Tvärvändning om bensin- och dieselbilar
2025 12 03
Sverige och övriga medlemsländer i EU har enats om att nya bilar inte längre kommer att få producera några koldioxidutsläpp från och med 2035.
Beslutet innebär i praktiken ett förbud mot försäljning av nya bilar med förbränningsmotorer, det vill säga bensin- och dieselbilar.
Men nu vänder EU efter påtryckningar från Tyskland.
– EU-kommissionen öppnar för nya fordon med förbränningsmotorer även efter 2035, rapporterar tyska Handelsblatt med hänvisning till flera högt uppsatta ledamöter i EU-kommissionen.
”Ta hänsyn till geopolitiska utvecklingen”
Unionens kommissionär för hållbara transporter och turism, Apostolos Tzitzikostas, är en av flera EU-toppar som citeras.
– Vi är öppna för all form av teknik, säger han enligt tidningen.
– Vi vill hålla fast vid våra mål, men vi måste ta hänsyn till den geopolitiska utvecklingen. Vi måste se till att vi inte äventyrar vår konkurrenskraft samtidigt som vi hjälper den europeiska industrin att behålla sitt tekniska försprång, tillägger Tzitzikostas.
Skickade brev
EU-kommissionen har reviderat förbudet efter påtryckningar från den tyska regeringen.
Bakgrunden är att Tysklands förbundskansler Friedrich Merz skickat ett brev till EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen. I brevet uppmanar förbundskanslern von der Leyen att överge planerna på ett totalförbud.
LÄS MER: Kraftigt ras på bilmarknaden
Mellanlösning
Enligt den nya planen ska förbränningsmotorer som drivs med biobränslen tillåtas även efter 2035. Det kan exempelvis handla om bilar som körs på HVO (biodiesel).
Svenska Bioföreningen, Svevio, har argumenterat för en sådan lösning.
– Den samlade påverkan av en elbil är större än från en bil som drivs med ett biodrivmedel som HVO, säger Gustav Melin, vd Svebio, i ett uttalande.
– Moderna förbränningsmotorer har tillräcklig rening. I dag kommer 95 procent av partikelutsläppen från däck och asfalt, konstaterar Melin.
LÄS OCKSÅ: Volvo bygger ny jättefabrik i Sverige – här hamnar den
Foto: E. Akyurt
Text: Redaktionen


