TYSKLAND: Agerar för att minska asylströmmen

2023 09 27

Antalet asylsökande till Tyskland har ökat med 78 procent under 2023.

Den kraftiga ökningen har fortsatt under augusti och nu agerar Regeringen Scholz för att hejda utvecklingen.

Pressas i opinionsmätningar

– Om vi inte lyckas bättre med att skydda de externa gränserna så är EU:s öppna gränser hotade.

Det säger Tysklands socialdemokratiska inrikesminister Nancy Faeser till Reuters.

Tysklands S-MP-Liberal-regering är under press i opinionsmätningarna och regeringen inför nu nya åtgärder för att minska asylinvandringen.

Smugglare flyr undan

Tyskland kommer att införa gränskontroller mot två av sina grannländer denna vecka:

- Polen

- Tjeckien

Tyska regeringen upprörs över tillströmningen av illegala migranter över Medelhavet varav många sedan söker sig vidare till just Tyskland.

– Vi vill motverka undflyende manövrar av smugglare.

– Genom flexibla och mobila kontroller som byter plats, säger inrikesministern.

Polen och Tjeckien

Åtgärderna ska ske i samverkan med Polen och Tjeckien framhåller den tyska regeringen.

Migrantströmmen från Ungern in i Slovakien har ökat påtagligt och det finns misstanke om att det finns partipolitiska orsaker bakom den plötsliga ökningen.

Slovakien har val på lördag och den ryssvänliga och högerextrema kandidaten Roberto Fico kan gynnas av ökat fokus på migrantfrågan, enligt bedömare.

En av de främsta tillströmningarna sker via båtar över Medelhavet som når Italien.

Delstatsval i Tyskland

Flera delstatsval väntar i Tyskland med start i Hessen och Bayern den 8 oktober och högerextrema Alternativ för Tyskland väntas nå betydande framgångar.

Utöver den ordinarie migrantströmmen har Tyskland även tagit emot omkring 1 miljoner flyktingar från Ukraina.

– Bayerns konservativa ledare Markus Soeder föreslår ett maxtak på asylsökande på 200 000 årligen.

Det uppger Reuters.

Tysklands S-ledda regering har dock avvisat förslaget.

Sydeuropas gränser

Polens regering vill se stramare hantering av migrationen kring Medelhavet.

– Det är nödvändigt att stärka Europas södra gränser.

– Uppgiften att sluta gränserna i Sydeuropa måste lösas.

Det säger polska regeringens talesperson Pirot Muller.

Foto: N. Braun

Text: Redaktionen


19 dec 2025

Norwegian sätter in direktflyg – ingen konkurrent vill flyga dit

2025 12 20

Norwegian satsar på en ny direktlinje under 2026.

Flygbolaget kommer i juni 2026 inviga den nya linjen som kommer trafikeras två gånger i veckan.

– Den 27 juni 2026 inviger Norwegian sin första direktlinje mellan Köpenhamn och Tbilisi, uppger Norwegian.

– Det är första gången Georgiens huvudstad får direktflyg från Norden – ett steg som väntas underlätta resandet för både turister och affärsresenärer.

Välkomnas av Georgien

Beskedet välkomnas i Georgien som tror att den nya direktlinjen kommer bli värdefull för båda länderna.

– Den här nya rutten representerar ett viktigt steg i att stärka Georgiens förbindelser med norra Europa och skapa fler möjligheter till kulturutbyte, växande turism och affärssamarbeten, säger chefen för Georgiens nationella turistorganisation, Maia Omiadze, i ett uttalande.

Restiden halveras

I dagsläget kräver resor från Skandinavien till Georgiens huvudstad minst ett byte och restiden blir därav oftast uppemot elva timmar.

Med den nya linjen kortas tiden ner ordentligt, då flyget endast kommer ta omkring 4,5 timmar.

– Vi ser fram emot att välkomna fler turister från Danmark och södra Sverige för att upptäcka Georgiens mångsidiga upplevelser, rika historia och varma gästfrihet – där tiden står stilla, säger Maia Omiadze.

LÄS OCKSÅ: BEKRÄFTAT: Här är årets smartaste bilköp

Georgien

Georgien ligger på gränsen mellan Europa och Asien.

Landet har en kuststräcka vid Svarta havet men sträcker sig också högt upp i Kaukasusbergen.

Sidenvägen passerar landet och regionen har därför varit en mötesplats för världens civilisationer under historien.

Gränsar mot Ryssland

I norr gränsar Georgien till Ryssland.

Söder om landet ligger Armenien och Turkiet och Azerbajdzjan ligger österut.

– Georgien har identifierat de skandinaviska länderna som en av de viktigaste marknaderna i processen att utveckla flyg- och turismsektorerna, uppger Norwegian.

– Norwegians direktlinje möjliggör både affärs- och fritidsresor från Nordeuropa, vilket kommer att bredda Georgiens synlighet i en region där direkt tillgång fram till nu har varit begränsad.

LÄS OCKSÅ: Helt unik fabrik ska byggas i Sverige – ska stå färdig 2028

Foto: Norwegian

Text: Redaktionen


Chocken: tysk storstad nära konkurs

2025 12 19

Pengarna är slut och enorma besparingar krävs.

Stuttgart står på randen till konkurs.

Nu går den tyska storstaden ut med en drastisk varning.

– Utgifterna överstiger intäkterna. Mot denna bakgrund är nya skulder oundvikliga från och med 2026, eftersom brådskande investeringar enbart kan finansieras genom lån, framhåller Stuttgart stad enligt tyska tidningen Bild.

"Bilens huvudstad"

Stuttgart, med drygt 600 000 invånare, beskrivs ofta som “bilens huvudstad”. Här började Karl Benz och Gottlieb Daimler utveckla världens första fungerande bilar i slutet av 1800-talet.

Både Mercedes-Benz och Proche har sitt hjärta i staden, vilket gör platsen unik. Ingen annan stad har två stå inflytesrika bilmärken med rötterna så nära.

Dessutom är Stuttgart även centrum för avancerad ingenjörskonst, forskning och innovation och ett enormt nätverk av underleverantörer inom fordonsindustrin.

Men nu har de kommunala skatteintäkterna från företag minskat kraftigt, till följd av att bilbranschen är i kris.

Vill låna 2,4 miljarder euro

Bild beskriver Stuttgart som “nästan bankrutt”.

– Stadens beräknade likviditet vid slutet av 2025 ligger under noll, konstaterar också staden i ett officiellt uttalande.

Mellan 2026 och 2030 väntas det årliga budgetunderskottet ligga på flera hundra miljoner euro. Stuttgart vill därför ha totalt 2,4 miljarder euro i lån till just 2030 för att kunna finansiera nödvändiga investeringar.

LÄS MER: Helt unik fabrik ska byggas i Sverige – ska stå färdig 2028

Stänger bilfabrik

Bilkrisen i Tyskland visar sig även på andra håll i landet.

Tidigare i veckan meddelade giganten Volkswagen att man för första gången någonsin stänger en fabrik på tysk mark.

Det är biljättens fabrik i Dresden som efter 20 år kommer att tillverka sin sista bil, rapporterar Financial Times.

Volkswagen har tidigare behövt pausa produktionen i vissa fabriker i Tyskland, exempelvis i Zwickau och Emden. Anledningen har varit svag efterfrågan på några elbilsmodeller.

LÄS MER: Raseri mot storkedja – julpyntet var “stötande”

Foto: C. Lue

Text: Redaktionen