UPPGIFTER: Bilgigant tvärvänder – jätteaffär i fara

2025 02 05

Bilgiganterna Nissan och Hondas tänkta sammanslagning verkar gå i kras.

Det som var tänkt att bli en av de största affärerna i bilbranschens historia riskerar nu att spricka.

Detta efter att Nissan sagt ifrån i samtalen med Honda kring biltillverkarnas tänkta hopslagning.

Förslaget nobbas: “Ett stort avsteg”

Enligt japanska medier beror detta på att Nissan nekar Hondas förslag om att bli dotterbolag – snarare än en regelrätt sammanslagning mellan de båda biljättarna, som tidigare var tänkt.

– Ett sådant arrangemang vore ett stort avsteg från de diskussioner som ursprungligen var utformade som en sammanslagning av jämlikar, säger en källa till nära situationen till Reuters.

Honda har ett värde som uppstiger till nästan fem gånger Nissans, och har tidigare uttryckt oro över sin krisande rivals riktning.

– Som annonserades i mars i år, utforskar Honda och Nissan olika möjligheter för framtida samarbete, och utnyttjar varandras styrkor. Vi kommer att informera våra intressenter om eventuella uppdateringar vid lämplig tidpunkt, meddelade Honda i ett uttalande i höstas.

LÄS MER: Två biljättar nära att slås samman

Tar avstånd – ska nå överenskommelse

Biltillverkarna själva tar dock avstånd från uppgifterna. Enligt representanter från både Nissan och Honda är det i stället tänkt att man ska nå en överenskommelse om framtiden i mitten av februari.

Under hösten uppdagades det att Nissan var nära en kollaps, något som vi på Marcusoscarsson.se tidigare har rapporterat om.

De nya uppgifterna har inneburit att Hondas aktier ökat rejält – samtidigt som Nissans fortsätter att dyka.

Hondas aktier har stigit med hela åtta procent, medan Nissan tappat ytterligare fyra i samband med sitt avståndstagande.

Tvingades sparka 9 000 (!)

När Nissan släppte sin delårsrapport för det tredje kvartalet i början av november meddelade fordonstillverkaren att man tvingats varsla över 9 000 tjänster.

Samtidigt erkände det krisande företaget också att man varit tvungen att minska sin globala produktionskapacitet med hela 20 procent.

LÄS OCKSÅ:  Biljätte nära kollaps – på väg att gå under

Foto: D. Nguyen

Text: Redaktionen


Kunder rasar mot Swedbank – storbanken gör stor förändring

2025 02 05

Storbanken Swedbank genomför en stor förändring efter massivt missnöje från kunderna.

Det finns ett stort missnöje bland många av Swedbanks kunder.

Enligt Svenskt Kvalitetsindex mätningar är Swedbank Sveriges sämsta bank, baserat på kundnöjdhet.

Och nu genomför storbanken drastiska åtgärder för att kunderna ska bli mer nöjda.

Därför är kunder missnöjda

Swedbank rankades längs ned när det gäller kundnöjdhet i Svenskt Kvalitetsindex mätning 2024, vilket MarcusOscarsson.se tidigare har rapporterat om.

Missnöjet har bland annat gällt de digitala tjänsterna drivna av artificiell intelligens.

Men det finns också andra saker som kunderna är missnöjda med, exempelvis tillgängligheten.

Därför vidtar Swedbank nu en drastisk åtgärd för att förbättra sin service, rapporterar DI.

Banken storsatsar nu på att bli betydligt bättre på att svara i telefon.

Många kunder har varit missnöjda med långa väntetider när man ringer Swedbanks kundtjänst, och nu vidtar banken en drastisk åtgärd för att ändra på det.

– I dagsläget kanske du behöver vänta upp mot ibland 20 minuter, och ännu mer om du ska komma fram när många ringer, säger Swedbanks nya chef för Svensk bankverksamhet, Anna-Karin Laurell, till tidningen.

Banken är alltså högst medveten om problemet och gör nu en stor förändring för att råda bot på det.

Stor förändring

Swedbank har nu som målbild att kunna besvara 80 procent av alla samtal inom 3 minuter. Målet ska vara uppnått i slutet av 2025, enligt tidningen.

För att uppnå det målet kommer Swedbanks kontorsanställda också att besvara telefonsamtal.

Det kommer innebära att de 300 personer som idag svarar på kundsamtal kommer att fördubblas i antal, enligt banken.

Samtidigt innebär det dock att många bankkontor kommer att få begränsade öppettider och att möjligheten till spontana bankbesök kommer att begränsas ytterligare på vissa ställen, rapporterar GP. Vilka bankkontor det gäller är dock oklart.

Förutom missnöjet med långa väntetider har kunder alltså även varit missnöjda med Swedbanks AI-tjänster.

– Dessa driver i stort sett bara missnöje, eftersom de sällan löser kundens problem, kommenterade SKI i sin rapport 2024.

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Chokladtillverkare går i konkurs

2025 02 04

Chokladtillverkaren Choki AB går i konkurs.

På måndagen kommer ett nytt konkursbesked.

Den här gången är det chokladtillverkaren Choki - som bland annat låg bakom Huski-chokladen - som tvingas tacka för sig.

Det rapporterar Breakit.

Går i konkurs

Huski har uppmärksammats efter att ha nått sponsringsavtal med bland annat fotbollsklubben Hammarby, och har även synts på Formel 1-bilar.

Choki har dock kämpat med vad som beskrivs som “blygsamma intäkter” samtidigt som kostnaderna för sponsringsavtalen har varit stora.

År 2022 gjorde Choki enligt Breakit ett förlustresultat på 114 miljoner kronor.

“Avvecklar verksamheten”

Under våren 2024 gick dotterbolaget Choki Sweden AB i konkurs - och nu sker det samma med moderbolaget.

– Styrelsen har under verksamhetsåret arbetat med att avveckla verksamheten. Under denna process har flera konflikter uppstått med sponsorer och sponsoravtalet, framgår i ett dokument som Breakit fått tag på.

Enligt den senaste årsredovisningen gjorde Choki AB ett förlustresultat på 79 miljoner.

Konkurserna minskar

De senaste åren har präglats av många konkurser i en rad olika branscher.

En ny rapport från kreditinformationsföretaget UC visar dock att antalet företagskonkurser minskade med 19 procent i januari jämfört med samma period föregående år.

“Tecken på ljusning”

UC förklarar.

– Efter ett år av berg- och dalbana gällande företagskonkurser noteras nu tecken på ljusning. UC noterar en minskning av konkurser inom byggsektorn, där antalet konkurser minskade med 15 procent. 

– Inom detaljhandeln minskade konkurserna med 8 procent. Hotell- och restaurangbranschen visade också en minskning av konkurser med 18 procent.

– Det är glädjande att vi nu ser tecken på ljusning, men det är för tidigt att säga om vi har nått en brytpunkt, säger Vlasta Valan, Data scientist på UC.

Näringslivet hoppas på att ytterligare räntesänkningar från Riksbanken ska få fart på konjunkturen igen och att svenska konsumenter ska våga spendera mer pengar.

Foto: T. Bykovets

Text: Redaktionen