Unik skatt på gång – ska införas i Sverige och övriga världen

2025 04 11

Världens första globala utsläppsskatt någonsin ligger på bordet.

Det är FN:s sjöfartsorgan som är på väg att införa obligatoriska regler i arbetet med att fasa ut användningen av fossila bränslen inom den globala sjöfarten.

Internationella sjöfartsorganisationen, IMO, kommer nu i veckan att kalla till förhandlingar i London om saken, rapporterar CNBC News.

På agendan står bland annat åtgärder för att minska klimatpåverkan från världens sjöfart, som står för drygt tre procent av de globala koldioxidutsläppen.

"En total gamechanger"

Sara Edmonson är chef för globalt påverkansarbete i den australiska gruvgiganten Fortescue.

Hon kallar samtalen för “absolut historiska”.

– Jag tror att det skulle vara en total gamechanger. Ingen annan industri på global nivå har gjort ett åtagande av den här storleken.

– Och jag skulle hävda att de flesta länder inte har gjort det heller, säger Edmonson till CNBC.

"Ett av årtiondets största avtal"

Några av de förslag som ligger bordet gäller en global standard för marina bränslen.

Även en ekonomisk förhandling om en länge omdiskuterad koldioxidavgift, alternativt ett koldioxidkreditsystem, lär vänta.

Om planerna sätts i verket skulle de kunna utgöra ett av årtiondets största klimatavtal, erfar tv-kanalen.

Tullarna kan bli problem

Det finns emellertid faktorer som kan sätta käppar i hjulet för en ambitiös koldioxidskatt. 

Exempelvis skulle de amerikanska tullarna, ett globalt handelskrig och motvilja från enskilda FN-länder kunna bli problem.

– Det finns också många diskussioner kring avgiftsliknande strukturer, eftersom ordet “avgift” i mycket polariserade länder som USA, Australien och till och med i Kina, uppenbarligen kan vara mycket utmanande, säger Edmonson.

– Men jag tror att det finns riktigt bra diskussioner kring avgiftsliknande strukturer som i slutändan skulle ha en likvärdig effekt.

Östater som Fiji, Marshallöarna, Vanuatu, Barbados, Jamaica och Grenada tillhör några av de största förespråkarna för en global koldioxidskatt.

Brasilien, Kina och Saudiarabien är tre av de främsta kritikerna.

Foto: Pixabay

Text: Redaktionen


Kraftig varning för populärt färdmedel – fler behöver akutvård

2025 07 16

Allt fler unga skadas i olyckor på elsparkcykel.

Universitetssjukhuset i Linköping slår larm om en tydlig ökning av patienter efter olyckor med elsparkcyklar.

Enligt läkarchefen Maciej Wajda har antalet olyckor kopplade till elsparkcyklar ökat markant, särskilt under sommarmånaderna. Det handlar inte bara om lindriga skrubbsår.

– Vi ser allt från frakturer till skallskador. I vissa perioder kommer det in en till två skadade per dag, säger han till Corren.

Olyckorna drabbar inte bara de som kör – även fotgängare och cyklister råkar ut för kollisioner.

– Det är inte bara personer som själva har kört elsparkcykel som behöver akutvård, utan även människor som blivit påkörda eller kolliderat med någon, betonar Wajda.

Unga och berusade utgör majoriteten

Olycksstatistiken visar att det främst är unga mellan 15 och 25 år som hamnar på akuten. En bidragande orsak är berusning. Många har därför nedsatt omdöme när de ger sig ut på elsparkcykel sent på kvällen eller natten.

Sjukhuset efterlyser nu tydligare regler, förebyggande åtgärder och ökad medvetenhet för att minska antalet skador.

Regelverket för elsparkcykel

Enligt Transportstyrelsen räknas elsparkcyklar som cyklar så länge de inte går snabbare än 20 km/h och har en motoreffekt som inte överstiger 250 watt. I sådana fall gäller samma trafikregler som för vanliga cyklar.

I Sverige finns ingen lag som sätter en specifik åldersgräns för att köra elsparkcykel, men det rekommenderas att förare är minst 15 år gamla och har tillräcklig mognad samt förståelse för trafikregler.

Ny lag i Finland

I Finland har man tagit oron ett steg längre. Sedan den 17 juni 2025 gäller nya regler för elsparkcyklar. Nu måste man vara minst 15 år gammal för att köra elsparkcykel, oavsett om den är hyrd eller privatägd.

Den nya lagen, som undertecknats av Finlands president Alexander Stubb, inkluderar även en alkoholgräns på 0,5 promille – samma som för bilkörning.

Foto: S. Andrews

Text: Redaktionen


JUST NU: Hotar att dra sig ur – kalldusch för Putin

2025 07 16

En ryskledd försvarsorganisation kan snart bli en medlem fattigare.

En ryskledd militärallians kan snart bli mindre till antalet.

På onsdagen kommer besked om att Armenien hotar att dra sig ur CSTO – Collective Security Treaty Organization, eller Fördragsorganisationen för kollektiv säkerhet på svenska.

Hotet kommer direkt från Armeniens premiärminister Nikol Pashinyan, rapporterar den statliga ryska nyhetsbyrån TASS.

Hotar dra sig ur

Armeniens medlemskap i organisationen är för närvarande fruset.

Det är mer sannolikt att Armenien lämnar CSTO helt och hållet än att landet återupptar sitt medlemskap i organisationen, menar Pashinyan.

– Det är mer sannolikt att vi kommer att dra oss ur CSTO än att vi återgår till att vara medlem i denna organisation, säger han.

Zakharova missnöjd

Tidigare sade Pashinyan att Jerevan hade fryst deltagandet i CSTO:s arbete, eftersom det påstods skapa hot mot republikens suveränitet.

Det ryska utrikesministeriets taleskvinna Maria Zakharova säger att detta steg inte ökar säkerheten i republiken, och att det kommer att ta tid innan Jerevan återgår till fullvärdigt arbete i organisationen.

Pashinyan menar att försvarsblocket inte har stöttat Armenien tillräckligt.

Läs mer: Larm från Ryssland – 28 procent av en hel bransch kan gå under

Det är CSTO

Fördragsorganisationen för kollektiv säkerhet är en ryskledd militärallians som består av före detta sovjetrepubliker.

Ett avtal om kollektiv säkerhet skrevs av sex före detta sovjetrepubliker 1992 och 2002 bildades organisationen.

Som Nato

Samarbetet innebär bland annat rysk vapenexport till de andra medlemmarna och gemensamma övningar.

– Organisationen ses som en motsvarighet till Nato med ömsesidiga försvarsförpliktelser, förklarar Utrikespolitiska institutet.

– Förutom Ryssland är Armenien, Belarus, Kazakstan, Kirgizistan och Tadzjikistan medlemmar (Azerbajdzjan, Georgien och Uzbekistan är före detta medlemmar).

Läs mer: Putin har fått tungt besked – direkt från toppminister

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen