Tysk turist har dödats i hajattack

2024 09 17

En tysk turist har dödats i en hajattack på Kanarieöarna.

Den tragiska händelsen inträffade på måndagen.

En tysk kvinna har dött efter att ha blivit biten av en haj i samband med att hon seglade, rapporterar nyhetsbyrån AFP.

Kvinnan befann sig i en katamaran och seglade sydväst om Kanarieöarna när attacken ägde rum.

Fick ben avbitet

Kvinnan, som var i 30-årsåldern, fick ett ben avbitet i samband med attacken.

Hon hämtades upp av en spansk räddningshelikopter.

I samband med transporten drabbades hon dock av en hjärtattack som gjorde att hon avled, enligt den spanska kustbevakningen.

Andra båtar larmades

Den spanska räddningstjänsten larmades klockan 12.55 lokal tid på måndagen.

En helikopter skickades ut, och man tog även kontakt med den marockanska kustbevakningen. Båtar som fanns i närheten av katamaranen larmades också, enligt tyska Bild.

Det var dock inte förrän vid 18-tiden på kvällen som kvinnan togs ombord på helikoptern, uppger nyhetsbyrån.

Hon skulle då transporteras till sjukhus i Las Palmes, men avled alltså i samband med transporten.

Katamaranen uppges ha avrest från hamnen i Las Palmes den 14 september, och färdades söderut när hajattacken inträffade under måndagen.

Några övriga detaljer om attacken är dock inte kända.

Hajattacker ovanliga

Att hajar attackerar människor är väldigt ovanligt.

Ibland inträffar det dock tragedier där människor skadas allvarligt eller dödas av hajar.

MarcusOscarsson.se rapporterade tidigare i somras om att en pojke hade dödats i en hajattack i samband med att han var ute och fiskade.

Den attacken ägde rum på Jamaica.

Den 16-åriga pojken fick sitt huvud avhugget av en haj, och hans döda kropp hittades en dag senare.

I samband med den tragedin rapporterade International Shark Attack File i Florida att det sammanlagt hade skett 69 bekräftade och ”oprovocerade” hajattacker världen över det senaste året, och att dessa har resulterat i 14 dödsfall.

Och nu har alltså ännu en människa, en tysk kvinna i 30-årsåldern, fått sätta livet till efter att ha blivit attackerad av en haj.

Foto: G Schömbs

Text: Redaktionen


Nya regler vid årsskiftet – ett nytt avfall ska sorteras

2024 11 20

Den 1 januari 2025 träder nya regler om sopsortering i kraft.

Beslutet, som fattades redan för ett drygt år sedan, innebär att textilavfall från och med årsskiftet nu måste sorteras separat.

Med andra ord får du inte längre slänga sådant som kläder, hemtextil, väskor eller inredningstextilier i restavfallet.

– Textilier och textilavfall måste återvinnas på ett mer ansvarsfullt sätt, eftersom de orsakar stora skador både på miljön och de bidrar också till att förvärra klimatförändringarna i hela världen. Det är helt ohållbart, säger klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L).

– Därför ser vi nu till att råmaterialet från kläder och andra textilprodukter återvinns på ett bättre sätt

Kommunerna får ansvaret

Idag utförs insamling av textil och textilavfall huvudsakligen av frivilligorganisationer på uppdrag av kommunerna.

Nu blir det kommunerna som själva kommer att ansvara för att samla in textilavfall som är kommunalt avfall.

En av alla kommuner som förbereder sig på förändringen är Örebro, som likt resten av landet nu behöver förhålla sig till ett nytt system.

– Det är för att ta hand om materialet och återvinna det, förhoppningsvis till nya textilier, säger enhetschefen Ola Eklöf på Örebro kommun till Sveriges Radio.

– Precis som när det gäller förpackningar, farligt avfall eller matavfall så är det ett avfall som ska sorteras ut. Då ska man lämna det till det insamlingssystem som kommunen tillhandahåller.

Knappt en procent återvinns

I Sverige konsumeras drygt 14 kilo textil per person och år. Kläder utgör omkring tio av dessa.

Samtidigt är andelen textilavfall som materialåtervinns mindre än en procent, enligt Naturvårdsverket.

Att de nya reglerna nu snart träder i kraft syftar till att ändra detta. Dessutom hoppas regeringen se en ökad livslängd på redan producerade kläder.

Kommunerna har också fått ansvar för att informera om vikten av att hushålla med råvaror och energi så att textil kan återanvändas samt att textilavfall förebyggs.

Vi måste ta tillvara på de resurser vi har, minska utvinningen av nya råvaror och minska våra avtryck på miljön och klimatet, säger Romina Pourmokhtari.

Detta är textilavfall som ska samlas in:

  • kläder av textil
  • hemtextil
  • inredningstextil
  • väskor av textil
  • accessoarer av textil

Källa: Naturvårdsverket

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Klarna går ut med viktigt meddelande till kunder

2024 11 19

Klarna riktar en uppmaning till kunder efter en ny bedrägerivåg.

Betaltjänstbolaget har under den senaste tiden använts av bedragare som försöker lura folk på pengar.

Som för många andra kända varumärken ställer bedragarna till det när de låtsas vara från bolagen för att vagga in offer i en falsk trygghet.

Nu går Klarna ut med ett viktigt meddelande för att informera kunderna om situationen.

“Viktigt!”

Klarna framhåller följande meddelande via deras webbsida:

– Viktigt! Klarna kommer aldrig att kontakta dig för att be dig identifiera dig. Är du just nu i ett samtal? Avsluta samtalet omedelbart och kontakta oss själv på 08-12012012.

Flera drabbade

Under den senaste tiden har flera personer drabbats av bluffsamtal som låter som att det kommer från Klarna.

Bedragarna utger sig även vara från PayPal, rapporterar Råd & Rön.

– En Råd & Rön-läsare vill varna andra för ett telefonsamtal med en inspelad röst som säger att den ringer från betaltjänstföretaget Klarna, uppger sajten.

– I samtalet, som ser ut att komma från ett svenskt mobilnummer, ombeds mottagaren att godkänna ett köp, men det är en bluff.

“Framstår som trovärdig”

I den nya bedrägerivågen använder bedragarna telefonsamtal för att nå ut till offer.

Klarna förklarar dock att andra kommunikationsvägar ofta sätts i bruk.

– Kommunikationen framstår som trovärdig eftersom den verkar komma från en pålitlig källa. 

– Phishing sker oftast via e-post (men kan även ske via andra kanaler) och målet är att stjäla ditt kreditkortsnummer, lösenord eller andra känsliga uppgifter som sedan används för att köpa varor eller tjänster.

Tänk på dessa saker

Klarna har upprättat några punkter som kunder bör reflektera kring om de får misstänksamma samtal, sms eller mejl.

- Är kontakten oväntad?

- Förekommer det stavfel eller grammatiska fel?

- Finns det ovanliga länkar eller bilagor?

- Ombeds du lämna ut personuppgifter och säkerhetsinformation?

- Försöker avsändaren stressa dig att fatta ett beslut?

– Om svaret är Ja på några eller alla frågor så kan det vara frågan om en phishingattack, understryker Klarna.

– Vi uppmanar dig till att omedelbart avbryta kommunikationen (radera mejlet eller avsluta telefonsamtalet) och eventuellt rapportera phishingförsöket till den verkliga, betrodda källan.

Foto: Rupixen resp Klarna

Text. Redaktionen