela samhället, säger Martina Söderström.

Dödligheten ökat 30 procent

Sweco pekar på att temperaturen i Europa ökar snabbare än det globala snittet.

Dessutom har dödligheten till följd av värme ökat med drygt 30 procent under de senaste 20 åren.

– Vi vet att värmeböljor innebär ökad risk för grupper som äldre, yngre och gravida, men det finns också en socioekonomisk dimension i frågan, säger Martina Söderström.

–  Vi pratar nu om klimatjämlikhet, då vi ser att socioekonomiskt utsatta grupper riskerar att särskilt fara illa under värmeböljor. Därför blir det av oerhörd vikt att tidigt identifiera strategier och anpassa områden för att klara stigande temperaturer.

Foto: A. Maria

Text: Redaktionen


JUST NU: Flygplansdelar har lossnat – ryskt plan tvingas nödlanda

2025 11 16

Ett ryskt trafikflygplan har tvingats till nödlandning efter att delar av flygplanskroppen har lossnat under färden.

Det var i staden Chabarovsk, som ligger i de östra delarna av Ryssland, som passagerarplanet tvingades ner för att nödlanda.

Ombord på planet fanns 90 passagerare och fem besättningsmedlemmar. 

Inga skador har rapporterats, uppger The Moscow Times och flera andra ryska medier.

Delar flög av i luften

Flygplanet var på väg från Vladivostok till Blagoveshchensk när det, enligt uppgifter från passagerare på planet, började tappa delar under färden.

– En källa berättar för ryska medier att flygplanet förlorade delar av sin flygkropp. Videor på sociala medier visar att den högra motorn saknar sitt ytterhölje och flera andra delar, rapporterar RBC-Ukraine, med hänvisning till ryska medier.

LÄS OCKSÅ: Macron överraskar - stort lyft för Ukraina väntar

”Tekniskt fel”

Passagerarflyget ska vara en rysktillverkad SSJ100, enligt lokala ryska medier.

Ledare i regionen har uppgett att flygplanet drabbades av ett ”tekniskt fel”.

– Flera ryska medier rapporterade att passagerare väntade på ett ersättningsflygplan från Vladivostok. Några resenärer sa att de inte skulle gå ombord på det skadade planet igen och planerade att nå Blagoveshchensk på egen hand, uppger nyhetsbyrån.

Kris i ryska flygbranschen

Tidigare har flera rapporter kommit om att den ryska flygbranschen befinner sig i ett krisläge.

De ryska flygbolagen har svårt att få tag på reservdelar till sina flygplan på grund av de tunga sanktionerna från väst.

Bristen på reservdelar påverkar också säkerheten för de plan som är i trafik och förra året noterades det högsta antalet flygincidenter i Ryssland någonsin.

Många trafikflyg riskerar att behöva tas ur bruk på grund av bristande säkerhet när de inte kan importerar viktiga reservdelar.

– Enligt den pessimistiska prognosen uppskattar vi, tillsammans med flygbolagen, att cirka 339 flygplan kommer att tas ur bruk år 2030, säger Dmitrij Yadrov, chef för den ryska luftfartsmyndigheten Rosaviatsiya, rapporterar Kyiv Post, med hänvisning till ryska medier.

LÄS OCKSÅ: Putinallierad halverar sitt stöd - tung smäll för Ryssland

Text: Redaktionen


16nov2025

JUST NU: ”Vi är körda” – stor uppgivenhet i regeringspartiet

2025 11 16

Uppgivenhet sprider sig i ett av regeringen partier.

Regeringen har sedan den tillträdde efter valet 2022 tappat mark mot oppositionen i många opinionsmätningar.

Och för ett av partierna är läget extra oroande.

I veckan kom en rapport om att Liberalerna ligger på en historiskt låg nivå i den senaste opinionsmätningen, med ett väljarstöd på 2,2 procent med mindre än ett år kvar till valet.

Uppgivna röster

Nu hörs uppgivna röster inifrån Liberalerna som tror att hoppet är ute för partiet att klara riksdagsspärren på fyra procent vid valet nästa år.

– Vi kommer åka ur riksdagen. Vi måste sluta samarbeta med Sverigedmokraterna, säger Liberalernas gruppledare på Lidingö Suzanne Liljegren, till SVT.

– Jag har varit medlem sedan 2003 och hela tiden sagt ”vi löser det här”. Men det här är första gången jag tänker att nu är vi körda, säger partimedlemmen Morad Majlesi.

LÄS OCKSÅ: Aktie rusar när storbank lämnar Ryssland

Tvistar om Sverigedemokraterna

En fråga som splittrar Liberalerna är hur man ska ställa sig till samarbetet med Sverigedemokraterna inför nästa val.

Sverigedemokraterna har gått ut och sagt att man kommer ställa kravet att man ska ingå i en regering efter nästa val, annars kommer man att vara ett oppositionsparti under nästa mandatperiod.

Liberalernas partiledare Simona Mohamsson har uppgivit att hon vill teckna ett nytt Tidöavtal med Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna, men att hon inte vill ha med Åkesson och SD i regeringen.

– Argumenten väger för tungt emot. De beter sig inte, de är inte ett borgerligt parti och de kommer inte att accepteras av väljare som vill komma över till vårt block, skriver Mohamsson i en debattartikel i DN.

Åkesson håller inte med

Men Jimmie Åkesson köper inte L-ledarens argumentation.

– Om vi hade betett oss som Liberalerna kanske vi också hade haft två procent i opinionsmätningarna snarare än 20 procent. Jag vet inte om det är så mycket mer eftersträvansvärt, säger Jimmie Åkesson till tidningen.

LÄS OCKSÅ: Klassiska fotbollsklubben i kris

Foto: Magnus Liljegren Regeringskansliet

Text: Redaktionen