Undvik 60 procent av alla sjukdomar – läkarens supertips

2024 11 01

En känd läkare menar att man kan undvika 60 procent av alla sjukdomar genom att göra en specifik förändring i sin livsstil.

Väldigt många sjukdomar är kopplade till den mat vi stoppar i oss.

Den kände läkaren och BBC-profilen Chris Van Tulleken menar dock att vi kan undvika hela 60 procent av dessa sjukdomar – genom att göra en specifik förändring i våra matvanor, rapporterar Mirror.

Genom att lägga om vår diet kan vi undvika alltifrån hjärtsjukdomar, olika cancersjukdomar, tarm- och leversjukdomar – till depression och demens, menar Van Tulleken.

Många har skadliga matvanor

Den kände BBC-doktorn menar att ultraprocessed mat ligger bakom en enormt stor andel av alla våra sjukdomar.

Det är ett stort problem eftersom väldigt många idag äter otroligt mycket ultraprocessad mat, menar han.

– I Storbritannien kommer 80 procent av kalorierna för en av fem personer från ultraprocessad mat, säger Chris Van Tulleken, enligt tidningen.

Ultraprocessad mat är industriellt framställda matprodukter som har bearbetats mycket.

Ett annat sätt att beskriva det är att det är mat som innehåller ingredienser som man inte själv skulle använda om man lagar mat ”från grunden” hemma.

Är beroendeframkallande

Ultraprocessad mat är också gjord för att vara beroendeframkallande, ungefär som nikotin, menar Van Tulleken.

Han framhåller att dålig diet har gått om tobak och blivit den vanligaste anledningen till att människor dör i förtid, rapporterar tidningen.

Dåliga matvanor är extra vanligt bland fattiga människor och lägre samhällsklasser, menar Van Tulleken, som därför anser att man också kan bekämpa sjukdomar och ohälsa genom att bekämpa fattigdom.

Men hur ska man då lägga om sin kost för att undvika den långa rad av sjukdomar som är kopplade till dåliga matvanor?

Dieten som är att föredra

Enligt Van Tulleken bör man försöka att undvika ultraprocessad mat helt och hållet.

Som alternativ lyfter han fram de traditionella dieter som finns i regioner som Östasien, Sydasien och Arktis, enligt tidningen. Dessa dieter är kopplade till betydligt bättre hälsa.

Han framhåller också Medelhavsdieten som ett väldigt nyttigt alternativ.

Medelhavsdieten innehåller mycket grönsaker, nötter och vegetabiliska fetter från exempelvis olivolja, samt måttliga portioner av magra proteiner från till exempel fisk eller kyckling.

Medelhavsdiet leder bland annat till viktminskning, minskad risk för hjärtinfarkt eller stroke, sänkt blodtryck och lägre risk för att drabbas av vissa cancerformer, rapporterar tidningen.

Foto: O Marketing

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Ryanair får fel om handbagage: “Enorm seger för alla resenärer”

2025 05 17

En spansk domstol ger Ryanair fel i en fråga om handbagage.

En spansk flygresenär kommer att ersättas för kostnader för handbagage som debiterats vid fem flygningar med Ryanair mellan 2019 och 2024.

Detta efter att en domstol i Salamanca bedömt att packningen inte får medföra ytterligare utgifter.

Den nya domen grundas i ett beslut från 2014, där en av EU:s högsta domstolar slagit fast att handbagage “i princip måste betraktas som en oumbärlig del av passagerartransporten, och därför inte kan bli föremål för ett pristillägg”, rapporterar Daily Mail.

Eftersom den spanska domstolen går efter EU-praxis talar mycket för att beslutet kan komma att gälla även för resenärer inom andra EU-länder framöver.

Tvingades betala 1050 kr extra 

Fallet är bara det senaste av många i en långdragen kamp i Spanien, där lagstiftare stångas med de lågprisflygbolag som transporterar miljontals turister från hela Europa till semestermål i landet varje år, rapporterar tidningen.

Så sent som i oktober bötfälldes Ryanair, och ålades även att betala advokatkostnader åt två resenärer som inte hade räknat med den extra kostnaden för handbagage när de köpte sina biljetter.

Detta efter att Ryanair debiterat resenärerna ytterligare 96 euro, cirka 1050 kronor, vid incheckningen för “handbagage”.

Läs mer: Ryanair ryter till – passagerare tvingas böta över 35 000

“En enorm seger för resenärer överallt”

Advokaten Isaac Guijarro, som företrädde de passagerare som fick rätt mot Ryanair, underströk efteråt vikten av beslutet.

– Det är en enorm seger för resenärer överallt, sade Guijarro.

Ryanair uppger å sin sida via en talesperson att flygbolagets policy är “helt förenlig” med gällande EU-lagstiftning.

– Ryanair tillåter varje passagerare att ta med sig en generös (40 x 25 x 20 cm) personlig väska ombord som en del av grundpriset, med möjlighet att lägga till extra väskor mot en valfri avgift om de så önskar. Denna policy främjar både låga priser och konsumenternas valfrihet, och är helt förenlig med EU-lagstiftningen, heter det i uttalandet.

Läs också: Charterresorna hotade i sommar – flera flygningar kan påverkas

Foto:  S. Lingyan samt Ryanair (pressfoto)

Text: Redaktionen