Två banker pekas ut – kunder riskerar saftig räntesmäll
2025 09 18
Från och med i sommar gäller nya regler för bankerna.
När en ny kund tecknar ett bolån delas ofta en rabatt ut mot bankens listränta, det vill säga den högsta möjliga räntan enligt banken.
Rabatten är ofta tidsbestämd och kunder som är ouppmärksamma på datumet riskerar därmed att drabbas av en ny och väldigt mycket högre ränta därefter.
Sedan 1 juli gäller en ny regel som tvingar banker att påminna kunderna minst en månad i förväg om att rabatten är på väg att löpa ut.
Alla banker sköter sig på den fronten, enligt jämförelsesajten Zmarta.
Men två av dem sticker ut.
Riskerar 2 000 kronor mer
Det handlar om Länsförsäkringar och SEB vars kunder måste gå in i en ny förhandling för att inte riskera en höjd ränta, visar Zmartas undersökning.
När det gäller SEB får hushållen en automatiserad snittränta, sällan till fördel för den kund som inte förhandlat själv.
– Hos Länsförsäkringar får kunder automatiskt betala listräntan för ett rörligt bolån om de glömmer förhandla, alltså bankens i princip högsta bolåneränta, framhåller Zmarta.
"Många känner inte till det"
Enligt siffrorna i september kan en genomsnittskund hos Länsförsäkringar därmed riskera 1,21 procentenheter högre ränta, motsvarande cirka 2 000 kronor mer i månaden för ett bolån på två miljoner kronor före ränteavdrag.
– Tyvärr är det många som inte känner till att räntan de erbjuds bara gäller en begränsad tid, eller glömmer bort att förhandla på nytt, säger Charlie Tideman, hushållsekonom på Zmarta, i en kommentar till undersökningen.
– Den som vill minska risken för en räntesmäll bör därför välja ett alternativ där man slipper förhandla överhuvudtaget och där rabatten består. Övriga måste vara aktiva och jämföra räntor minst en gång om året.
LÄS MER: Biltema öppnar nytt – första 100 kunderna får presentkort
Så gör övriga storbanker
Tre av åtta bolånegivare, Danske Bank, SBAB och Skandia, har inga tidsbestämda rabatter enligt Zmartas genomgång.
Handelsbanken och Swedbank skickar ut ett nytt ränteerbjudande två veckor innan rabatten löper ut. Nordea gör det i samband med påminnelsen en månad i förväg. Den sistnämnda banken låter kunderna behålla rabatten om de inte svarar på erbjudandet.
– Oavsett långivare bör man undersöka marknaden med jämna mellanrum för att se ifall det går att få en bättre ränta. För många är räntekostnaderna den största utgiftsposten i hushållet. Så om det är något man ska lägga tid på så är det att försöka jämföra och pressa räntorna så långt det är möjligt, säger Charlie Tideman.
LÄS OCKSÅ: Kalldusch för Ica – konkurrenten närmar sig snabbt
Foto: M. Lis
Text: Redaktionen