UPPGIFTER: Boris Johnson ställde mycket märklig fråga om covid-19

2023 11 01

Storbritannien håller för närvarande på att utreda landets hantering av coronapandemin.

Den officiella utredningen har redan konstaterat att nationen stod för ett "utbrett misslyckande” i hur man slog tillbaka mot smittspridningen.

Landets tidigare premiärminister, Boris Johnson, har fått klä skott för en hel del av kritiken.

Bland annat kommer ett flertal anklagelser från Dominic Cummings, den tidigare chefsrådgivaren till Johnson och som fick sparken 2020.

Det rapporterar Politico.

Ställde märklig fråga

Dominic Cummings samlade kritik som han bifogat till den officiella utredningsgruppen är inte nådig.

Totalt är den 115 sidor lång.

I sin rapport berättar den före detta assistenten bland annat om en anmärkningsvärd fråga som ställdes från premiärministern till Storbritanniens mest framträdande virusforskare.

Enligt Cummings ska Boris Johnson specifikt ha undrat om man kunde göra sig kvitt viruset genom att blåsa med en hårtork rakt in i näsan.

– Det cirkulerade en video av en kille som blåser en speciell hårtork i näsan för att döda covid, framhåller Dominic Cummings i sin skrivelse.

Han uppger att Johnson skickade videon till Storbritanniens främsta rådgivare och tjänstemän via WhatsApp.

Videon har sedan ett tag tillbaka tagits bort från Youtube där den publicerades.

Granskar privata meddelande

Utredningen kommer att pågå ända till sommaren 2016.

Som en del av underlaget finns just många utdrag från WhatsApp, en chatt som frekvent använts av brittiska regeringsföreträdare.

Privata meddelanden från mars 2020 visar exempelvis att Johnson inte trodde covid-19 var en “stor grej” och han ansåg att den största faran var att ekonomin skulle hamna i en svacka.

– Han (Johnson, red. anm.) tycker inte att det är en stor grej och han tror inte att något kan göras och hans fokus är på annat, han tror att det kommer att bli som svininfluensan.

Så står det i ett meddelande som ska ha skickats från Storbritanniens dåvarande presschef Lee Cain, rapporterar Financial Times.

Över 230 000 dödsfall

Sedan våren 2020 har över 230 000 människor i Storbritannien dött med covid-19, enligt siffror från den brittiska regeringen.

Nästan 25 miljoner fall har bekräftats.

Det är enligt flera statistiktjänster Europas näst värst drabbade land efter Ryssland.

Foto: Nato

Text: Redaktionen


Allt fler bilister drabbas av samma problem – bilarna förstörs

2023 12 04

Mekaniker uppmärksammar nu ett växande problem för bilister.

Under den senaste tiden har det varit mycket kallt i Sverige och många håller sig inomhus i den mån det är möjligt.

Samtidigt är det många som uppskattar att de har en bil att ta sig till jobbet med, men nu drabbas allt fler bilister av samma problem.

Problemet gör gällande obehagliga upptäckter under motorhuven, där råttor och möss flyttar in i allt högre grad.

Det rapporterar SVT.

“Klart de drivs”

Mössen och råttorna bosätter sig i motorutrymmet på bilarna och ställer till med problem.

Det är någonting som har blivit allt vanligare, förklarar bilmekanikern Fredrik, som SVT har pratat med.

– Min uppfattning är att de här problemen eskalerat. Klart de trivs här. Här har de ju en varm lägenhet de kan möblera, säger han.

Orsakar problem

Gnagarna orsakar problem för bilister, då de härjar runt i fordonet.

Det är någonting som Fredrik själv vittnar om när bilar har kommit in till hans verkstad.

– Det hade blivit kortslutning. När vi lyfte på huven förstod vi varför.

Kostsamma skador

Försäkringsbolaget Folksam understryker vikten av att hålla koll så att inga omfattande skador orsakas på bilarna.

– Eftersom råttor behöver gnaga för att tänderna inte ska bli för långa äter de gärna på inredning i bilkupén och kablar i motorutrymmet om de tagit sig. Det kan orsaka stora skador och kostsamma reparationer, framhåller Folksam.

Ger tips

Det finns några saker man kan göra för att hålla gnagare borta från bilen, bland annat skaffa en elektrisk råttskrämma som sänder ut ett högfrekvent ljud för att hålla råttorna borta.

– Du bör också se till att du har rent och städat i och runt bilen för att inte locka till sig gnagare. Ett annat tips är att flytta bilen varje dag för att störa råttorna, förklarar Folksam.

– En bil som står still under längre tid blir ett lätt villebråd i ett område där det finns råttor och möss.

Foto: M. Teirlinck

Text: Redaktionen


Flera telefonsamtal kan förbjudas – ”Hårresande granskning”

2023 12 04

Telefonförsäljning av krediter är i dag ett vanligt fenomen i Sverige.

Ihärdiga försäljare från diverse kreditbolag fortsätter att kontakta potentiella kunder via telefon.

Men nu kan samtalen få ett abrupt slut.  

Konsumentverket anser att ett förbud mot telefonförsäljning av krediter bör införas med omedelbar verkan.

I ett remissvar till utredningen "Ett förstärkt konsumentskydd mot riskfylld kreditgivning och överskuldsättning" konstaterar myndigheten att telefonförsäljning av krediter skapar betydande problem på kreditmarknaden och därför bör förbjudas.

– Det har vi fog för, vill jag påstå. Resultatet av vår granskning var minst sagt hårresande, framhåller Konsumentombudsmannen, KO, Cecilia Tisell.

Stress och uteblivna förklaringar

Cecilia Tisell pekar ut flera faktorer som talar för att ett förbud bör införas.

– Till exempel använder sig kreditförmedlare av flera marknadsföringsåtgärder som är svartlistade enligt marknadsföringslagen, de efterlever inte skriftlighetskravet och stressar konsumenter att så snabbt som möjligt signera kreditavtal.

Tisell tillägger att det även är vanligt förekommande att konsumenter inte får tillräckligt med information i säljsamtalen. Viktiga förklaringar, som krävs för att kunna fatta ett genomtänkt beslut, utelämnas i kommunikationen mellan säljare och kund.

– Av material som Konsumentverket har granskat framgår tydligt att konsumenter har svårt att förstå innebörden av krediterna som marknadsförs, konstaterar KO.

Accepterar inte ett nej

Konsumentverkets granskning visar dessutom att flera kreditförmedlare inte accepterar ett nej från konsumenter.

Flera anmälningar visar samma sak:

- Företagen fortsätter att kontakta konsumenter, trots att de sagt nej och bett om att inte bli kontaktade igen.

- Kreditförmedlare tar fram en kreditupplysning på konsumenten, trots att denne klart och tydligt sagt nej.

Hänvisar till tidigare förbud

År 2018 infördes ett förbud mot telefonförsäljning av premiepensionsprodukter.

Konsumentombudsmannen Cecilia Tissel anser att förbudet har resulterat i att marknadsföring av premiepensionsprodukter i stort sett har blivit kvitt sina problem.

– Detta talar starkt för att ett förbud mot telefonförsäljning av krediter kan vara ett effektivt sätt att minska problemen även på konsumentkreditmarknaden.

Foto: T. Grote

Text: Redaktionen