Ullared måste ersätta upprörd kund – ”helt klart anmärkningsvärt”

2024 04 30

Varuhuset Gekås i Ullared har förlorat en uppmärksammad tvist med en kund.

Det var förra året som en Halmstadbo köpte ett bord från Gekås, men kort efter klagade på sex stycken märken som kunden menade fanns vid leveransen.

Gekås höll inte med. 

Märkena ansågs av varuhuset vara brännmärken som uppstått efter att solen strålat mot glas som bränt hål på bordet, vilket även bruksanvisningen varnar för.

Efter att Gekås därför inte ville ersätta bordet anmäldes man av kunden till Allmänna reklamationsnämnden. 

Och där gick nämnden emot jättevaruhuset, rapporterar Hallandsposten.

Vi har ju utgått ifrån vår bedömning och var ganska säkra på att vi hade rätt, men Arn håller inte med om det, säger Gekås vd Patrik Levin till tidningen.

Säljarens ansvar i två år

I och med att Arn gav kunden rätt har Gekås indirekt tvingats leverera ett nytt bord för att inte riskera att hamna på den så kallade svarta listan.

Enligt nämnden ansvarar säljaren för fel som fanns vid avlämnandet, även om felet visar sig först senare.

– Visar sig ett fel inom två år från leveransen ska felet dock anses ha funnits vid leveransen om inte säljaren bevisar motsatsen eller varans eller felets art motsäger att felet fanns vid leveransen, står det i Arns belsut.

"Helt klart anmärkningsvärt"

Patrik Levin understryker att man vill tillmötesgå sina kunder.

Men han säger samtidigt att två år är väldigt lång tid och ifrågasätter hur Gekås så långt efteråt ska kunna visa att en vara var hel vid försäljningen, oavsett om det gäller exempelvis en tröja eller i det här fallet ett bord.

– Det är anmärkningsvärt, helt klart, säger Patrik Levin.

Alternativ till domstol

Allmänna reklamationsnämnden är en myndighet som avgör tvister när en kund och ett företag inte kan komma överens om en lösning själva.

Vi erbjuder ett alternativ till att få sin tvist prövad i domstol. Vi gör ingen egen utredning av vad som hänt i ärendet utan det är upp till parterna att skicka in den bevisning som nämnden ska ta ställning till, förklarar nämnden sitt uppdrag.

Ett beslut från Arn är en rekommendation och därmed inte bindande, men ytterst få väljer att inte gå på myndighetens linje eftersom man riskerar att hamna på Råd & Röns ökända "svarta lista".

Foto: Jesper Molin

Text: Redaktionen


Systembolaget går ut med meddelande till alla kunder

2024 12 08

Systembolaget riktar en uppmaning inför julhandeln.

Det är mindre än en månad kvar till julafton.

Många är ute och köper julklappar och julgranar - och vissa planerar även att göra inköp från Systembolaget inför jul.

Systembolaget passar därmed på att rikta ett meddelande till alla kunder som vill få hem sin alkohol i tid.

“Tänk på detta”

Systembolaget meddelar att eftersom trycket blir högre framåt jul så är det en bra idé att vara ute i tid.

Detta i synnerhet med tanke på att det är många röda dagar mitt i veckan.

– Inför jul och nyår: I år infaller många röda dagar mitt i veckan så det blir färre leveransdagar. Tänk på att beställa i god tid om du önskar leverans innan jul, framhåller Systembolaget i ett meddelande via deras webbsida.

Så lyder öppettiderna

Av intresse kan även Systembolagets öppettider vara inför jul och nyår.

Så här lyder öppettiderna:

Fredag 20 december: Ordinarie öppettid

Lördag 21 december: Alla butiker öppet till 15:00

Söndag 22 december: Stängt

Måndag 23 december: Alla butiker öppet till minst 19:00

Tisdag 24 december (julafton): Stängt

Onsdag 25 december (juldagen): Stängt

Torsdag 26 december (annandag jul): Stängt

Öppettider nyår

Och här är öppettiderna inför nyår:

Fredag 27 december: Alla butiker öppet till minst 19:00

Lördag 28 december: Alla butiker öppet till 15:00

Söndag 29 december: Stängt

Måndag 30 december: Alla butiker öppet till minst 19:00

Tisdag 31 december (nyårsafton): Alla butiker öppet till 15:00

Onsdag 1 januari (nyårsdagen): Stängt

Produkt med Coca Cola

I dagarna har Coca Cola släppt en produkt hos Systembolaget.

Det rör sig om klassikern Jack Daniel´s och Coca Cola som nu går att köpa direkt på Systembolaget. 

Systembolaget beskriver den som “kryddig, söt smak med tydlig karaktär av cola, inslag av vanilj, kanel, smörkola och whiskey”.

Produkten som nu finns att köpa direkt i Sverige kostar 24 kronor och är femprocentig.

Den ingår i Systemets fasta sortiment och går att köpa i hela landet. 

Det kan du läsa mer om genom att klicka här

Foto: Systembolaget

Text: Redaktionen


Flera populära chokladsorter stoppas

2024 12 07

Flera omtyckta sorters choklad stoppas från försäljning.

Det handlar bland annat om chokladkakor från Marabou, som med sina klassiska gula omslag är Sveriges kanske mest populära chokladkakor.

Nu tvingas ägaren Mondelez International stoppa och återkalla en av de mest omtyckta Marabouchokladerna.

Populär smak återkallas

Det handlar om Marabou Apelsinkrokant 200 gram.

Chokladkakor av den sorten, med vissa bestämda batchnummer och bäst före-datum, återkallas.

– Mondelēz har utrett ärendet och anledningen till återkallelsen är att ett mindre antal förpackningar av produkten kan innehålla gummi till följd av ett maskinproblem på tillverkningslinjen i fabriken, uppger företaget i ett uttalande.

Återkallandet avser Marabou Apelsinkrokant 200 g med batchnummer OUV0243321 och bäst före-datum 14.06.2025.

Uppmaning till konsumenter

Återkallelsen sker av säkerhetsskäl, enligt företaget.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt för eventuella besvär.

Nu uppmanas konsumenter som redan har köpt den aktuella produkten att returnera den.

– Konsumenter som har köpt Marabou Apelsinkrokant 200g med angivet utgångsdatum och batchnummer ombeds därmed returnera produkten till butiken där de köpt den för återbetalning, alternativt kontakta Mondelēz kundtjänst, meddelar företaget.

Kritik – på grund av Rysslandkoppling

Inga andra produkter påverkas av Marabous återkallelse.

Marabou är ett mycket populärt chokladmärke, men på senare tid har ägaren Mondelēz fått kritik för att företaget väljer att ha kvar sin verksamhet i Ryssland trots Putins invasion av Ukraina.

Företaget har försvaret sig med att säga att aktieägarna inte trycker på för att företaget ska lämna Ryssland.

– Nähäpp, då är det tydligen upp till oss konsumenter att fortsätta säga ifrån, och hitta alternativ till Aladdin och andra Marabouprodukter, skrev DN:s ledarskribent Erik Helmerson i en kritisk artikel tidigare i veckan.

Lidl återkallar chokladkalender

Marabou är inte det enda företaget som har tvingats återkalla en chokladprodukt på fredagen.

I eftermiddags meddelade Lidl att man återkallar sin chokladkalender på grund av smakavvikelser.

Det rör sig om en chokladkalender med tre olika motiv som återkallas för att den inte lever upp till Lidls kvalitetskrav, enligt företaget.

– Samtliga berörda produkter är bortplockade ur butik och vi uppmanar alla kunder som köpt varan att inte konsumera produkten, utan i stället returnera den till närmaste Lidl-butik, meddelar företaget.

– Kunderna får pengarna tillbaka, även utan uppvisande av kassakvitto. Produkten har sålts i Lidl Sveriges butiker, tillägger man.

Återkallelsen gäller chokladkalendrar med förpackningsstorlek 75g från leverantören Millano sp.z o.o.S.K.A. Den avser alla chokladkalendrar oavsett bäst före-datum.

Foto: Tetiana Bykovets

Text: Redaktionen