Tv-profil slutar – på grund av elbilar

2024 09 17

Tv-profilen Jeremy Clarkson uttalar sig nu gällande slutet på ett populärt program.

Jeremy Clarkson gjorde tillsammans med kollegorna James May och Richard Hammond det omåttligt populära bilprogrammet “Top Gear”.

Under de senaste åren har de även arbetat tillsammans med Amazon-produktionen “The Grand Tour”.

Nu går serien mot sitt slut, och Clarkson förklarar i samband med det att elbilar är en betydande anledning till varför.

Det rapporterar bilsajten Carup.

“Är inte intresserad”

Den 64-årige tv-profilen menar att hans fullständiga ointresse för elbilar och moderna skapelser har lett till att han har förlorat passionen.

– Det finns många anledningar till att vi avslutar hela den här showen, men för mig är en av de viktigaste att jag helt enkelt inte är intresserad av elbilar, säger han enligt Carup.

– Du kan inte recensera dem, du kan inte njuta av dem, de är bara nonsens.

“Rent skräp”

Clarkson beskriver även moderna bilar som “rent skräp”, och förtydligar att han knappt ser skillnad på märkena längre.

Framgent ämnar han ta hand om sin gård snarare än att jobba på tv-produktioner om bilar.

Amazon tog chansen

Clarkson hade tillsammans med May och Hammond drivit “Top Gear” fram tills 2015 då Clarkson lämnade programmet efter ett bråk med en producent.

Bråket ska ha haft att göra med mat, uppger BBC.

– Clarkson lämnade programmet och BBC 2015 efter att ha slagit en producent i samband med ett gräl om tillgången på varm mat under inspelningen. Han bad senare om ursäkt. 

– Hammond och May följde med honom och trion snappades omedelbart upp av Amazon för deras streamingtjänst Amazon Prime.

Reser världen runt

I programmet “The Grand Tour” har Clarkson, May och Hammond rest världen runt på olika äventyr i flera olika länder.

– I det avlägsna afrikanska landet Mauretanien följer vår trio i fotspåren av det legendariska Paris-Dakar-rallyt, förklarar Amazon om ett av avsnitten.

– I stället för skräddarsydda Dakar-bilar måste pojkarna genomföra sin resa i billiga, modifierade sportbilar.

Foto: My Energy resp E. Mclean

Text: Redaktionen


Nytt alkoholförbud föreslås i Sverige – kan leda till fängelse

2024 12 02

Tillverkning av alkoholhaltiga drycker är en av de starkast växande verksamheterna inom livsmedelsbranschen. 

Antalet producenter har ökat i en stadig takt de senaste åren.

Nu riskerar dock många företagare att åka på ett rejält bakslag.

I regeringens utredning ”En trygg uppväxt utan nikotin, alkohol och lustgas” föreslås det ett förbud mot att länka till Systembolaget.

Enligt utredningen ska alkoholtillverkare förbjudas att länka till sina produkter som säljs på Systembolaget.

– Kommersiellt främjande av detaljhandel med och privatinförsel av alkoholdrycker ska förbjudas, står det i utredningen som vill ändra alkohollagstiftningen för att få bort länkandet.

– Lagstiftningen motverkar inte längre negativa effekter på folkhälsan på det sätt som varit avsett och bidrar inte på ett systematiskt och sammanhängande sätt till att uppfylla de syften och mål som lagts till grund för alkohollagstiftningen. Systembolaget befarar att det i förlängningen kan leda till EU-rättsliga ifrågasättanden av såväl monopolregleringen, som den restriktiva alkoholregleringen i övrigt.

Riskerar fängelse

Sveriges största företagsorganisation, Företagarna, reagerar kraftfullt på det nya förslaget.

– Vi tar oss för pannan. Det är det utan tvekan mest restriktiva lagförslaget på alkoholområdet vi sett på flera årtionden, och det sker under en regering som ofta slår sig för bröstet för att vara företagarvänlig och frihetlig, skriver Erik Östman, Företagarnas regelförenklingsexpert, i en debattartikel i Expressen.

Enligt Östman riskera den som bryter mot regeln fyra år i fängelse.

– Som jämförelse är straffet för misshandel högst två års fängelse, framhåller Företagarnas expert.

Fakta: Alkoholkonsumtionen i Sverige

- I Sverige dricker vi i snitt 8,7 liter ren alkohol per år och invånare över femton år. Det är mindre än genomsnittet för både EU och Europa i stort.

- Under de senaste tio åren har den totala alkoholkonsumtionen i Sverige minskat med 8 procent. Bland skolungdomar har den halverats under 2000-talet.

- Rekordåret 2004 drack svenskarna i genomsnitt 10,6 liter ren alkohol per person. Därefter har den genomsnittliga årskonsumtionen minskat konstant bortsett från åren 2012 och 2013, då den steg något. Preliminära mätningar visar inte heller någon ökning under coronapandemin. 

Källa: IQ

 

Foto: Kazuend resp K. Kouchpeydeh

Text: Redaktionen


Många får böta 1 200 kronor – på grund av funktion i bilen

2024 12 02

En automatisk funktion i många bilar gör att flera bilister åker på höga böter.

Dessutom riskerar man att orsaka livsfarliga situationer i trafiken.

Funktionen gäller så kallade DRL-ljus, Daytime running lamp, som finns i många bilar och som ämnar att hålla baklamporna släckta i dagsljus för att spara el och bränsle.

Missen vanligare än man tror

Att köra utan tända baklyktor är visserligen lagligt, förutsatt att det sker i dagsljus. Men den här tiden på året är det vanligare än man tror att folk missar att tända dem, rapporterar P4 Jönköping.

Det leder till en livsfarlig situation i trafiken när man inte ser bilen framför sig.

– Vi märker av sedan ett antal år tillbaka när de här reglerna kom om de här automatiska DRL-ljusen, att vissa bilar är väldigt sega på att koppla på bakljusen, säger trafikpolisen Robban Engdahl och bilinspektören Daniel Mörn, till radion.

Riskerar 1 200 kronor i böter

Missen är inte ovanlig. 

Enligt Statens väg- och forskningsinstitut, VTI, kör fyra av fem bilister med bakljusen släckta. 

Men gör man det i gryning eller skymning nu i vintermörkret riskerar man höga böter.

– Ja, är det under mörker eller att vädret är så pass att det krävs att det föreskrivs, då är det 1 200 kronor i böter, säger poliserna.

– Är det någon som missar att sätta på ljusen en vanlig ljus och fin dag är det 500 kronor. Det är det man riskerar, man ansvarar för sitt fordon.

Vet inte om att de gör fel

Sedan 2011 är det lagligt att köra med DRL-ljus på sin bil.

Men reglerna, som kom innan dagens energisnåla LED-lampor blivit vanliga i moderna bilar, har kritiserats.

Enligt VTI tror 76 procent att bakljusen är tända när de i själva verket är släckta, vilket framgick i en studie från 2023.

– En stor majoritet tror att det är på ett visst sätt, men i själva verket är det precis tvärt om. Fyra av tio vet inte heller vad lagen egentligen innebär, säger Björn Lidestam, senior forskare på VTI. 

Avstånden ökar

Samma rapport visar också att en klar majoritet, 84 procent, föredrar att den omgivande trafiken har sina baklyktor tända – även på dagtid.

Bland annat visar experiment att avståndet mellan bilar ökar om lamporna är tända.

Kort sagt pekar allt på att det är bra med tända baklysen och dåligt med släckta, säger VTI-forskaren.

Foto M. Krahn

Text: Redaktionen