UPPGIFTER: Burger King lurar sina kunder
2023 08 31
Kunder till Burger King luras när de köper hamburgare.
Den anklagelsen riktas nu mot den gigantiska snabbmatskedjan från USA med nästan 20 000 restauranger över hela världen.
Blir vilseledda
Klagomålen har fullkomligt strömmat in från missnöjda kunder som menar att de blir vilseledda av Burger Kings reklam.
Enligt de anklagelser som riktas mot restaurangkedjan är nämligen Burger Kings Whopper-burgare mycket större på menyerna än vad den är i verkligheten.
Och det tycks finnas fog för upprördheten då en amerikansk domare nu har fattat beslut om att dra Burger King inför rätta för att reda ut det misstänkta lurendrejeriet, rapporterar BBC.
35 procent större på bilden
I den stämningsansökan som lämnats in hävdas att den burgare som Burger King presenterar på sin meny är 35 procent större än vad som egentligen är fallet.
Bilderna anses också visa en köttigare biff i större proportioner till brödet jämfört med vad som sedan levereras på brickan.
– Mer än dubbelt så mycket kött jämfört med vad som faktiskt serverades till kunderna, framhåller den brittiska kanalen.
Slår ifrån sig: "Falskt"
Burger King slår ifrån sig mot anklagelserna.
– Klagomålen och påståendena är falska, säger en talesperson för restaurangjätten.
Enligt företaget måste man inte leverera en produkt som ser “exakt ut som på bilden”.
– De grillade burgarna som skildras i vår reklam är samma burgare som används i de miljoner Whopper-mackor som vi serverar till gäster över hela landet, framhäver talespersonen vidare.
Men USA:s distriktsdomare Roy Altman är inte övertygad.
Han anser att det borde vara upp till en jury att avgöra vad som ska gälla när det handlar om vilka krav som ska ställas på mat som marknadsförs jämfört med den som serveras.
Förbjöd burgare
Burger King har tidigare granskats efter liknande klagomål.
År 2010 undersökte Advertising Standards Authority (ASA), en slags brittisk motsvarighet till ARN eller Konsumentverket, Burger Kings kycklingburgare.
– I det fallet var burgaren inte lika fyllig och hade inte lika mycket fyllning som i annonsen så vi förbjöd den, säger Donna Castle från ASA till BBC.
– Konsumenter ska kunna lita på annonserna de ser och hör. Annonser ska inte vara väsentligt vilseledande, ska inte vara tvetydiga och ska inte överdriva eller utlämna någon viktig information.
Även McDonalds har stått inför liknande anklagelser där hamburgare hävdats vara 15 procent mindre än vad de ser ut att vara på bilderna.
Foto: I. Mashkov
Text: Redaktionen