Tv-profil slutar – på grund av elbilar

2024 09 17

Tv-profilen Jeremy Clarkson uttalar sig nu gällande slutet på ett populärt program.

Jeremy Clarkson gjorde tillsammans med kollegorna James May och Richard Hammond det omåttligt populära bilprogrammet “Top Gear”.

Under de senaste åren har de även arbetat tillsammans med Amazon-produktionen “The Grand Tour”.

Nu går serien mot sitt slut, och Clarkson förklarar i samband med det att elbilar är en betydande anledning till varför.

Det rapporterar bilsajten Carup.

“Är inte intresserad”

Den 64-årige tv-profilen menar att hans fullständiga ointresse för elbilar och moderna skapelser har lett till att han har förlorat passionen.

– Det finns många anledningar till att vi avslutar hela den här showen, men för mig är en av de viktigaste att jag helt enkelt inte är intresserad av elbilar, säger han enligt Carup.

– Du kan inte recensera dem, du kan inte njuta av dem, de är bara nonsens.

“Rent skräp”

Clarkson beskriver även moderna bilar som “rent skräp”, och förtydligar att han knappt ser skillnad på märkena längre.

Framgent ämnar han ta hand om sin gård snarare än att jobba på tv-produktioner om bilar.

Amazon tog chansen

Clarkson hade tillsammans med May och Hammond drivit “Top Gear” fram tills 2015 då Clarkson lämnade programmet efter ett bråk med en producent.

Bråket ska ha haft att göra med mat, uppger BBC.

– Clarkson lämnade programmet och BBC 2015 efter att ha slagit en producent i samband med ett gräl om tillgången på varm mat under inspelningen. Han bad senare om ursäkt. 

– Hammond och May följde med honom och trion snappades omedelbart upp av Amazon för deras streamingtjänst Amazon Prime.

Reser världen runt

I programmet “The Grand Tour” har Clarkson, May och Hammond rest världen runt på olika äventyr i flera olika länder.

– I det avlägsna afrikanska landet Mauretanien följer vår trio i fotspåren av det legendariska Paris-Dakar-rallyt, förklarar Amazon om ett av avsnitten.

– I stället för skräddarsydda Dakar-bilar måste pojkarna genomföra sin resa i billiga, modifierade sportbilar.

Foto: My Energy resp E. Mclean

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Willys vädjar till kunder

2025 05 26

Willys-kunder ställer till med problem i en butik i Upplands-Bro.

Willys har nu stött på ett liknande problem som Ica-butiker tidigare upplevt.

Kunder som besöker butiker kastar ner saker i pantmaskinen som inte ska vara där.

Det orsakar risker – och Willys går därmed nu ut med en vädjan till kunder som använder kedjans pantmaskiner.

Det rapporterar Mitt i.

Flera saker

Det rör sig om de större pantmaskinerna där kunder kan hälla i panten.

Vid en butik i Upplands-Bro har personalen upptäckt alla möjliga saker i pantmaskinen.

Det handlar bland annat om verktyg, snus, knivar, barnkläder och mycket annat.

– Hittills har maskinen klarat alla udda föremål, men det finns såklart en risk att ett tungt verktyg eller en kniv kan skada maskinen så att den behöver lagas, förklarar Ia Fungdal, butikschef för Willys Bro Handel.

Vädjar till kunder

Butikschefen menar att det är positivt att pantmaskinen används av kunderna, men att de gärna kan säkerställa att det inte slängs in saker som inte hör hemma där.

– Vi tycker att det är superkul att så många uppskattar och använder vår pantmaskin! Försök om möjligt att bara kasta i pantburkar så håller maskinen längre.

Även Ica

Det är inte bara Willys som har stött på den här typen av problem.

Även Ica-butiker har upplevt att diverse oönskade föremål har landat i pantmaskinen.

Vid en butik i Borås har personalen bland annat hittat trosor, knivar, en tandavgjutning och sexleksaker.

– Det är ett irritationsmoment i vardagen och ingen rolig arbetsmiljö för de som jobbar med att tömma och rengöra, säger butikschef Jesper Hedell enligt Göteborgs-Posten.

“Går sönder”

Hedell förklarar att man redan har upplevt att pantmaskinen gått sönder på grund av obehöriga föremål.

– Ibland går maskinerna sönder och då blir det en frustration även för kunderna som inte kan lämna tillbaka sina burkar och flaskor, säger han.

Det bedöms även finnas en skaderisk för butikspersonalen som behöver hantera föremålen i fråga – exempelvis knivar och liknande.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen