Tvärvändning om elbilar – uppmärksammat krav slopas

2024 01 22

I september 2023 fastslog det Europeiska rådet en ny standard för elbilar inom EU.

Bland annat beslutade rådet att den nya standarden skulle innehålla krav på ett ”vintertest” för elbilar. 

Testet skulle fastställa hur elbilarnas räckvidd påverkas av vinterkyla.

Men när den nya ”Euro 7-standarden” ska klubbas igenom slopas kravet.

Det rapporterar tidningen Ny Teknik.

Slår mot konsumenter

Den norska bilorganisationen NAF beklagar beslutet.

Att vinterräckviddtestet utgår ser Nils Sødal, senior kommunikationsrådgivare på NAF, som ett slag mot kunderna.

–  En officiell vinter-WLTP hade gett konsumenterna ny och jämförbar information om bilens egenskaper. Räckvidden är fortfarande viktig för bilköpare och vi är måna om att konsumenterna ska få så bra information som möjligt om elbilar, säger han.

Fyra av tio är missnöjda

NAF har själva varit drivande i frågan.

Tillsammans med  norska bildtidningen Motor genomför man varje år ett stort vintertest.

Testet visar att  fyra av tio elbilsförare är besvikna över vinterräckvidden på sin bil.

– Under de värsta kylperioderna vi har haft i vinter halveras elbilarnas räckvidd. Alla bilköpare är inte beredda på det, säger Sødal.

Han betonar att kunder behöver få bättre information om elbilarnas räckvidd under vintermånaderna.

–  Därför är de tester NAF genomför på vinterräckvidd viktiga och vi ser att det är information bilköpare efterfrågar. Både förbrukning, laddning och räckvidd förändras i vintertid och det sätter vi strålkastarljuset på i de här testerna.

Fakta:

Elbilars räckvidd under vintern

- Flera tester har visat att räckvidden för en elbil minskar i kyla

- Undersökningar har visat att elbilar tappar mellan 11 och 32 procent i räckvidd när det är mellan 0 och minus 10 grader

Källa: Skårebo, specialister på elbilsladdning och distributör för flera marknadsledande varumärken av laddboxar för elbilsladdning och tillbehör.

Foto: M. Energy 

Text: Redaktionen


Skatteverket går ut med varning – berör tusentals

2024 04 27

Skatteverket varnar nu för ett vanligt misstag.

Den 2 maj är sista dagen för att lämna in sin deklaration.

Skatteverket går nu ut och varnar för ett misstag som kan skapa stora problem för tusentals svenskar.

Varningar riktar sig till föräldrar vars också behöver deklarera.

Barn under 18 år kan hamna hos Kronofogden om föräldrarna missar att kontrollera att deras deklaration är inskickad, rapporterar SR.

Vanlig miss

Eftersom deklarationen skickas till barnet så finns det en risk att man som förälder missar det. Och det kan alltså leda till att barnet hamnar hos Kronofogden.

– Allting går ju fortfarande på barnet, och det är ju det som är så jobbigt. För det är ju barnet som får den här skulden, för det är ju de som är försenade, säger Martin Pernheim, skatteinformatör på Skatteverket, till radiokanalen.

Skatteverket uppmanar därför föräldrar att ta ansvar.

Om man vet med sig att ens minderåriga barn kan behöva deklarera så bör man följa upp det och se till att deklarationen skickas in.

Vet inte vad som gäller

Enligt Skatteverket handlar det om ungefär 140 000 barn som behöver deklarera, uppger radiokanalen.

Det kan bland annat handla om barn som har ett ISK-konto, eller som har jobbat och tjänat över 22 208 kronor.

Det är inte ovanligt att barnet eller ungdomen får hem deklarationen men inte förstår vad de förväntas göra.

Detta kan leda till att deklarationen inte skickas in.

– Då är det många barn som kanske tycker att ”ja men, vad ska jag göra? Allting stämmer”. Och de kanske inte har talat om för sina föräldrar att de har fått en deklaration, och så skickas inte deklarationen in, säger Martin Pernheim.

Samma regler för alla

Det är med andra ord viktigt att man som förälder håller koll på om barnet behöver deklarera, och att deklarationen i så fall skickas in på rätt sätt.

 

– Det är samma regler för att deklarera för alla – oavsett om du är vuxen eller barn. Barnet ska lämna in deklarationen om barnet har fått en deklarationsblankett hemskickad, uppger Skatteverket på sin hemsida.

Foto: Magnus D Skatteverket

Text: Redaktionen


Kunder varnas för tio nätbutiker – här är hela listan

2024 04 26

Anmälningar väller in om nätbutiker som inte håller sina löften gentemot kunderna.

Problemen är så pass omfattande att Konsumentverket inlett en granskning av tio webbplatser, där det enligt myndigheten förekommer ”allvarliga brister”.

”Inte tillåtet”

Konsumentverkets granskning har hittills visat att nätbutikerna använder sig av en liknande affärsmodell: Det framstår som att butiken är svensk och har lager i Sverige, men i själva verket importeras varorna från ett annat land.

–  Det här kallas för dropshipping och är i sig inte otillåtet. Men det vi ser i anmälningarna och kontakterna till oss är att många känner sig vilseledda av de här butikerna, säger Henric Jonsson, juridisk rådgivare vid Konsument Europa som är en del av Konsumentverket. 

Så vilseledds kunderna

I anmälningarn uppger många kunder att de beställt produkter som marknadsförts på ett visst sätt, exempelvis med viss kvalité. Produkten som levererats har dock inte motsvarat förväntningarna.

Att returnera tillbaka varan blir sedan en dyr och krånglig process. Nätbutikerna meddelar att kunden på egen bekostnad måste skicka tillbaka produkten till landet det skickades från.

– Nätbutikernas webbplatser är skapade för att ge intryck av att det är ett svenskt företag man handlar av, inte minst för att betaltjänstlösningen många gånger är svensk. Att varorna skickas från ett land på andra sidan jordklotet är inte lika tydligt, om det ens framgår överhuvudtaget, säger Henric Jonsson.

– Många uppger också att det är helt omöjligt att få kontakt med företagets kundtjänst om man till exempel vill reklamera, fortsätter han. 

Här är hela listan 

Följande svenska nätbutiker granskas:

www.prestigefashion.se

www.gym-power.se

www.furstockholm.se

www.nordisktsken.se

www.femmeform.se

www.broderingstudio.se

www.hemmaval.se

www.sverigeklyven.se

www.merley.se

www.compassnature.se

De allvarligaste marknadsrättsliga brister som Konsumentverket hittills noterat är följande:

  • Marknadsföringen av produkterna stämmer inte överens med de levererade produkterna
  • Produkterna levereras inte inom den angivna leveranstiden
  • Bristande kontaktinformation
  • Bristande information om varifrån produkterna skickas
  • Bristande returinformation (reklamation och ångerrätt)

Foto: Rupixen.com

Text: Redaktionen