Ungern uppmanar Ukraina – sluta med attacker i Ryssland

2025 08 14

Ungerns utrikesminister fördömer en ukrainsk attack och kommer med en uppmaning till landet.

Ungern ses allmänt som det mest Kremlvänliga landet i EU och Nato.

Landet har konsekvent hindrat bistånd till Ukraina och sanktioner mot Ryssland under hela det fullskaliga kriget.

Nu uppmanar man Ukraina att sluta med attacker mot rysk energiinfrastruktur.

– Ungern är Ukrainas främsta elleverantör. Utan oss skulle landets energisäkerhet vara mycket instabil, skriver Ungerns utrikesminister Peter Szijjarto på plattformen X, rapporterar Kyiv Independent.

– Med tanke på detta är den ukrainska attacken mot oljeledningen Druzhba, som förser Ungern med olja och är avgörande för vår energisäkerhet, upprörande.

Stor leverantör

En stor del av Ukrainas importerade el kommer från Ungern.

Oljeledningen Druzhba är en av världens största oljeledningar.

Ungern är beroende av ledningen för det mesta av sin råolja.

Landet är, tillsammans med Slovakien, ett av de två återstående länderna i EU som fortfarande importerar rysk olja via Druzhba, enligt ett undantag från EU:s sanktioner.

”Äventyrar energiförsörjning”

Szijjarto anklagar Ukraina för att "äventyra Ungerns energiförsörjning".

Han uppmanar också Ukraina att upphöra med attackerna mot energiinfrastruktur som Ungern behöver.

– Budapest har inget med kriget att göra, framhåller han i inlägget.

Inte första gången

Det är inte första gången som Ungern har klagat på de ukrainska attackerna.

I mars påstod Ungern att en ukrainsk drönarattack mot Ryssland tillfälligt stoppade oljeimporten till landet.

Den kritiserade attacken, som riktades mot en oljepumpstation i Unecha, ägde rum den 13 augusti.

Attacken resulterade i skador, explosioner och en stor brand, uppger ukrainska myndigheter.

– Den ryska anläggningen betjänar två rörledningar med en sammanlagd årlig kapacitet på 60 miljoner ton och stöder också Rysslands försvarsindustri, enligt den ukrainska militären, rapporterar Kyiv Independent.

Foto: S. Radford

Text: Redaktionen


Biltemas besked – ska bygga nytt stort varuhus

2025 08 14

Biltema fortsätter att expandera.

På torsdagen ger kedjan besked om att de kommer att öppna ännu ett nytt varuhus.

Det nya varuhuset kommer att vara 7 200 kvadratmeter stort och etableras på Åland.

Det framhåller Biltema i ett pressmeddelande.

Bygger nytt

Biltema Real Estate Sweden AB har förvärvat samtliga aktier i Handelsplats Syd Ab och blir därigenom ägare till en tomt på 15 000 kvadratmeter inom affärsområdet Dalbo Retail Park på Åland. 

Förvärvet markerar starten på etableringen av ett Biltema-varuhus på Åland.

Öppnar 2027

På tomten planeras ett Biltema-varuhus på cirka 7 200 kvadratmeter.

Tillsammans med aktören på den angränsande östra tomten planeras cirka 300 nya parkeringsplatser.

Biltema Café är en "självklar del av varuhuset", med runt 200 sittplatser och "klassiker som Biltemakörv och köttbullar, allt till riktigt låga priser".

Projekteringen har dragit igång och målsättningen är att öppna varuhuset sommaren 2027.

Kedjan ämnar anlita lokala arkitekter och underleverantörer, och mellan 30 och 40 personer kommer att anställas när varuhuset står färdigbyggt.

“Stark identitet”

Adelina Voci, Head of Retail Nordic hos Biltema, kommenterar beskedet.

– Åland har en stark lokal identitet och ett engagerat näringsliv, säger Voci.

– Vi ser fram emot att bli en del av det och hoppas kunna skapa både arbetstillfällen och långsiktigt värde för det åländska samhället.

Har flest

Norge är det land med flest Biltema-varuhus.

De har 68 varuhus runt om i landet, jämfört med Sveriges 62, Danmarks 19 och Finlands 17.

Det första varuhuset öppnade upp dörrarna redan år 1983, och Biltema har sedan dess expanderat med ytterligare 67 butiker.

I de norska varuhusen arbetar idag cirka 1700 anställda.

Biltema Norges huvudkontor är beläget i samma byggnad som varuhuset i Jessheim, en bit utanför Oslo.

År 2002 öppnade det första Biltemavaruhuset i Danmark och i landet arbetar 600 anställda.

Finland fick sitt första Biltemavaruhus år 1985 och där arbetar 337 anställda.

Foto: Biltema

Text: Redaktionen


Flygbolag gör miljardvinster – utan att flyga

2025 08 14

Flera amerikanska flygjättar gör miljardvinster utan att behöva sälja biljetter.

Förra året redovisade USA:s fyra ledande flygbolag ett rörelseresultat på 14 miljarder dollar.

Men när det gällde att flyga passagerare gick alla bolagen med förlust.

Intäkterna kom istället från annat håll.

– Flygbolagen får intäkter från andra källor som exempelvis frakttjänster, men det som håller dem uppe är en omfattande lojalitetsverksamhet som binder samman konsumenter, flygbolag och kreditkortsutgivare, rapporterar The Economist.

Miljardvinster

Ett av de största flygbolagen i USA, Delta Air Lines, redovisade ett rörelseresultat på 2,1 miljarder för årets andra kvartal.

Begravd i de finansiella rapporterna hittar men en siffra som avslöjar hur bolaget kan gå med vinst, trots att flygverksamheten är en förlustaffär.

– Under årets andra kvartal skrev kreditkortsjätten American Express ut en check till Delta Air Lines på ungefär 2,1 miljarder dollar, vilket motsvarar flygbolagets totala rörelseresultat, uppger tidningen.

Lojalitetsprogram

Mönstret gäller inte bara Delta Air Lines.

USA:s största flygbolag, American Airlines, fick under samma period en utbetalning på 1,4 miljarder dollar av banken Citigroup.  

En annan bank, JPMorgan Chase, betalade ut runt 800 miljoner dollar till United Air Lines.

– Modellen är enkel. Flygbolagen säljer mil till kortutgivaren. Konsumenten tjänar mil genom att spendera och dessa mil kan lösas in mot resor, framhåller tidningen.

– Båda parterna gynnas. Banker och andra finansiella företag får lojala kunder, resenärer njuter av flygresor och förmåner och flygbolag säkrar en stadig ström av vinster.

Fördubblar intäkterna

Under de senaste åtta åren har både Delta Air Lines och American Air Lines mer än fördubblat intäkterna från kortutgivare.

Många flygbolag tilldelar nu lojalitetsstatus baserat på hur mycket kunderna spenderar med sina kreditkort, snarare än hur ofta de flyger.

– Idag kan en kund nå American Airlines högsta lojalitetsnivå utan att någonsin ha klivit på ett flygplan, uppger tidningen.

Foto: VOO-QQQ

Text: Redaktionen