Tvärvändning om elbilar – uppmärksammat krav slopas
2024 01 22
I september 2023 fastslog det Europeiska rådet en ny standard för elbilar inom EU.
Bland annat beslutade rådet att den nya standarden skulle innehålla krav på ett ”vintertest” för elbilar.
Testet skulle fastställa hur elbilarnas räckvidd påverkas av vinterkyla.
Men när den nya ”Euro 7-standarden” ska klubbas igenom slopas kravet.
Det rapporterar tidningen Ny Teknik.
Slår mot konsumenter
Den norska bilorganisationen NAF beklagar beslutet.
Att vinterräckviddtestet utgår ser Nils Sødal, senior kommunikationsrådgivare på NAF, som ett slag mot kunderna.
– En officiell vinter-WLTP hade gett konsumenterna ny och jämförbar information om bilens egenskaper. Räckvidden är fortfarande viktig för bilköpare och vi är måna om att konsumenterna ska få så bra information som möjligt om elbilar, säger han.
Fyra av tio är missnöjda
NAF har själva varit drivande i frågan.
Tillsammans med norska bildtidningen Motor genomför man varje år ett stort vintertest.
Testet visar att fyra av tio elbilsförare är besvikna över vinterräckvidden på sin bil.
– Under de värsta kylperioderna vi har haft i vinter halveras elbilarnas räckvidd. Alla bilköpare är inte beredda på det, säger Sødal.
Han betonar att kunder behöver få bättre information om elbilarnas räckvidd under vintermånaderna.
– Därför är de tester NAF genomför på vinterräckvidd viktiga och vi ser att det är information bilköpare efterfrågar. Både förbrukning, laddning och räckvidd förändras i vintertid och det sätter vi strålkastarljuset på i de här testerna.
Fakta:
Elbilars räckvidd under vintern
- Flera tester har visat att räckvidden för en elbil minskar i kyla
- Undersökningar har visat att elbilar tappar mellan 11 och 32 procent i räckvidd när det är mellan 0 och minus 10 grader
Källa: Skårebo, specialister på elbilsladdning och distributör för flera marknadsledande varumärken av laddboxar för elbilsladdning och tillbehör.
Foto: M. Energy
Text: Redaktionen