UPPGIFTER: 51 ryssar dödade – Ukraina avfyrade amerikanska robotar

2022 07 27

Med hjälp av USA-levererade precisionsrobotar har Ukrainas armé gått till häftiga anfall mot Putins soldater.

Det handlar om de ryskockuperade delarna i sydöstra Ukraina och närmare bestämt regionen Kherson.

51 ryssar dödade

Tack vare avancerade amerikanska vapen har Ukraina lyckats slå ut den strategiskt viktiga bron som ryska armén använder för att förse de ryska trupperna i Kherson med förnödenheter, uppger ukrainska myndigheter

– Ukraina uppger även att man förstört en ammunitionscentral, artilleripjäser och annan militär utrustning, rapporterar AP.

51 ryska soldater skall ha dödats i attackerna. Ryssland har inte kommenterat uppgifterna.

Ryssarna måste lära sig simma

För Ukraina är det goda nyheter att man lyckats skjuta sönder bron som skadades i en attack redan förra veckan.

Efter attacken tvingades man stänga bron för lastbilstrafik och nu skall den 1400 meter långa Antonivskyibron vara helt utslagen.

Framgången ses som en viktig moralisk seger för Ukrainas Väpnade Styrkor.

– Ockupanterna bör lära sig att simma [över Dnieperfloden] eller lämna Kherson medan det fortfarande är möjligt, meddelar Ukrainas presidentrådgivare Mykhailo Podolyak.

I ukrainsk TV

– Det kanske inte ges en tredje varning, enigt Podolyak

President Zelensky har länge hoppats att de allt mer avancerade vapnen som strömmar in till Ukraina från Väst ska ge utdelning i kampen mot Rysslands diktator, hans armé och de många legoknektarna.

Framförallt amerikanska vapen och de långtgående Himars-missilerna har framhållits som effektiva.

– Kirurgiska attacker användes för att beskjuta bron, uppger Nataliya Gumenyuik, talesperson för Ukrainas armé till ukrainsk TV.

40 000 soldater

Himars-missilerna har inte bara längre räckvidd utan även bättre precision och snabbare fart än de sovjetiska Smercia, Uragan och Torandomissilerna som används av Ryssland och Ukraina.

President Zelensky hävdar nu att Ryssland förlorat nästan 40 000 soldater i kriget och att tiotusentals har skadats.

Uppgifterna har inte kunnat bekräftas.

Text: Redaktionen


Kunder rasar mot Swedbank – storbanken gör stor förändring

2025 02 05

Storbanken Swedbank genomför en stor förändring efter massivt missnöje från kunderna.

Det finns ett stort missnöje bland många av Swedbanks kunder.

Enligt Svenskt Kvalitetsindex mätningar är Swedbank Sveriges sämsta bank, baserat på kundnöjdhet.

Och nu genomför storbanken drastiska åtgärder för att kunderna ska bli mer nöjda.

Därför är kunder missnöjda

Swedbank rankades längs ned när det gäller kundnöjdhet i Svenskt Kvalitetsindex mätning 2024, vilket MarcusOscarsson.se tidigare har rapporterat om.

Missnöjet har bland annat gällt de digitala tjänsterna drivna av artificiell intelligens.

Men det finns också andra saker som kunderna är missnöjda med, exempelvis tillgängligheten.

Därför vidtar Swedbank nu en drastisk åtgärd för att förbättra sin service, rapporterar DI.

Banken storsatsar nu på att bli betydligt bättre på att svara i telefon.

Många kunder har varit missnöjda med långa väntetider när man ringer Swedbanks kundtjänst, och nu vidtar banken en drastisk åtgärd för att ändra på det.

– I dagsläget kanske du behöver vänta upp mot ibland 20 minuter, och ännu mer om du ska komma fram när många ringer, säger Swedbanks nya chef för Svensk bankverksamhet, Anna-Karin Laurell, till tidningen.

Banken är alltså högst medveten om problemet och gör nu en stor förändring för att råda bot på det.

Stor förändring

Swedbank har nu som målbild att kunna besvara 80 procent av alla samtal inom 3 minuter. Målet ska vara uppnått i slutet av 2025, enligt tidningen.

För att uppnå det målet kommer Swedbanks kontorsanställda också att besvara telefonsamtal.

Det kommer innebära att de 300 personer som idag svarar på kundsamtal kommer att fördubblas i antal, enligt banken.

Samtidigt innebär det dock att många bankkontor kommer att få begränsade öppettider och att möjligheten till spontana bankbesök kommer att begränsas ytterligare på vissa ställen, rapporterar GP. Vilka bankkontor det gäller är dock oklart.

Förutom missnöjet med långa väntetider har kunder alltså även varit missnöjda med Swedbanks AI-tjänster.

– Dessa driver i stort sett bara missnöje, eftersom de sällan löser kundens problem, kommenterade SKI i sin rapport 2024.

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Bekräftat: Enormt besked för Swish

2025 02 05

Betaltjänsten Swish kan titulera sig bäst i hela Sverige.

Och det är inte bara inom sin egen bransch som företaget har blivit något av en gigant i landet.

Swish har nämligen utsetts till Sveriges starkaste varumärke – för fjärde gången på lika många år. Utmärkelsen delas ut av det globala undersökningsföretaget Yougov.

Längre ned på listan finns klassiska jättar som Ikea, Volvo, Ica och Systembolaget.

Swish klår dem allihop – till och med Google.

– Det är otroligt roligt att kamma hem den här utmärkelsen för fjärde året i rad, säger Pär Ekroth, kommersiell chef på Swish, i en kommentar.

Används av 8,6 miljoner

Swish lanserades på marknaden 2012 som ett samarbete mellan Sveriges största banker.

Tio år senare passerades en milstolpe när företaget kunde bekräfta att över åtta miljoner svenska kunder använde tjänsten. Idag ligger motsvarande siffra på 8,6 miljoner.

Den numera solklara betaljätten har blivit en naturlig del i folks vardag och introducerat nya tjänster, erövrat fler marknadsandelar i e-handeln och fått en starkare roll inom självbetjäning i butik.

Det är några av faktorerna som bidragit till att Swish nu utsetts till landets starkaste varumärke.

– Våra användare är alltid i fokus, och vi jobbar ständigt för att hitta nya sätt att förenkla vardagen för dem ytterligare, säger Pär Ekroth.

LÄS MER: Swish aktiverar stor förändring

Öppnar för konkurrens

Trots succén och den till synes ohotade dominansen öppnade Riksbanken i slutet av förra året för större konkurrens.

Myndigheten gav då klartecken för att öppna betalningssystemet RIX-INST för fler typer av omedelbara betalningar. Ett system som tidigare enbart varit öppet för Swishbetalningar.

Kontentan är att bankkunder därmed skulle kunna byta ut Swish mot en annan lösning istället.

– Vi hoppas nu att de banker som anslutit sig tar tillfället akt och skapar tjänster för omedelbara betalningar som privatpersoner och företag efterfrågar, sade Christina Wejshammar, chef för avdelningar för betalningar på Riksbanken, i november.

Hela listan: Sveriges starkaste varumärken 2025

  1. Swish
  2. Ikea
  3. Volvo
  4. SVT Play
  5. Wasabröd
  6. Arla
  7. ICA
  8. Google
  9. Systembolaget
  10. Västerbottenost

Källa: Yougov

Foto: Swish

Text: Redaktionen