UPPGIFTER: Betydande förändring för användare av Swish
2023 12 08
Den som vill använda betalningsappen Swish för större betalningar kan behöva tänka om.
Mycket tyder på att det kommer att bli betydligt svårare att höja sin Swishgräns.
Detta eftersom antalet bedrägeriförsök via Swish har ökat markant.
Nu kan Sverige storbanker tvingas att agera och ändra sina rutiner för betalningsappen.
Det framhåller Hans Lindberg, som är vd på Svenska bankföreningen.
– Jag skulle gissa att vi får se mer åtstramning, att det blir svårare för bankkunderna att höja sina Swishbelopp. Det måste finnas mer trögheter än det finns i dag, säger han till SR Ekot.
Stämningsansökan mot Nordea
Hans Lindbergs nya bedömning presenteras endast en dag efter att Konsumentombudsmannen, KO, lämnat in en stämningsansökan mot Nordea med anledning av att en kund lurats att swisha över 100 000 kronor till en bedragare.
Nordeakunden John-Erik blev uppringd av en bedragare som påstod att han utsatts för id-kapning och att 100 000 kronor hade försvunnit från hans bankkonto.
Bedragaren hävdade att det enda sättet att få tillbaka pengarna var att göra en ”makuleringstransaktion” via Swish. Numret som angavs för Swish-överföringen visade sig dock kontrolleras av bedragaren. Pengarna gick därmed förlorade.
Nu ska KO pröva om mannen kan ha rätt till ersättning från Nordea.
– För att få John-Eriks sak prövad av domstol har KO beslutat att bevilja så kallat KO-biträde och där talan nu har väckts vid Stockholms tingsrätt, framhåller man i ett uttalande.
Ändrade villkor kunde stoppat bedragaren
Svenska bankföreningens Hans Lindberg anser att nya Swishrutiner för storbankerna skulle kunna förhindra bedrägerier som det som John-Erik utsattes för.
– Vid en transaktion på över 5 000 spänn borde bankerna reagera och kräva att kunden måste ta kontakt för att kunna genomföra betalningen, säger han till radion.
Fakta KO-biträde
- KO-biträde innebär att myndigheten går in som konsumentens ombud i en tvist mot ett företag och att staten står för rättegångskostnaderna om konsumenten skulle förlora målet.
- KO-biträde är en ovanlig åtgärd och något som myndigheten bara beviljar när ett fall är av stor principiell betydelse.
Källa: Konsumentverket
Foto: Swish
Text: Redaktionen