UKRAINA: Zelensky vädjar till väst

2023 03 25

Ukrainas president menar att mer vapen behövs.

Den ukrainska presidenten Volodymyr Zelensky menar att Ukrainas motoffensiv inte kan inledas ännu.

Västvärlden behöver skicka mer vapen för att möjliggöra det.

I en intervju med en japansk tidning framhåller han att situationen i de östra delarna av landet inte är bra, uppger BBC.

– Vi väntar på att ammunition ska anlända från våra partners, säger Zelensky.

“Kan inte vänta”

Ukrainska tjänstemän har tidigare indikerat att en motoffensiv kan vara på gång.

Dock menar Zelensky att mer militärt stöd krävs för att det ska vara möjligt.

– Vi kan inte börja än, vi kan inte skicka våra modiga soldater till frontlinjen utan stridsvagnar, artilleri och långdistansraketer. Om du har den politiska viljan kan du hitta ett sätt att hjälpa oss. Vi är i krig och kan inte vänta, säger han.

Förlorat momentum

Analytiker hos den amerikanska tankesmedjan Institute for the Study of War menar att en motoffensiv kan ske snart.

Institutet menar att den ryska våroffensiven förlorat momentum.

– Ukraina är därför väl positionerat för att återta initiativet och inleda motoffensiver inom kritiska sektorer i den nuvarande frontlinjen, förklarar ISW.

Två dödade

Sent på lördagen dödades två personer i Donetsk-regionen efter ryska attacker.

En man dödades i staden Chasiv Yar och en kvinna i Toresk.

Detta efter att tre personer omkom under natten på grund av en missilattack mot Kostantynivka.

Är på gränsen

Omkring 10 000 civila ukrainare har “drivits till gränsen av deras existens” i Bachmut, uppger Röda Korset.

Hårda strider har ägt rum i staden under en längre tid då ryska styrkor försökt ta över.

– Baserat på vår förståelse finns det flera tusentals invånare som fortfarande bor i Bachmut, och om vi pratar om samhällena runt omkring skulle siffrorna komma närmare flera tusen, möjligen cirka 10 000, säger Umar Khan vid Röda Korset.

De boende i regionen lever under mycket dåliga förutsättningar och tvingas fly attacker dagligen, uppger CNN.

Foto: Volodymyr Zelensky

Text: Redaktionen


Resebolag erbjuder gratis utlandsresor – på ett villkor

2024 03 18

Svenska resenärer erbjuds att åka utomlands helt kostnadsfritt lagom till påsk.

Allt fler svenskar väljer att åka utomlands på semester.

Trots tuffa ekonomiska tider fylls återigen flyg, bussar, bilar och båtar med utlandsbesökare och turistbranschen både i Sverige och andra länder har därför kunnat börja repa sig efter massiva tapp i samband med pandemin och efterföljande finansiella smällar.

Rusning till grannlandet

Många väljer dock att inte åka så långt.

Faktum är att en stor rusning har skett till ett av Sveriges närmsta grannländer – Danmark.

Bara hittills under 2024 har exempelvis bokningarna på rese- och rederibolaget Stena Line ökat med 25 procent.

– Vi ser en tydlig trend att våra svenska kunder återigen väljer att resa till Danmark, vilket är en positiv utveckling efter ett år med osäkerhet kring höga räntor och hushållsekonomin i stort, säger Ulf Staaff, Travel Commercial Manager på Stena Line.

– Våra bokningssiffror pekar på att svenskarna trots detta väljer att resa och semestra och Danmark är ett populärt resmål.

Åk gratis på ett villkor

För att svara på den tydliga bokningstrenden går nu just Stena Line ut med ett särskilt erbjudande i påsk till alla sina svenska kunder.

Man får nämligen lov att åka gratis till Danmark.

Det sker dock på ett villkor, framhåller Stena Line.

– Under påskdagen reser de som klär ut sig till påskkärringar, påskharar och allt som hör påsken till, gratis från Göteborg till Fredrikshamn. 

"Invaderar "Sverige

Det är inte bara svenskar som reser utomlands i större utsträckning.

Samma trend ses från Danmark till Sverige – bland annat för att “invadera” de svenska skidorterna.

– Trenden att resenärer bokar närmre avresedatum är ett fenomen som vi ser i resebranschen i stort, säger Ulf Staaff.

– Vi tror att detta återspeglar en övergång till mer spontan reseplanering och en förväntan om att fynda bra erbjudanden även i sista minuten. Samtidigt gör detta det svårare för oss att förutse bokningsmönster och resultat, men vårt uppdrag är att ligga i framkant när det gäller att erbjuda flexibla alternativ som passar den moderna resenärens köpbeteende.

Erbjudandet om att resa gratis till Danmark gäller alla avgångar söndagen den 31 mars så långt platserna räcker.

Foto: A. Steels

Text: Redaktionen


Tydligt besked till alla som kör bensin- och dieselbil

2024 03 18

Det klimatpolitiska ramverk som regeringen antagit inbegriper etappmål som ska nås mellan 2030 och 2045.

Senast 2030 ska växthusgasutsläppen vara minst 63 procent lägre än 1990, enligt ett av etappmålen.

Om Sverige inte klarar av målsättningen blir det EU-böter.

I nuläget ser det tufft ut. Utsläppen bedöms öka med 5,9–9,8 miljoner ton koldioxidekvivalenter till 2030, enligt regeringens höstbudget.

Klimatminister Romina Pourmokhtari (L) är dock inte orolig. Det framhåller hon i en intervju med GP.

Pourmokhtari är övertygad om att Sverige kommer klara målet och pekar ut tre avgörande faktorer för det:

- Återställande av våtmarker

- Utsläppshandel

- Elektrifieringen

”Parantes i historien”

Elektrifieringen benämner klimatministern som ”mest avgörande”.

I intervjun vänder hon sig direkt till alla som kör fordon med förbränningsmotor, till exempel bensin- och dieselbilar.

– Förbränningsmotorn är en parentes i historien och det måste alla förstå, säger Pourmokhtari  till GP.

Svaret på kärnkraftsfrågan

Det krävs en större elproduktion än i dag för att kunna genomföra den omfattande elektrifieringen av samhället som regeringen planerar.

Regeringen vill i synnerhet satsa på ny kärnkraft för att klara omställningen.

När det första kärnkraftverket kan vara på plats kan Romina Pourmokhtari inte ge besked om. 

– Det beror på när de som vill bygga kärnkraft känner att nu går det att bygga kärnkraft, säger hon till tidningen.

Ska fasas ut 2030

Enligt EU:s klimatpaket Fit for 55, som Sverige måste förhålla sig till, ska fossila bränslen fasas ut till 2030.

För att uppnå detta vill regeringen elektrifiera transportsektorn.

Under 2024 har flera myndigheter fått i uppdrag att ”snabba på” processen. Regeringen har gett olika aktörer olika uppdrag:

- Transportstyrelsen ska vidta åtgärder för att underlätta för certifiering av nya lösningar kopplade till elektrifierad sjöfart med fokus på konvertering av fartyg till eldrift.

- Trafikanalys ska ta fram ett kunskapsunderlag om en storskalig elektrifiering av transportsektorn. Kunskapsunderlaget ska bland annat omfatta en kartläggning av konsekvenser för till exempel markanvändning, elnät och beredskap - både lokalt, regionalt och nationellt. 

- Boverket ska identifiera kommuner som genom bland annat samhällsplanering skapar förutsättningar för elektrifiering av sjöfart, inklusive kollektivtrafik, och redovisa goda exempel på hur det kan genomföras.

- Energimarknadsinspektionen ska utreda och ta fram en metod för att hantera och använda nätutvecklingsplaner i energiplaneringssyfte, bland annat för att kunna möjliggöra för en skyndsam elektrifiering av alla trafikslag. 

- Statens energimyndighet ska redovisa hur myndigheten avser att bygga upp och utveckla den nationella samordningen för laddinfrastruktur.

- Länsstyrelserna ska vidta åtgärder för att främja utbyggnaden av hemmaladdning för elfordon för hushåll i flerfamiljshus.     

Foto: Elima Mwinyipembe Regeringskansliet

Text: Redaktionen