Tusentals turister försökte få biljett – alla grundlurades: “Vad i h-lvete?”
2025 12 22
Över en miljon människor har sett en annons för en spektakulär tågresa i Norge.
Köp en biljett till det nya norska “panoramatåget” i Narvik för att se norrsken i världsklass.
Ungefär så löd budskapet i den reklam som blivit viral på sociala medier och som antyder att företaget Arctic Train erbjuder platser på ett genomskinligt nytt tåg som ger resenärerna en syn de sent ska glömma.
Problemet: tåget finns inte verkligheten.
Bilderna hade skapats med hjälp av AI och var ren bluff.
Men det hindrade inte mängder av nyfikna turister från att i rasande takt försöka boka en plats på det spektakulära tåget.
– Vi började få förfrågningar om vårt nya norrskenståg i torsdags förra veckan. Då tänkte jag bara “vad i helvete”, säger Tonny Mathiassen, vd för Arctic Train, till NRK.
Tidningar föll för bluffen
Tusentals personer föll för annonsen om det påhittade tåget och försökte boka biljett, enligt Hufvudstadsbladet.
Dessutom gick flera resebloggare och tidningar, exempelvis Railways News, på bluffen.
– En norsk järnvägsoperatör har lanserat en unik vintertjänst på den historiska Ofoten-linjen, där de använder järnvägsinfrastruktur för att transportera passagerare djupt in polcirkeln för oöverträffad utsikt över norrskenet, skriver tidningen.

Så såg den AI-genererade reklamen ut som lurades. Foto: Skärmdump/Instagram
Actic Train erbjuder visserligen norrskenståg, men ingenting liknar det panoramatåg som visades i fejkannonserna. Prislappen för ett sådant vore dessutom skyhög.
– Det är nog strax under en miljard kronor för ett sådant tåg. De har en i Schweiz som har sådana här fönster. Men den är inte lika lyxig som på de AI-genererade bilderna, säger Tonny Mathiassen.
LÄS OCKSÅ: Räntehöjningar på bred front – banken drämmer till
Varnar för ny trend
Än så länge har ingen resenär dykt upp på stationen och frågat efter panoramatåget.
Frågan aktualiserar dock en bredare sådan om artificiell intelligens och dess påverkan. Enligt Bente Haug, chef för institutionen för turism och nordliga studier vid UiT Norges arktiska universitet, florerar fler och fler AI-annonser på nätet.
– Det är skillnad på att försköna sanningen i bilder och att rent bedrägeri. Det finns förmodligen många som blir lurade när de ger sig ut och reser, och sedan blir de besvikna när de väl kommer fram, säger hon till NRK.
LÄS OCKSÅ: EU ska betala 32 miljarder om året – tre länder slipper
Foto: A. Verma
Text: Redaktionen


