ANALYS: Två stora vinnare på Paludans koranbränning

2023 01 23

Rasmus Paludans resa från Danmark till Sverige för att elda upp koranen har resulterat i två stora vinnare i världspolitiken.

Köpenhamnsbon Paludan själv är överraskad över utvecklingen och uppståndelsen efter hans koranbränning utanför Turkiets ambassad i Stockholm.

– Det blev inte som jag tänkt mig, säger Paludan till Expressen. 

Men hans eldande har nu lett till stora politiska effekter i världspolitiken.

Effekterna påverkar till och med Sveriges Natoansökan.

ANALYS

På den stora internationella politiska scenen finns det två klara vinnare efter att Paludans koranbränning kablats ut i media världen över.

Vinnare nr 1 – Erdogan

Turkiets islamistiska och auktoritära ledare Erdogan har återigen hittat nya absurda svepskäl för att motsätta sig att Sverige ska få bli medlem i Nato.

I praktiken vinner Turkiet på att Nato blir starkare och får med sig Sverige och Finland men för Erdogan är det viktigare försöka plocka poäng på hemmaplan.

- Att pressa Sverige och Finland till att gå med på saker som vapenförsäljning till Turkiet.

- Att öka förföljelsen av kurder genom att försöka pressa Sverige att lämna ut personer som Sverige säger nej till att lämna ut.

- Att pressa USA till att sälja stridsplan som USA sagt nej till då Turkiet brutit mot allt vad Nato står för genom att köpa vapen av Rysslands diktator.

Paludans koranbränning gör nu Erdogan till en stor vinnare då Erdogan återigen hittat ett skäl att stoppa Sverige och att kräva ännu mer för att säga ja.

Hans stora mål är att piska upp nationalistiska stämningar för att vinna presidentvalet i vår.

Vinnare nr 2 – Putin

Rysslands diktator Putin är den andra stora vinnaren i världspolitiken på Paludans koranbränning.

Putins mål är att splittra Europa och att krossa Ukraina. Att självständiga länder i Väst går samman i Nato för att öka sitt försvar och sin säkerhet är inget den ryska regimen gillar.

Natos paroll om säkerhet och trygghet är ju precis motsatsen till vad Putin står för.

Massmördande, massvåldtäkter och tortyr är istället vad Putin ägnar sig åt i Ukraina och han vill inte att Nato – som står för demokrati, mänskliga rättigheter och fred – utvidgas med ytterligare två länder i form av Sverige och Finland.

Paludans agerande gör därmed både Erdogan och Putin till vinnare.

Ytterligare en vinnare

En tredje aktör som i alla fall för tillfället är något av en vinnare finns på hemmaplan i Sverige. Och det är de som är motståndare till svenskt medlemskap i Nato.

Min prognos är dock fortsatt att Sverige kommer med i Nato. Alldeles oavsett hur mycket Erdogan skriker.

När allt kommer kring är det Joe Biden som bestämmer.

Foto: N Vorobeyv, Stram Kurs, J Dik

Text: Redaktionen


Bottenbetyg för nordiskt flygbolag – sämst i Europa

2025 07 16

Det finländska flygbolaget får bottenbetyg i en ny europeisk jämförelse av flygbolag.

I konsumentportalen Flightrights senaste rankning placerar sig Finnair på toppen bland Europas sämsta flygbolag – med ett sammanlagt betyg på 2,48 av 5.

Den lägsta poängen ligger i kategorin pålitlighet, där bolaget bara får 1,5 stjärnor. Kategorin mäter hur ofta flyg ställs in, försenas eller om passagerare nekas ombordstigning.

Flightright tittade även på betalningsbeteende och hur snabbt och smidigt bolagen hanterar krav på ersättning. Där fick Finnair betyget 3 av 5, vilket visar att det finns förbättringspotential.

Interna konflikter

Finnairs pålitlighet har påverkats kraftigt av interna konflikter. Bland annat har bolaget drabbats av arbetsmarknadstvister som lett till inställda flyg och stora förseningar.

Finnair har redovisat ett kraftigt försämrat resultat för årets första halvår, med förluster på över 50 miljoner euro.

Den negativa utvecklingen kopplas direkt till vårens omfattande strejker, där konflikter med både piloter och markpersonal lett till att över 1 300 flyg fått ställas in.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt till alla kunder som upplevt störningar i sina reseplaner på grund av arbetskonflikten, säger Finnairs vd Turkka Kuusisto i ett pressmeddelande.

I söndags nådde Finnair och fackförbundet Luftfartsunionen IAU en överenskommelse tillsammans med arbetsgivarorganisationen Palta, vilket innebär att strejkerna nu är avslutade.

Missnöjda resenärer ger låga betyg

Den tredje och sista kategorin, kundnöjdhet, baseras på enkäter där resenärer bedömer sin helhetsupplevelse. Där fick Finnair 2,94 av 5, ett resultat som drar ner helhetsindexet.

Medan Finnair hamnade i botten siktade Discover Airlines in sig på toppen med 3,33 i totalbetyg. Även lågprisjättarna Vueling och Ryanair hamnade lågt, men inte sämst.

Portal för resenärer 

Flightright som utfärdat rankningen är en portal som hjälper passagerare att utöva sina rättigheter och att hävda dem gentemot flygbolagen.

 – Som marknadsledare inom vårt segment är vi fast beslutna att se till att det alltid blir bevisat att man har rätt, menar de.

Finnair har ännu inte kommenterat resultatet offentligt.

Foto: G. Van der Walt

Text: Redaktionen


Kraftig varning för populärt färdmedel – fler behöver akutvård

2025 07 16

Allt fler unga skadas i olyckor på elsparkcykel.

Universitetssjukhuset i Linköping slår larm om en tydlig ökning av patienter efter olyckor med elsparkcyklar.

Enligt läkarchefen Maciej Wajda har antalet olyckor kopplade till elsparkcyklar ökat markant, särskilt under sommarmånaderna. Det handlar inte bara om lindriga skrubbsår.

– Vi ser allt från frakturer till skallskador. I vissa perioder kommer det in en till två skadade per dag, säger han till Corren.

Olyckorna drabbar inte bara de som kör – även fotgängare och cyklister råkar ut för kollisioner.

– Det är inte bara personer som själva har kört elsparkcykel som behöver akutvård, utan även människor som blivit påkörda eller kolliderat med någon, betonar Wajda.

Unga och berusade utgör majoriteten

Olycksstatistiken visar att det främst är unga mellan 15 och 25 år som hamnar på akuten. En bidragande orsak är berusning. Många har därför nedsatt omdöme när de ger sig ut på elsparkcykel sent på kvällen eller natten.

Sjukhuset efterlyser nu tydligare regler, förebyggande åtgärder och ökad medvetenhet för att minska antalet skador.

Regelverket för elsparkcykel

Enligt Transportstyrelsen räknas elsparkcyklar som cyklar så länge de inte går snabbare än 20 km/h och har en motoreffekt som inte överstiger 250 watt. I sådana fall gäller samma trafikregler som för vanliga cyklar.

I Sverige finns ingen lag som sätter en specifik åldersgräns för att köra elsparkcykel, men det rekommenderas att förare är minst 15 år gamla och har tillräcklig mognad samt förståelse för trafikregler.

Ny lag i Finland

I Finland har man tagit oron ett steg längre. Sedan den 17 juni 2025 gäller nya regler för elsparkcyklar. Nu måste man vara minst 15 år gammal för att köra elsparkcykel, oavsett om den är hyrd eller privatägd.

Den nya lagen, som undertecknats av Finlands president Alexander Stubb, inkluderar även en alkoholgräns på 0,5 promille – samma som för bilkörning.

Foto: S. Andrews

Text: Redaktionen