Kritiserad förändring på ICA – vill göra som i USA
2024 10 15
En futuristisk men kritiserad förändring kan vara på gång i Icas butiker.
Redan nu har den amerikanska matjätten Walmart tagit de första stegen och börjat implementera systemet i USA.
Det handlar om AI-styrda robotar i butikerna som håller koll på när hyllorna behöver fyllas på.
Ica inspireras av tekniken och öppnar nu för att, när det är möjligt, lansera tvåbenta robotar även i sina butiker här i Sverige.
Det framgår enligt företagets nya framtidsrapport.
– Vi tittar också på hur AI kan hjälpa till bakom kulisserna med till exempel mer precisa insikter i försörjningskedjan och hur robotarnas intåg i butiken kan frigöra tid för mer värdeskapande arbete, bekräftar ICA Sveriges vd Eric Lundberg i ett uttalande.
Tvåbenta robotar
Planerna är i teorin långtgående.
Under avsnittet “robot i butik” på Icas hemsida talar man om humanoida robotar som kan “bli ett naturligt inslag i en butik”. Man hänvisar till företaget Agility Robotics som förutspår att vi kommer att ha omkring en miljard robotar år 2040.
– De blir allt bättre på att lära sig själva att göra olika uppgifter: flytta varor, plocka upp skräp, konversera och reflektera kring sin egen prestation, framhåller Ica
Kunder skeptiska
En robot skulle kunna ersätta fyra människor. AI-tekniken kan, i teorin, även hjälpa till att förbättra kundupplevelsen.
Men i många andra sammanhang där AI har börjat dominera kundtjänsten är folk rejält missnöjda. Det gäller inte minst bland Sveriges banker, vilket undersökningsföretaget Svenskt Kvalitetsindex, SKI, nyligen uppmärksammade.
– Både våra egna studier ”AI-Kollen 2024” och ”SKI Bank 2024” samt en intern nordisk fokusgrupp som vi genomförde i våras pekar på samma utmaning: chattbottar och AI-assistenter lever sällan upp till förväntningarna, menar SKI och tillägger:
– De löser helt enkelt inte kundens problem. Dessutom känner sig endast 41% bekväma med dessa tjänster och hela 60% av de kunder vi pratat med säger att de hellre vill ha kundtjänst med riktiga människor än med en chattbot.
ICA: "Ingen visste att man ville ha Iphone"
Även konsumentsajten Dagilgvarunytt understryker skepticismen.
Men kunder kommer att anpassa sig, menar Ariella Rotstein, Head of Impact X på Ica.
– Det var ju ingen som visste att man ville ha en Iphone heller som kund, säger hon till nättidningen.
Foto: Possessed Photography
Text: Redaktionen