UPPGIFTER: Besked i dag – tidigarelägger kritiserat förslag

2023 10 12

Regeringen och SD har under eftermiddagen träffat övriga riksdagspartier, med anledning av den eskalerande våldsvågen i Sverige.

Under mötet har oppositionens partiledare fått en uppdaterad lägesbild av situationen i Sverige av polisen och andra berörda myndigheter.

Regeringen ska även ha presenterat sina förslag på åtgärder för att bekämpa den grova brottsligheten.

Oppositionssidan har i sin tur fått möjlighet att föra fram sina idéer.

Tidigarelägger flera förslag

Efter mötet har regeringen kallat till pressträff.

Statsminister Ulf Kristersson (M) deltar tillsammans med vice statsminister Ebba Busch (KD), arbetsmarknads- och integrationsminister Johan Pehrson (L) och justitieminister Gunnar Strömmer (M).

På pressträffen ger regeringen besked om att man kommer skynda på arbetet med flera lagförslag i kampen mot den grova brottsligheten.

Ett av lagförslagen som kommer att tidigareläggas är införandet av visitationszoner.

Införandet kommer att tidigareläggas med ungefär ett år.  

Ett system med visitations­zoner innebär att det blir möjligt att inrätta särskilda zoner där vissa tvångs­medel – såsom kropps­visitation och hus­rann­­sakan i fordon – får användas utan att det finns någon brotts­misstanke.

Polisiärt vistelseförbud

Även förslaget om polisiärt vistelseförbud ska genomföras ungefär ett halvår tidigare än planerat. 

Polisiärt vistelseförbud innebär att åklagare, på begäran av polisen, kan utfärda ett förbud mot att vistas i en viss zon i upp till ett år.

Förbudet kan utfärdas mot kriminella som exempelvis är involverade i gäng eller som säljer droger.

"Ökar tempot rejält"

– Regeringens mål är de nya lagstiftningarna ska träda i kraft i februari nästa år och i mars nästa år. Om ny lagstiftning ska komma på plats så kommer det krävas mycket av många inblandade. Självklart av regeringen som ökar tempot rejält, från utredning till lagrådsremiss till proposition, säger statsminister Ulf Kristersson och tillägger:

– Vi har i dag även bett riksdagens partier att medverka till en snabbare lagstiftning genom att påskynda själva riksdagsarbetet. Allt vi gör ska vara noga genomtänkt, men just nu råder fara i dröjsmål. Vi vill ha ny lagstiftning på plats snabbare än som tidigare var aviserat. 

Har kritiserats

Förslaget om att införa visitationszoner har kritiserats, både av oppositionen och experter.

– Visitationszoner innebär att du underförstått misstänkts för att du har en viss hudfärg, för att du bor i ett visst område, för att du har ett visst utseende. Du behöver inte längre vara misstänkt för brott för att visiteras. Det bryter mot alla rättsstatens principer, framhöll Miljöpartiets språkrör Märta Stenevi i en intervju med SvD under förra veckan.

Jacob Öberg, docent och universitetslektor i straffrätt vid Örebro universitet, menar att visitationszoner kan strida mot Europakonventionen.

– Det är högst tveksamt ur ett moraliskt perspektiv. Det finns också risk att polisens arbete skulle försvåras eftersom det kan uppstå misstankar om diskriminering och godtycklighet. Juridiskt kan det strida mot Europakonventionens artikel 8 om rätten till privatliv, sa han till DN i december.

Dansk polis är positiv 

Danmark har infört visitationszoner.

Torben Svarrer, biträdande enhetschef vid danska polisens nationella utredningsenhet, anser att metoden fungerar.

Polischefen har beskrivit visitationszoner som ett ”effektivt sätt att kyla ned en konflikt”.

– Framför allt är det spontana händelser ute på gatan vi försöker undvika. Vår känsla efter många års erfarenhet är att vi lyckas på den punkten, har Torben Svarrer sagt till DN.

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Banken går ut med varning till kunderna – om BankID

2024 04 28

En bank går nu ut och varnar sina kunder.

Bedrägerier är ett växande problem i dagens Sverige.

Nu går Svea Bank ut och varnar sina kunder, efter att bedrägeriförsöken ökat lavinartat.

Bedragarna använder sig inte bara av namnet Svea Bank, utan även av andra namn inom samma koncern.

– För närvarande ser vi en markant ökning av bedragare som ger sken av att företräda Svea Bank, Svea Inkasso eller annan Svea-klingande verksamhet, uppger bolaget.

”Var försiktig med BankID”

Rent specifikt handlar Svea Banks varning till kunderna om användningen av BankID.

– Var försiktig med ditt BankID, uppmanar bolaget.

Det är nämligen just med ”hjälp” av ditt BankID som bedragarna försöker komma åt dig.

Och dessa bedrägeriförsök har alltså ökat markant på senare tid.

Kontakta banken själv

Därför uppmanar Svea Bank sina kunder att inte låta sig luras.

Banken har inte för vana att kontakta folk och säga åt dem att starta sitt BankID.

– Starta och använd aldrig BankID på uppmaning av någon som kontaktat dig, råder banken.

Om man är osäker på om den som har hört av sig verkligen företräder banken, så råds man att själv kontakta banken.

– Avsluta samtalet och ring upp oss – tänk på att inte använda telefonens återuppringningsfunktion, uppmanar banken.

Mejl och sms

Man bör också vara försiktig i hanteringen av mejl och sms som skickas till en, då även dessa kan ha skickats från bedragare.

– Klicka aldrig på länkar i mejl eller sms om du inte är helt säker på avsändaren.

Det är också viktigt att anmäla alla misstänkta försök till bedrägeri.

– Polisanmäl alltid om du misstänker att du blivit utsatt för ett bedrägeriförsök, råder Svea Bank på sin hemsida.   

Även BankID varnar

Även BankID själva varnar för bedragare som hör av sig och till exempel utger sig för att vara kundsupport.

– Samtalet kan handla om att du är utsatt för bedrägeri eller att du av någon annan anledning behöver identifiera dig. Samtalet kan se ut som att det kommer från bankens telefonnummer fast det inte är sant, varnar BankID.

Även BankID uppmanar den som är osäker att avsluta samtalet och i stället själv kontakta sin bank.

Foto: BankID

Text: Redaktionen


Jula förbereder stor förändring – kunder påverkas direkt

2024 04 28

Ett helt nytt betalsätt kan snart bli verklighet i Julas varuhus.

Swish har under den senaste tiden presenterat möjligheten för företag att införa självskanningstjänster.

Intresset har enligt egen utsago varit stort, och flera aktörer har testat den nya betalmetoden.

Nu kommer uppgifter om att Jula kan vara på väg att införa betalsättet.

Det meddelar Swish i ett pressmeddelande.

Börjar i centrallagret

Jula kommer inledningsvis att prova självskanningen i centrallagret och på huvudkontoret, för att därefter ta det till varuhusen.

– Jula är ett företag som hela tiden vill utvecklas och utforska nya möjligheter för att göra erbjudandet ännu bättre för kunderna, säger Niklas Svensson, UX Design Lead på Jula.

– Det som är så fantastiskt med självskanning direkt i Swish-appen är att tröskeln till att komma i gång är så låg. Appen är redan installerad vilket gör det väldigt lätt för kunderna att våga testa.

“Är mycket roligt”

Swish framhåller att allt fler föredrar att kunna betala på egen hand direkt i mobilen.

– Det är så roligt att en stor handlare som Jula nu ska testa självskanning med Swish. Jula ser, precis som oss, ett stort värde i att låta kunderna sköta hela köpet i Sveriges största betalapp, som idag används av 8,5 miljoner användare, säger Simon Nilsson, Head of B2B på Swish.

Rapport visar

En ny rapport från Swish visar att självbetjäning blir allt mer populärt.

– Rapporten visar att användningen av alla typer av självbetjäningslösningar, i såväl matbutiker som sällanköpsbutiker, har ökat under det senaste året, framhåller Swish.

– Mest populära är självutcheckningsstationerna, som vuxit från 58 procent till 67 procent i användning. Även användningen av butiksappar eller webbsidor blir allt vanligare, från 22 procent i fjol till 27 procent i år.

Har debatterats länge

Vd Urban Höglund menar att rapporten ger ett efterlängtat klargörande.

– Hela fenomenet självbetjäning har länge debatterats inom handeln. Teknik som strulat har fått skeptiker att göra motstånd, och på andra sidan finns de som lovordat utvecklingen, säger han.

– Det vår rapport visar är att vi nu, svart på vitt, verkligen kan se effekterna av självbetjäningens införande, i form av fler köp, nöjdare kunder och högre snittkvitto.

Foto: Jula

Text: Redaktionen